کشف سندی شگفت انگیز از تاریخچه دریانوردی انسان!

انسان های دوران باستان، دریانوردان حرفه ای بودند که بسیار ماهرانه تر از حد تصور ما در دریاهای عمیق سفر می کردند.

شناسه خبر: ۳۴۶۱۳۳
کشف سندی شگفت انگیز از تاریخچه دریانوردی انسان!

راهنماتو -بر اساس یک تحلیل جدید از خطوط ساحلی در دوران اواسط چیبانی، هیچ راه دیگری وجود ندارد که اانسان های دوران باستان می توانستند به منطقه ای که ما اکنون جزایر دریای اژه می‌نامیم، برسند. با این حال باستان شناسان، برخی از مصنوعات باستانی را در جزایری پیدا کرده اند که مربوط به اولین ظهور شناخته شده هومو ساپینس است.

به گزارش راهنماتو ، بررسی اسناد تاریخی نشان می دهد که انسان های باستانی باید راهی برای عبور از آب های بزرگ پیدا کرده باشند.

پاسخ به این سوال که انسان‌ها از چه زمانی دریانوردی را آغاز کردند دشوار است. قایق‌ها در طول تاریخ معمولاً از چوب ساخته می‌شوند، ماده‌ای که غالباً در برابر آسیب‌های زمانی سالم نمی مانند، بنابراین هیچ امیدی به ثبت اولین قایق هایی که از اقیانوس ها عبور می کنند وجود ندارد.

دریای اژه

در عوض، آنچه ما داریم، سابقه ای از مصنوعات و استخوان هایی است که باقی مانده اند. یک تیم به رهبری جورج فرنتینوس زمین شناس از دانشگاه پاتراس در یونان، توانستند این تحلیل جدید را انجام دهند. جزایر دریای اژه جزو زیباترین مکان های جهان به شمار می روند. این منطقه از صدها جزیره تشکیل شده و قدمت آثار کشف شده در این منطقه به بیش از 476 هزار سال می رسد.

علاوه بر این، این ابزارهای باستانی در لسبوس، میلوس و ناکسوس به سبک آشئولی که حدود 1.76 میلیون سال پیش ساخته شده است، مرتبط با هومو ارکتوس در سراسر آفریقا و آسیا است. چندین ابزار از این دست در ترکیه، یونان و کرت پیدا شده است که قدمت آنها به 1.2 میلیون سال پیش باز می گردد.

مطالعات قبلی نشان می‌داد که انسان‌های باستانی در عصر یخبندان با پای پیاده به این جزایر می‌رفتند. هنگامی که جهان یخ می زند، سطح دریا پایین می آید و انسان ها می توانند گذرگاه هایی را ایجاد کنند که در زمان های معتدل تر با آب پوشانده می شود.اما پژوهشگران در روش تحقیقی جدید خود، دریافتند که بازسازی های قبلی نادرست بوده است. سطح دریا در پایین ترین نقطه خود در 450 هزار سال سال گذشته، تقریباً 225 متر (738 فوت) کمتر از امروز بود.

نقشه

این بدان معناست که، در حالی که برخی از جزایر دریای اژه زمانی که سطح دریاها پایین تر بود به یکدیگر متصل بودند و جزایر به طور مداوم از توده های خشکی اطراف آن جدا مانده اند. در پایین‌ترین نقطه از سطح دریا، هنوز چندین کیلومتر آب آزاد وجود داشت تا به نزدیک‌ترین جزایر دریای اژه رسید.

محققان اشاره می کنند که شواهد دیگر نشان می دهد که این اولین گذرگاه دریایی نبوده است. بین 700 هزار سال تا یک میلیون سال پیش تصور می شد که انسان های باستانی در دریا در اطراف اندونزی و فیلیپین سفر می کردند.این گذرگاه‌های ترکیبی نشان می‌دهد که سفر دریایی مهارتی است که سالها پیش از آن که تصور می کردیم وجود داشته است. علاوه بر این، با توجه به اینکه انسان های باستانی قادر به عبور از دریای اژه بودند، آنها می توانستند از تنگه جبل الطارق نیز عبور کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها