(تصاویر) کشف یک سرزمین زمستانی و عجیب در مریخ

کاوشگرهای ناسا، تصاویری زیبا از سطح مریخ ثبت کرده اند که حکایت از این دارند، مریخ زمستان های بسیار زیبایی دارد.

شناسه خبر: ۳۴۶۲۰۲
(تصاویر) کشف یک سرزمین زمستانی و عجیب در مریخ

راهنماتو- هنگامی که زمستان به مریخ می رسد، سطح مریخ، به یک صحنه تعطیلات واقعاً ماورایی تبدیل می شود. برف، یخ و یخبندان با دمای زیر صفرهمراه است. درواقع برخی از سردترین تصاویر در قطب های سیاره اتفاق می افتد، جایی که دمای آن به منفی 190 درجه فارنهایت (منفی 123 درجه سانتیگراد) می رسد .

به گزارش راهنماتو، در هیچ منطقه‌ای از مریخ بیش از چند فوت برف نمی‌بارد که بیشتر آن در مناطق بسیار مسطح می‌بارد و مدار بیضی شکل سیاره سرخ باعث می شود که ماه های بیشتری طول بکشد تا زمستان برسد. چون یک سال مریخی حدود دو سال زمینی طول می کشد. با این حال، این سیاره، پدیده‌های زمستانی منحصربه‌فردی را ارائه می‌کند که دانشمندان توانسته‌اند به لطف کاوشگران رباتیک مریخ ناسا این پدیده ها را مطالعه کنند. در اینجا چند مورد از چیزهایی که پژوهشگران کشف کرده اند آمده است :

دو نوع برف در مریخ وجود دارد!

برف مریخ دو نوع است: یخ آب و دی اکسید کربن یا یخ خشک. از آنجایی که هوای مریخ بسیار رقیق است و دمای آن بسیار سرد است، برف یخ آب تصعید می‌شود یا به گاز تبدیل می‌شود، حتی قبل از اینکه زمین را لمس کند. برف یخ خشک در واقع به زمین می رسد .

دره های مریخ

تغییرات فصلی مگادون های قطبی در مریخ

کاوشگر HiRISE "مگادون ها" را که بارکان نیز نامیده می شوند، کشف کرد. یخ و یخ دی اکسید کربن بر روی تپه های شنی در طول زمستان تشکیل شده است. همانطور که در طول بهار شروع به تصعید می کند، شن های تپه ای تیره رنگ نیز آشکار می شوند.

چگونه متوجه می شویم که برف می آید؟

برف فقط در سردترین نقاط مریخ رخ می دهد: در قطب ها، زیر پوشش ابر و در شب. دوربین‌های فضاپیماهای در حال گردش نمی‌توانند از میان آن ابرها ببینند، و کاوشگرهای معمولی نیز نمی‌توانند در سرمای شدید دوام بیاورند. در نتیجه، هیچ تصویری از بارش برف گرفته نشده است. اما دانشمندان می دانند که این اتفاق می افتد.

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا می‌تواند با استفاده از ابزار صوتی مریخ، که نور را در طول موج‌های غیرقابل تشخیص برای چشم انسان تشخیص می‌دهد، از میان پوشش ابر نگاه کند. این توانایی به دانشمندان این امکان را داده است که برف دی اکسید کربن را که به زمین می ریزد، تشخیص دهند. در سال 2008، ناسا فرودگر فونیکس را در فاصله 1000 مایلی (حدود 1600 کیلومتری) از قطب شمال مریخ فرستاد، جایی که از یک ابزار لیزری برای تشخیص برف یخ آبی که به سطح می‌بارید استفاده کرد .

دانشمندان ناسا می توانند اندازه و شکل توزیع ذرات برف را لایه به لایه در یک طوفان اندازه گیری کنند. ماموریت اندازه‌گیری بارش جهانی یک پروژه ماهواره‌ای بین‌المللی است که هر سه ساعت یک بار رصد نسل بعدی باران و برف را در سراسر جهان ارائه می‌کند.

دانه های مکعبی

دانه های برف مکعبی

به دلیل نحوه پیوند مولکول های آب هنگام یخ زدن به یکدیگر، دانه های برف روی زمین شش ضلع دارند. همین اصل در مورد همه بلورها صدق می کند: روشی که در آن اتم ها خودشان را چیده اند، شکل کریستال را تعیین می کند. در مورد دی اکسید کربن، مولکول های موجود در یخ خشک همیشه در صورت یخ زدن به اشکال چهارتایی پیوند می خورند .

مریخ خنک مانند یخ

دوربین HiRISE این تصویر را از لبه یک دهانه در اواسط زمستان گرفته است. شیب رو به جنوب دهانه، که نور خورشید کمتری دریافت می‌کند، یخ‌های تکه‌ای و درخشانی را تشکیل داده است که در این تصویر با رنگ تقویت‌شده آبی دیده می‌شود.

چندضلعی

چند ضلعی ها

این صحنه بهاری زمانی ثبت شد که یخ آب یخ زده در خاک، زمین را به چند ضلعی تقسیم کرده بود. یخ شفاف دی اکسید کربن به نور خورشید اجازه می دهد تا از طریق آن بتابد و گازهایی را که از دریچه ها خارج می شوند گرم کند.

پایان شگفت انگیز زمستان

شاید شگفت‌انگیزترین کشف در پایان زمستان اتفاق بیفتد، زمانی که تمام یخ‌های ایجاد شده شروع به "ذوب شدن" و تصعید در جو می‌کنند. با انجام این کار، این یخ، شکل های عجیب و زیبایی به خود می گیرد. این "ذوب شدن" همچنین باعث فوران آبفشان ها می شود: یخ شفاف به نور خورشید اجازه می دهد تا گاز زیر خود را گرم کند و آن گاز در نهایت منفجر می شود و ه غبار را به سطح می فرستد. دانشمندان شروع به مطالعه این غبارها به عنوان راهی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسیر وزش بادهای مریخی کرده اند.

نظرات