از «دست خدا» مارادونا تا پای جادویی مسی؛ راز ابرقهرمانان چپ پای آرژانتینی چیست؟

به نظر می رسد چپ پا بودن مسی به او در موفقیت در جام جهانی کمک شایانی کرده است، این موضوع را می توان با بررسی نتایج فوتیالیست های چپ پا درک کرد.

شناسه خبر: ۳۴۶۱۳۷
از «دست خدا» مارادونا تا پای جادویی مسی؛ راز ابرقهرمانان چپ پای آرژانتینی چیست؟

راهنماتو- همانظور که بسیاری از ما می دانیم لیونل مسی، مهاجم چپ پای آرژانتین بالاخره موفق شد جام جهانی 2022 را بالای سر ببرد، اما پای چپ این ستاره سرشناس زمین فوتبال به چه دلیل در این زمینه اهمیت دارد.

به گزارش راهنماتو، حدود 21 درصد از بازیکنان حرفه ای فوتبال چپ پا هستند، در حالی که این رقم در افراد عادی 12.1 درصد است . کارشناسان می گویند از آنجایی که اکثر مردم راست پا هستند، روبه رو شدن با بازیکن چپ پا می تواند برای یک دروازه بان دشوار باشد زیرا زاویه شوت این بازیکنان ممکن است غیرمنتظره باشد. اما واقعا چپ پا بودن در فوتبالیست های حرفه ای چقدر نادر یا رایج است و چه تأثیری در موفقیت آنها می تواند داشته باشد؟ بیایید نگاهی به داده های علمی در این خصوص بیندازیم !

جام جهانی

چپ پا بودن در بازیکنان حرفه ای فوتبال

یکی از معروف ترین مطالعات علمی در مورد چپ پا بودن در بازیکنان حرفه ای فوتبال متمرکز بر داده های جام جهانی فوتبال 1998 فرانسه است. در این مطالعه، دانشمندان به ویدئوهای بازی های جام جهانی نگاه کردند و استفاده از پای چپ و راست را در 236 بازیکن از 16 تیم مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. پژوهشگران، موقعیت های مختلفی را بررسی کردند که در آن بازیکنان با پاهای خود توپ را لمس می کردند، مانند شوت به دروازه، دریبل، پاس، ضربه آزاد، ضربه کرنر و ضربات پنالتی.

به طور کلی، حدود 79 درصد از بازیکنان راست پا و حدود 21 درصد چپ پا بودند و فقط تعداد بسیار کمی از بازیکنان دارای تمرکز روی هر دو پا بودند. جالب توجه است، در حالی که تقریباً همه بازیکنان به شدت یک پا را بر پای دیگر ترجیح می‌دادند، در مقایسه با زمانی که نیاز به استفاده از آن داشتند، به همان اندازه با پای غیرمرجح خود مهارت داشتند .

فوتبال

آیا چپ پا بودن در فوتبالیست های حرفه ای بیشتر از افراد عادی است؟

اگر چپ پا بودن یک مزیت برای یک فوتبالیست حرفه ای باشد (زیرا آنها می توانند به طرز شگفت انگیزی با توپ بازی کنند) می توان فکر کرد که تعداد بازیکنان چپ پا بیشتر از افراد معمولی است که چپ پا هستند، یک متاآنالیز در مقیاس بزرگ از 164 مطالعه در مورد پا، گزارش داد که حدود 12.1 درصد از بیش از 140 هزار شرکت کننده در این مطالعات چپ پا بودند. بنابراین، با 21 درصد چپ پا در میان آنها، بازیکنان حرفه ای فوتبال کمی بیشتر از افراد معمولی چپ پا هستند.

ابرقهرمانان چپ پای آرژانتینی

شاید این موضوع کاملاً تصادفی باشد اما چپ بودن بازیکنان حرفه ای فوتبال در آرژانتین باز برای خود معنا و مفهوم دیگری دارد. ماریو کمپس در سال 1978، دیگو مارادونا در سال 1986 و لیونل مسی در سال 2022، ستاره هایی بودند که آرژانتین را به قهرمانی جام جهانی فوتبال رساندند. اما مشخصه جالب این سه ستاره چپ پا بودن آنها بود که با استفاده از آن موفق شدند گل های حساسی را در بازی های جام جهانی به ثمر برسانند.

گل «دست خدا» مارادونا در برابر تیم ملی انگلیس در جام جهانی 1986 هم حتی با دست چپ به ثمر رسید. اگر از خرافات به دور شویم و آمارهای علمی را مد نظر قرار دهیم به نظر می رسد این چپ پا بودن حداقل در کشور آرژانتین می تواند مترادف با نتیجه خارق العاده همچون قهرمانی در معتبرترین بازی های فوتبال جهان، یعنی جام جهانی تلقی شود.

نظرات
پربازدیدترین خبرها