پشت پرده پروژه عجیب تراشه مغزی ایلان ماسک!

۶ سال است که ایلان ماسک در حوزه پروژه تراشه مغزی خود فعالیت می کند و در تلاش است از طریق این پروژه بلندپروازانه به بیماران کمک کند.

شناسه خبر: ۳۴۵۸۲۲
پشت پرده پروژه عجیب تراشه مغزی ایلان ماسک!

راهنماتو- ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، توییتر و البته مدیر توسعه پروژه های بلند پروازانه تراشه مغزی است. او اخیرا اطلاعاتی درباره پروژه تراشه مغزی Neuralink را فاش کرد.

به گزارش راهنماتو، ایلان ماسک اعلام کرد که پروژه توسعه تراشه مغزی فقط شش ماه تا آزمایش انسانی فاصله دارد. بر اساس ادعای ایلان ماسک این تراشه مغزی می تواند عملکردهای زیادی از جمله درمان فلج و کوری داشته باشد.

طی شش سال گذشته، ایلان ماسک با شرکت Neuralink خود بر روی تراشه ای کار می کند که برای کاشت در مغز انسان طراحی شده است . هدف نهایی ایلان ماسک، ایجاد یک "رابط مغز و کامپیوتر" است که در ابتدا برای کمک به افراد مبتلا به فلج یا بیماری نورون حرکتی و برای برقراری ارتباط استفاده می شود .

هوش مصنوعی

تراشه مغزی ایلان ماسک دقیقا چه خدماتی ارائه می دهد؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده درباره این تراشه مغزی، ظاهراً این تراشه ، به افراد اجازه می دهد تا با استفاده از افکار خود از رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه استفاده کنند، اما می تواند در سال های آینده کاربردهای بیشتری داشته باشد .

سیستم Neuralink شامل یک تراشه کامپیوتری است که از طریق نخ‌های انعطاف‌پذیر کوچکی و توسط یک ربات به مغز متصل می شود. الکترودهای تراشه Neuralink قادر به خواندن سیگنال ها هستند که سپس به داده ها تبدیل می شوند. این می‌تواند فناوری‌های خارجی، مانند رایانه‌ها یا گوشی‌های هوشمند، یا عملکردهای بدن مانند حرکت عضلات را کنترل کند.

الکترودهای تراشه Neuralink قادر به خواندن سیگنال ها هستند که سپس به کنترل های موتور تبدیل می شوند. این گزینه می‌تواند فناوری‌های خارجی، مانند رایانه‌ها یا گوشی‌های هوشمند، یا عملکردهای بدن مانند حرکت عضلات را کنترل کند. ایلان ماسک در این باره گفت که قصد دارد آزمایشات انسانی را تنها در شش ماه آینده آغاز کند و دو کاربرد اول این تراشه درمان نابینایی و بازگرداندن حرکت در افرادی است که به فلج دچار شده اند.

او گفت: «حتی اگر کسی هرگز بینایی نداشته(مثل افرادی که نابینا به دنیا آمده اند) می توانند با این روش بینایی خود را بازیابی کنند. یک ادعای ایلان ماسک نیز بسیار مورد توجه واقع شد، جایی که او گفت مایل است خودش تراشه مغزی را نصب کند.

بر اساس ادعای ایلان ماسک، یکی دیگر از کاربردهای این تراشه می‌توان ذخیره و پخش مجدد خاطرات، پخش موسیقی و حتی درمان بیماری‌های روانی مانند افسردگی دانست.

ایمپلنت مغزی

فناوری مبتنی بر تراشه مغزی ایلان ماسک چقدر امن است؟

همانطور که اشاره شد، تا کنون، تراشه Neuralink تنها بر روی حیوانات آزمایش شده است که در هر حال، با آزمایش روی انسانها متفاوت است. در سال 2020، ماسک تراشه Neuralink را برای اولین بار با نمایش خوکی به نام گرترود که تراشه روی این حیوان، آزمایش شده بود، در معرض دید عموم قرار داد .

سال بعد، ماسک، در یک رویداد دیگر میمونی را رونمایی کرد که با تراشه مغزی می توانست بازی رایانه ای انجام دهد. اما رد طول سال جاری میلادی، برخی میمون ها در جریان آزمایش رایانه ای مرده اند. به هر حال برخی نهادهای حمایت از حقوق حیوانات نیز بابت همین آزمایش های ایلان ماسک روی حیوانات، از وی شکایت دارند و معتقدند که این آزمایش ها، اخلاقی نیستند. اما مدافعان این پروژه معتقدند که برای رسیدن به تست انسانی، باید تست حیوانی به طور کامل اجرایی شود.

انجام چه آزمایشاتی باقی مانده است؟

در بخش ابتدایی اشاره شد که مرحله بعدی ایمپلنت Neuralink آزمایش آن بر روی داوطلبان انسانی خواهد بود . در رویداد Show and Tell که هفته گذشته برگزار شد، ماسک گفت که "بیشتر" مدارک را برای تایید مقام های نظارتی ایالات متحده برای شروع آزمایشات انسانی ارائه کرده است . با این حال برخی منابع آگاه مدعی هستند که ایلان ماسک اغراق می کند و هنوز تا رسیدن به این مرحله فاصله زیادی دارد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها