خورشید برای اولین بار از کجای زمین طلوع می کند؟!

شاید برای بسیاری از افراد، پدیده طلوع و غروب خورشید، نه عجیب باشد و نه تازگی داشته باشد، اما خورشید از کجا طلوع می کند؟

شناسه خبر: ۳۴۵۸۸۷
خورشید برای اولین بار از کجای زمین طلوع می کند؟!

راهنماتو- در سیاره گرد و چرخان ما زمین، خورشید همیشه هنگام غروب در افق پنهان می شود. اما تا به حال از خودتان پرسیده اید که اولین طلوع خورشید در کجا اتفاق می افتد؟ شاید برای بسیاری این سوال کمی احمقانه به نظر می رسد که خورشید برای اولین بار از کجای زمین طلوع می کند زیرا زمین سیاره ای کروی است و چنین سوالی نباید منطقی باشد اما باید بگوییم که همیشه پاسخی برای هر سوالی وجود دارد.

به گزارش راهنماتو، کامرون هوملز، محقق فوق دکتری اخترفیزیک نظری در Caltech ، معتقد است که از منظر فیزیکی، واقعاً اولین نقطه طلوع خورشید وجود ندارد. بلکه یک سری از طلوع های دائمی خورشید وجود دارد که دورتر و دورتر به سمت غرب اتفاق می افتد، بنابراین به معنای واقعی کلمه نه اولین طلوع را شاهدیم نه آخرین طلوع را.

خورشید

انسان ها برای پیگیری زمان، یک سیستم زمان‌بندی دلخواه ایجاد کرده‌اند، از جمله مناطق زمانی و خط بین‌المللی زمان، که خطی را در زمین مشخص می‌کند که در آن، یک روز به پایان می‌رسد و روز بعد شروع می‌شود. هوملز گفت: "بر اساس این اطلاعات، «اولین» طلوع خورشید مورد توافق جامعه بین المللی، در خط بین‌المللی زمان، رخ می‌دهد . "

خط بین‌المللی زمان از وسط اقیانوس آرام، می گذرد و بیشتر یک خط مستقیم است، اما نقاطی وجود دارد که منحرف می شود تا از تقسیم یک کشور به دو منطقه زمانی جلوگیری کند یا معادلات سیاسی و اقتصادی را بر هم نزند.

با این حال، همیشه اینطور نیست. زمین دارای شیب جزئی 23.5 درجه است.بنابراین نحوه تابش نور خورشید به این سیاره در طول سال تغییر می کند و حتی در برخی روزها برخی نقاط نزدیک به قطب جنوب در 24 ساعات شبانه روز روشن است.

هوملز می گوید: « اگر کمی بالاتر از 66.6 درجه جنوبی حرکت کنید، خورشید برای مدت کوتاهی قبل از طلوع خورشید چند دقیقه پس از نیمه شب در زیر افق فرو خواهد رفت. جزیره یانگ، جزیره‌ای خالی از سکنه که نیوزلند ادعای مالکیت آن را دارد، از جمله نقاطی است که شاهد این شرایط است."

با این حال، طبق گفته رصدخانه نیروی دریایی ایالات متحده، جزیره یانگ تنها 10 تا 15 درصد مواقع اولین طلوع خورشید در روز را دریافت می کند در بقیه زمان‌ها، تأثیرات انکسار نور جو زمین به حدی قوی است که می‌توانید حتی پس از فرورفتن خورشید در زیر افق، نور خورشید را در جزیره یانگ مشاهده کنید.

خط فرضی زمان

انحراف محور چرخشی زمین باعث می شود در بعضی مواقع قطب شمال رو به خورشید باشد و هرچه زمین می چرخد قطب شمال در قسمت تاریک قرار نمی گیرد و انقلاب تابستانی شروع می شود که باعث شش ماه روز برای قطب شمال و ایجاد فصل تابستان برای نیمکره شمالی است . یعنی روزها بلند و شب ها کوتاه است و زاویه تابش خورشید به این نیمکره بیشتر است. (برخلاف آن در نیمکره جنوبی و قطب جنوب رخ می دهد بنابراین شش ماه شب برای قطب جنوب و شروع فصل زمستان برای نیمکره جنوبی است.)

شش ماه بعد زمین در وضعیت مقابل نسبت به خورشید قرار می گیرد و وضعیت کاملا برعکس می شود . یعنی محور چرخشی زمین در محل قطب شمال از خورشید دور می شود و هر چه زمین می چرخد قطب شمال در تاریکی واقع شده و شروع شش ماه شب برای قطب شمال است که انقلاب زمستانی نامیده می شود. هنگام انقلاب زمستانی، فصل زمستان برای نیمکره شمالی در گذر است و در اول دی ماه اتفاق می افتد. همچنین روزها کوتاه و طول شب ها بلند است. (برخلاف آن برای نیمکره جنوبی رخ می دهد)

نظرات
پربازدیدترین خبرها