چهره گرایی چیست و چگونه زندگی ما را دگرگون می کند؟

برخی از افراد به حدی درگیر انواع سوءگیری شده اند که حتی این سوءگیری ها را وارد مقوله هایی مانند استخدام افراد می کنند.

شناسه خبر: ۳۴۵۸۴۷
چهره گرایی چیست و چگونه زندگی ما را دگرگون می کند؟

راهنماتو، یک اتفاق ناخوشایند که ممکن است برای بسیاری از ما در طول زندگی رخ داده باشد، ناکامی در شرایطی است که به نظر می رسد همه چیز ایده آل است. همه چیز، به جز یک مورد!

به گزارش راهنماتو، گاهی اوقات ویژگی های ظاهری افراد تاثیری بسیار بیشتر از آن چه که تصور می شود روی شرایط زندگی آنان می گذارد و این تاثیر ناشی از طرز فکر اطرافیان است.

پژوهش های جدید نشان می‌دهد، تمایل به قضاوت افراطی در مورد ویژگی‌های شخصیتی گاهی تنها با یک نگاه ساده به صورت افراد انجام می شود. به دو صورت زیر نگاه کنید. آیا شما این افراد را استخدام می کنید؟ چه کسی باهوش تر به نظر می رسد؟ آیا حاضرید با این افراد سر قرار بروید؟

این تصاویر توسط یک دکتر روانشناس به نام لیزا دبروینی و همکارانش ساخته شده است. در واقع، این تصاویر، تصاویری ترکیبی هستند که هر یک از آنها از ترکیب چهار چهره مختلف ایجاد شده اند . حتی با وجود این که، این چهره ها واقعی نیستند، ممکن است شما هنوز هم تحت تاثیر برخی ویژگی های ظاهری، این چهره ها را قضاوت کنید.

قضاوت سریع، معمولا در مورد این است که چقدر باید به غریبه ها اعتماد کنیم، فردی که انتخاب می کنیم، چقدر می تواند مسلط باشد یا چقدر باهوش است. اما متأسفانه این نوع قضاوت های سریع، می‌تواند منجر به کلیشه‌سازی شود، به عنوان مثال، این تصور که افرادی با ویژگی‌های فیزیکی خاص احتمالا همگی غیرقابل اعتماد هستند .

چهره گرایی چیست؟

پژوهش های اخیر پژوهشگران ژاپنی نکته ای نگران کننده تر را نشان می دهد. درواقع بر اساس این بررسی جدید، برخی از ما تمایل داریم در مورد ویژگی ها و شخصیت دیگران فقط بر اساس ظاهر و صورت نتیجه گیری کنیم . در یک سری از مطالعات آنلاین با بیش از 300 شرکت‌کننده، آتسونوبو سوزوکی و همکارانش آنچه را «استنتاج ویژگی‌های مبتنی بر چهره» (FBTIs) می‌نامند، پیدا کردند. در این روش، آزمودنی ها با نگاهی کوتاه به چهره شخص، یک سری قضاوت های شخصیتی انجام می دادند .

در حالی که همه تا حدی FBTI را به طور طبیعی در خود دارند، اما پژوهشگران دریافتند که برخی افراد فقط قضاوت افراطی (هم مثبت و هم منفی) می کنند. این موضوع، حتی زمانی که سن، جنس، و قومیت شرکت کنندگان کنترل می شد، برقرار بود . تصور کنید که نوع خاصی از چهره را می بینید، شاید با چشمانی کوچک یا ظاهری نه چندان زیبا و بلافاصله این تصور برای شما ایجاد می شود که فرد مذکور، به شدت غیرقابل اعتماد است. یا اینکه فردی با ویژگی های زیبایی شناختی و چشمان درشت تر را قابل اعتماد اما ضعیف و ترسو ارزیابی می کنید.

اشتغال

مشکل از کجا ناشی می شود؟

همه ما می دانیم که سوء گیری ها تا چه حد می توانند روی قضاوت های فردی و اجتماعی تاثیر بگذارند، با این وجود، حتی در هنگام استخدام افراد نیز، گاهی سوءگیری ها تاثیری منفی در استخدام خواهد داشت و کارفرمایان تحت تاثیر پنداشت های ذهنی خود، کارمندان را استخدام می کنند.

یک مطالعه در سال 2018 نسخه‌های جداگانه‌ای از رزومه‌های تقریباً یکسان را برای درخواست 50 شغل مختلف ارسال کرد . تنها تفاوت، نام روی رزومه بود: آدام اسمیت در یکی و راویندرا تالوال در دیگری. راویندرا تقریباً نیمی از پاسخ‌ها را در مقایسه با همتای انگلیسی تبار خود از دست داد.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که بررسی های سریع معمولا قابل پیش بینی و در برخی موارد کاملا جهت دار و منفی هستند. وقتی این موضوع در محیط کاری ایجاد می شود بسیار خطرناک است چون می تواند روی آینده شغلی افراد تاثیری جدی بگذارد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها