حل معمای ۲۵۰۰ ساله زبان سانسکریت!

یک دانشجوی دانشگاه کمبریج تصور می کند که بالاخره موفق شده است معمای زبان سانسکریت را بشکند و به اطلاعات جدیدی درباره این زبان دست پیدا کند.

شناسه خبر: ۳۴۶۰۸۱
حل معمای 2500 ساله زبان سانسکریت!

راهنماتو- هزاران سال پیش، مردی که در هند کنونی زندگی می‌کرد، تمام دستورالعمل‌های دستوری حاکم بر زبان سانسکریت را نوشت. یکی از قدیمی ترین زبان های مستند در جهان باستان .

به گزارش راهنماتو، نام این مرد هندی، پنینی بود و 4000 سوتر یا قواعد دستوری او قرار است مانند الگوریتمی عمل کنند که می تواند کلمات صحیح دستوری را از یک پایه و پسوند تولید کند .

برای قرن‌ها، زبان‌شناسان در تلاش بوده‌اند تا این «ماشین زبان» را با استفاده از هزاران مرحله‌ای که پنینی در متن افسانه‌ای خود، توصیف کرده، بازسازی کنند. با این این ایده، هرگز واقعاً آنطور که باید اجرا نشده است .

یک دانشجوی دکترا در دانشگاه کمبریج، به نام ریشی راجپوپات، فکر می‌کند که بالاخره یک معمای باستانی را شکسته است. راه‌حل او بسیار ساده است. تنها کاری که انجام می دهد این است که تفسیر یک «متارول» را که پنینی بیان کرده است، تغییر می دهد. ماشین به تنهایی بدون هیچ استثنایی کار می کند .

راجپوپات برای حل این مسئله حدود 9 ماه درگیرمشکل پنینی بود، او در پایان نامه کارشناسی ارشد خود در کمبریج روی این موضوع کار می کرد. او به یاد می‌آورد: "تقریباً آماده ترک کار بودم ولی به جایی نمی‌رسیدم . " پس از دو سال و نیم کار دقیق، راجپوپات به وضوح توضیح داد که چرا موتور پنینی قبلاً در یک چهارراه مشترک زبانی متوقف شده بود .

اغلب، هنگام استفاده از دستورالعمل‌های دستور زبان پنینی، دو قانون با هم تضاد پیدا می‌کنند، و هرگز واقعاً مشخص نیست که کدام قانون باید در نهایت برنده شود . در گذشته، محققان دیگر استدلال کرده‌اند که اگر دو قاعده با قدرت یکسان به هم برسند، قاعده‌ای که بعداً در متن پنینی فهرست شده، برنده خواهد شد .

اما راجپوپات فکر می‌کند که این تفسیر نادرستی از متارول پانینی است . در عوض، این زبان شناس، استدلال می کند که اگر دو قانون با هم تضاد داشته باشند، قاعده ای که در سمت راست کلمه اعمال می شود (پسوند) باید بر قواعدی که در سمت چپ کلمه (اسب) اعمال می شود، غلبه کند .

زبان سانسکریت رمزگشایی

در نهایت،هنگامی که راجپوپات کلمات سانسکریت را در این نسخه آزمایش کرد، تقریباً بدون استثناء کلماتی ایجاد کرد که از نظر گرامری درست بودند. راجپوپات در پایان نامه خود می نویسد: "سبک پنینی کاملاً روشن نیست و هنگام تلاش برای کشف معما، با چالش های متعددی رو به رو شدم."

تعیین معانی دقیق قواعد پنینی آسان نیست، زیرا سبک سوترای که در آن سروده شده‌اند بسیار مختصر و فشرده است. بسیاری از اطلاعات اغلب در چند کلمه جمع‌آوری می‌شوند، در نتیجه درک هدف دقیق آن‌ها را بسیار دشوار می کند. برخی از محققان با این ایده که قواعد پنینی را ماشین می‌نامند، مخالفت می‌کنند، اما کار راجپوپات نشان می‌دهد که این دستگاه خودکفا است و می‌تواند روی متارول‌های خود بدون نیاز به متخصصین برای اضافه کردن پد برای استثناها کار کند .

اکنون سال‌هاست که دانشمندان تلاش می‌کنند با استفاده از قوانین پنینی، یک برنامه کامپیوتری بسازند، اما با موفقیت چندانی روبه رو نشده‌اند. کشف راجپوپات می تواند کلیدی برای اجرای این تلاش ها باشد . سانسکریت زبان مقدس هندوئیسم است و با لاتین کلاسیک خویشاوندی مشترک دارد. درک چگونگی ساختار آن می‌تواند به کارشناسان کمک کند نه تنها اسناد مهم تاریخی را با دقت بیشتری بخوانند، بلکه می‌تواند بینش‌های مهمی را در مورد پایه‌های خود زبان بشری آشکار کند .

این کشف در زمانی که علاقه به این زبان در حال افزایش است، تحولی در مطالعه سانسکریت ایجاد خواهد کرد . محتوای این پایان نامه، به صورت آنلاین در دانشگاه کمبریج در دسترس است .

نظرات
پربازدیدترین خبرها