افزایش عجیب رنگین کمان ها در سایه تغییرات اقلیمی

پژوهش های جدید نشان می دهند که در سایه تغییرات اقلیمی، تعداد رنگین کمان ها هم تغییراتی را تجربه خواهند کرد.

شناسه خبر: ۳۴۶۱۲۴
افزایش عجیب رنگین کمان ها در سایه تغییرات اقلیمی

راهنماتو- طبق پژوهش های جدید، در سایه تغییرات اقفیمی، شانس دیدن رنگین کمان در عرض های جغرافیایی شمالی افزایش می یابد و در بسیاری از مناطق گرمسیری سقوط می کند .

به گزارش راهنماتو، بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا توسط دانشمندان دانشگاه هاوایی در مانوآ (UH) انجام شده است، همزمان با افزایش تغییرات اقلیمی، امکان دیدن رنگین کمان نیز افزایش خواهد داشت. نویسندگان این مطالعه پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2100، 5 درصد بیشتر از روزهای آغازین قرن بیست و یکم، امکان دیدن رنگین‌کمان روی زمین وجود خواهد داشت.

رنگین کمان ها

بیشترین افزایش در وقوع رنگین کمان در عرض های جغرافیایی شمالی و ارتفاعات بسیار بالا رخ می دهد، جایی که پیش بینی می شود گرم شدن زمین، باعث کاهش برف و باران شود. با این حال، انتظار می رود مکان هایی با بارندگی کمتر در نتیجه تغییرات آب و هوایی، مانند دریای مدیترانه، روزهای رنگین کمانی کاهش پیدا کند.

رنگین کمان، زمانی تشکیل می شود که قطرات آب، نور خورشید را می شکنند. بنابراین نور خورشید و بارندگی مواد ضروری برای تشکیل رنگین کمان هستند. فعالیت‌های انسانی مانند استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز جو را گرم می‌کند و الگوها و میزان بارندگی و پوشش ابر را تغییر می‌دهد .

کیمبرلی کارلسون، نویسنده اصلی این مطالعه، که اکنون در دپارتمان مطالعات محیطی دانشگاه نیویورک، فعال است گفت: "مطالعات کمی به این موضوع پرداخته اند که چگونه زیبایی شناسی محیطی ممکن است تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرد و کمتر مطالعه ای به رنگین کمان ها پرداخته است."

طبیعت

برای پاسخ به این سوال، تیمی از دانشجویان دانشگاه UH Mānoa به عکس‌های آپلود شده در فلیکر، یک پلتفرم شبکه های اجتماعی که در آن افراد عکس‌ها را به اشتراک می‌گذارند، نگاه کردند. آنها ده ها هزار عکس گرفته شده در سراسر جهان را که با کلمه "رنگین کمان" هشتگ گذاری شده بودند، مرتب کردند تا رنگین کمان هایی را که از شکست نور توسط قطرات باران ایجاد می شود، شناسایی کنند .

سپس، دانشمندان یک مدل پیش‌بینی رنگین کمان را بر اساس مکان‌های عکس رنگین کمان و نقشه‌های بارش، پوشش ابر و زاویه خورشید ایجاد دادند. در نهایت، آنها مدل خود را برای پیش‌بینی رخدادهای رنگین کمان امروزی و آینده در مناطق خشکی جهانی به کار گرفتند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها