ربات هایی که از هدر رفت میلیاردها قطره آب جلوگیری می کنند

ربات های تعمیر کننده لوله، ربات هایی هستند که اخیرا پژوهشگران بریتانیایی طراحی کرده اند تا ایرادات احتمالی داخل لوله های آب را حل کنند.

شناسه خبر: ۳۴۶۲۲۸
ربات هایی که از هدر رفت میلیاردها قطره آب جلوگیری می کنند

راهنماتو- گروهی از پژوهشگران بریتانیایی نوعی ربات‌ طراحی کرده اند که می توانند داخل لوله های آب شده و از سلامت وضعیت لوله ها مطلع شود.

به گزارش راهنماتو، ربات های لوله، مملو از حسگرها هستند و به اندازه‌ای کوچک طراحی شده‌اند که بتوانند لوله‌های آب را بدون مسدود کردن، کنترل کنند. روزانه میلیاردها میلیار قطره آب، از طریق نشت لوله های آب از دست می رود. اکنون پژوهشگران، ربات هایی مینیاتوری را برای گشت زنی در شبکه لوله، بررسی عیوب و جلوگیری از نشت طراحی کرده اند . آنها می گویند که حفظ شبکه های آب بدون حضور نیروهای رباتیک تقریبا غیرممکن است.

ربات مینیاتوری

با توجه به تغییرات اقلیمی جهانی و رویدادهای زیست محیطی، حفظ منابع آبی از اهمیت بسزایی برخوردار است و بسیاری از کشورها، در تلاشند انواع روش ها را برای حفظ ذخایر آبی امتحان کنند، به ویژه روش های مبتنی بر جلوگیری از هدررفت آب.

دولت بریتانیا برنامه ریزی کرده است که تا سال 2050 تمامی زیرساخت های آبی را به شکل کاملا اتوماتیک و رباتیک برگرداند. این تغییرات شامل دوربین‌های ویژه درون‌لوله، تصویربرداری ماهواره‌ای، فناوری پهپادهای حرارتی، کاوشگرهای با فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی است.

ربات هوشمند

یکی از مزیت های مهم استفاده از ربات ها در خطوط لوله این است که در مسیرهایی ورود می کنند که انسانها دسترسی ندارند یا با کمک دوربین ها و حسگرها، نکاتی را تشخیص می دهند که انسان ها تشخیص نمی دهند. خطوط لوله آب، اغلب برای انسانها دسترسی دشوار یا حتی غیرممکنی دارند و در نتیجه حضور ربات ها در مسیر تعمیر خط لوله ها بسیار مفید خواهد بود.

ربات ها دارای دوربین و حسگرهایی هستند که نه تنها می توانند ایرادات داخل لوله را شناسایی و حل کنند، بلکه می توانند مناطقی را که احتمالا در آینده نزدیک دچار مشکل می شوند را نیز شناسایی کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها