آیا می شود چپ دست اما راست پا بود؟!

بررسی ها نشان می دهد که لزوما، همه چپ دست ها، چپ پا نیستند و گاهی برخی از چپ دست ها، راست پا هستند. این موضوع در مورد راست دست ها چندان رایج نیست.

شناسه خبر: ۳۴۶۰۹۵
آیا می شود چپ دست اما راست پا بود؟!

راهنماتو- مطالعات نشان می دهد که حدود 40 درصد از چپ دست ها راست پا هستند اما تنها 3 درصد از راست دست ها چپ پا هستند . برخی افراد نیز، چپ دست و راست پا هستند .

به گزارش راهنماتو، بیشتر مردم راست دست هستند، اما حدود 10.6 درصد آنان، چپ دست هستند، جالب اینجا است که بدانید دست و پا، تنها اعضای ترجیحی بدن ما نیستند و ما یک چشم ترجیحی و یک گوش هم ترجیحی داریم. ترجیح چشم را می توان با تماشای چشمی که هنگام نگاه کردن از طریق میکروسکوپ از آن استفاده می کند تعیین کرد.

ترجیحات گوش را نیزمی توان با تماشای این که فردی هنگام تلاش برای گوش ایستادن پشت یک در بسته از کدام سمت ایستاده و از کدام گوش استفاده می کند، تعیین کرد. یکی از انواع ترجیحات جانبی که در تحقیقات روانشناختی و ورزشی بسیار مورد بررسی قرار گرفته است، ترجیح در انتخاب پا است.

افراد هنگام لگد زدن به توپ در حین مسابقه فوتبال، حفظ تعادل یا موارد مشابه، یکی از پاها را بیشتر ترجیح می دهند. با تعیین پای ترجیحی برای این موارد و بسیاری از موقعیت‌های دیگر، محققان می‌توانند بفهمند که آیا فردی چپ‌پا است یا راست‌پا .

آیا می توان از ترجیح دست و پا عبور کرد؟

یک مطالعه بزرگ در سال 2016 که بیش از 12 هزار نفر را بررسی کرد، نشان داد که در چپ دست ها، 59 درصد آنان، چپ پا، 25 درصد بدون ترجیح و 17 درصد راست پا بودند. چند سال بعد، یک متاآنالیز 164 مطالعه در مورد چپ دستی انجام و نتایج مشابهی را نشان داد، دانشمندان دریافتند که 60 درصد چپ دست ها چپ پا بودند، اما فقط 3 درصد از راست دست ها چنین شرایطی داشتند .

بازی فوتبال

راست پا بودن در چپ دست ها چقدر شایع است؟

در مجموع، داده ها نشان می دهد که حدود 40 درصد از چپ دست ها راست پا هستند. بنابراین، بسیار رایج است که یک چپ دست، راست پا باشد. در مقابل، راست دست ها به ندرت چپ پا هستند. این که چرا ترجیحات متقاطع در چپ دست ها بسیار رایج تر از راست دست ها است، سوالی است که به وضوح نیاز به بررسی بیشتری دارد .

نظرات
پربازدیدترین خبرها