کشف یک شباهت جالب میان انسان و شامپانزه

برخی بررسی های جدید نشان می دهد که شامپانزه ها در برقراری ارتباط با انسان ها مشترکاتی دارند.

شناسه خبر: ۳۴۶۲۱۰
کشف یک شباهت جالب میان انسان و شامپانزه

راهنماتو- شاید این موضوع جالبی باشد که ببینیم شامپانزه ها چگونه با کمک اشاره های مختلف با انسان ها ارتباط برقرار می کنند. درواقع ارتباط این حیوانات باهوش با انسان ها در نوع خود بسیار مهم است.

به گزارش راهنماتو، استفاده از اشاره های جسمانی، بخش مهمی از ارتباطات انسانی است . بررسی های پیشین روی شامپانزه های در اسارت برای به دست آوردن اشیاء اشاره می کنند، اما در درک ژست های اشاره انسان ها چندان قوی نیستند.

مشاهدات جدید نشان می دهد که شامپانزه ها نیز اشیاء را به یکدیگر نشان می دهند، البته به ندرت . یکی از سیگنال‌هایی که برای ارتباط انسانی بسیار مهم است، اشاره برای نشان دادن چیزی است. خودتان را مشاهده کنید و بشمارید که چند بار در روز با انگشت به چیزی اشاره می کنید .

بر خلاف کلمات، اشاره کردن به خودی خود معنای روشنی ندارد. درواقع هم فرستنده و هم گیرنده باید زمینه را بدانند. بچه‌ها در چند ماهگی شروع به اشاره کردن به چیزی با انگشت اشاره‌شان می‌کنند. اما چرا کودکان قبل از شروع به صحبت، اشاره می کنند؟ آنها به سادگی می خواهند چیزی به دست آورند. آنها به بطری خود، به کلوچه ها یا به اسباب بازی هایی که دوست دارند داشته باشند اشاره می کنند. اما بچه‌ها حداقل دو انگیزه دیگر در پشت اشاره دارند .

اولا، آنها اشاره می کنند تا دیگران را در مورد چیزی آگاه کنند.

ثانیاً، آنها به صورت اظهاری اشاره می کنند، یعنی صرفاً توجه دیگری را به یک شیء معطوف می کنند.

کودکان و شامپانزه ها

اشاره در شامپانزه ها

مشاهدات جدیدی وجود دارد که نشان می دهد یک شامپانزه شامپانزه دیگری را نشان می دهد یا به اشیائ اشاره می کند. تیمی از پژوهشگران فعالیت های یک شامپانزه وحشی را در پارک ملی کیبال اوگاندا ثبت کردند، جایی که آنها در ویدئویی مشاهده کردند که چگونه یک شامپانزه ماده بالغ، فیونا، برگی را به مادرش، ساترلند نشان می دهد.

این یک صحنه کوتاه است، اما ممکن است نحوه درک ما از خود و نزدیکترین خویشاوندان زنده ما را تغییر دهد. پژوهشگران نتیجه می‌گیرند که شاید در شرایط اجتماعی بسیار خاص، شامپانزه‌های وحشی، مانند انسان‌ها، از ژست‌های نمایشی استفاده کنند تا توجه دیگران را صرفاً به خاطر اشتراک‌گذاری به اشیا جلب کنند .

مشابهت ها و تفاوت ها

این مشاهدات از آن جهت حائز اهمیت است که مشخص می شود روش های برقراری ارتباط بین شامپانزه ها با یکدیگر تا حدودی با الگوهای رفتاری کودکان خردسال یا نوپا مشابهت دارد. درواقع اگرچه، تعداد دفعاتی که یک شامپانزه از طریق اشاره ارتباط برقرار می کند کم است، اما با این وجود، همین یافته ها نشان دهنده برخی مشابهت ها در سیستم ارتباطی شامپانزه و کودکان است.

در بخش تفاوت اما می توان به سرعت به مسئله تحول ادراک اشاره کرد. در انسان ها، همزمان با رشد و تحول روانی، دامنه رفتارها و حرکات گسترده تر می شود، اما شامپانزه ها در حد اشارات سطحی باقی خواهند ماند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها