چطوری Spider-Man روی PS۱ دنیای بازیهای ابرقهرمانی رو متحول کرد

مردعنکبوتی رو الان به عنوان پرطرفدار ترین ابرقهرمان تاریخ میشناسیم ولی این رو باید مدیون بازیهای فوق‌العاده با محوریت این شخصیت محبوب بدونیم.

شناسه خبر: ۳۸۳۰۷۸
چطوری Spider-Man روی PS1 دنیای بازیهای ابرقهرمانی رو متحول کرد

راهنماتو- حالا که کم‌کم داریم به عرضه Marvel's Spider-Man 2 نزذیک میشیم بیاین نگاهی به تاثیر این ابرقهرمان دوست داشتنی روی صنعت گیمینگ بندازیم. این سری در طول 40 سالی که وجود داشته، فرزاونشیب های زیادی رو داشته. ولی بزرگترین تحول در تاریخ این سری در سال 2000 رخ داد وقتی که Activision با انتشار بازی Spider-Man برای PlayStation 1 باعث شد که بازی‌های Spider-Man به شکل 3D وارد دنیای بازی‌های AAA بشن.

به گزارش راهنماتو، در دهه‌های 80 و 90، بازی‌های Spider-Man اکثرا بازیهای دوبعدی و پلتفرمر بودن. اما در سال 2000، تاریخ بازی‌های Spider-Man تونست یک نقظه عطف به‌خصوص برای این سری باشه. Activision و Neversoft، سازنده‌های سری بازی‌های Tony Hawk، با انتشار Spider-Man برای PlayStation، تونستن توجهای زیادی رو به خودشون جلب کنن و سال بعدش هم بازی Spider-Man 2: Enter Electro با استفاده از همون موتور و گیم‌پلی به بازار اومد. چند ماه بعد، بازی مرتبط با فیلم Spider-Man سال 2002 برای PlayStation 2، Xbox و GameCube با همون نوع گیم‌پلی منتشر شد. در سال 2004، Spider-Man 2 فرمول همیشگی رو تغییر داد و تونست یک بازی جهان‌باز بشه. Activision لایسنس بازی‌های Spider-Man رو اون موقع داشت و تا سال 2014 میتونست هر کاری که میخواست با بازیهای Spider-Man بکنه و کوتاهیم نکرد. ولی فقط این Spider-Man روی PS1 بود که تونست اون انقلابی که باید رو موجب بشه.

how-spider-man-ps1-evolved-super-hero-games

با این حال، بازی‌های Spider-Man قبل از این تغییر، بیشتر به بازی‌های دو بعدی و پلتفرمر محدود می‌شدن. اما با انتشار Spider-Man برای PlayStation 1، تونست به گیمرها حس مردعنکبوتی بودن رو القا کنه. در این بازی شخصیت Spider-Man از لحاظ حرکات و سرعت بیشتر از همیشه ظاهر شد. بازیکنا می‌تونستن آرادانه حرکت کنن، روی دیوارها و سقف‌ها حرکت کنن و حرکات مبارزه‌ای مختلف دخل دشمناشونو بیارن. Spider-Man تازه یک داستان اورجینال و مخصوص خودش رو هم داشت و به همین خاطر تونست کارکترهای شرور معروف Spider-Man مثل Venom، Doc-Ock، Carnage و Mysterio رو وارد بازی کنه. این بازی حتی شامل صحنه‌های CGI با دوبله‌های صوتی بود که تجربه سینماتیک خوبی رو برای طرفدارا فراهم کرد.

همچنین، با انتشار Spider-Man برای PlayStation 1، مفهوم محتوای اضافی در بازی‌های Spider-Man معرفی شدش. به‌ویژه لباس‌های جایگزین که به عنوان اصلی‌ترین بخش این محتوا. بازیکنا می‌تونستن لباس‌های کلاسیک Spider-Man رو در حین بازی برای خودشون باز کنن، از جمله Spider-Man 2099، لباس سیاه Spider-Man و یا حتی پیتر پارکر با لباس معمولی خودش. این لباس‌ها صرفا یک اسکین دیگه نبودن و می‌تونستن مهارت‌هایی رو به Spider-Man اضافه کنن، مثل نامرئی شدن یا اینکه دوبرابر به دشمناش آسیب بزنه. همچنین این لباس‌ها می‌تونستن یکم بازی رو برای کسایی که دوست دارن سخت‌تر و یا چالش‌برانگیز تر کنن. چیزی که ما در بازیهای ابرقهرمانی جدید به عنوان یک نرم عادی میشناسیم.

how-spider-man-ps1-evolved-super-hero-games

Spider-Man بر روی PlayStation 1 همچنین شامل کاورهای کمیک برای بازکردن، کدهای تقلب و حالت "چی میشد اگر" بود که تونست اون جو فان و دوست‌داشتنی این کارکتر رو بیشتر بولد و قابل لمس کنه. چیزایی که بعد از اون تبدیل به پای ثابت بازیهای مردعنکبوتی رو پلتفرم های مختلف شدن.

بنابراین، Spider-Man بر روی PlayStation 1 تغییرات بزرگی در بازی‌های Spider-Man ایجاد کرد و باعث شد تا بازیکنا حس کنن واقعاً در حال پرش و پرواز در خیابان‌های نیویورک به عنوان قهرمان مورد علاقه‌شون هستن. این بازی نه تنها دیدگاه سری رو از 2D به 3D تغییر داد، بلکه نگاه‌ها به بازی‌های Spider-Man و بازی‌های ابرقهرمانی رو هم تغییر داد. بدون بازی Spider-Man بر روی PlayStation 1، بازی‌های Spider-Man به احتمال زیاد همان سرنوشت دیگر بازی‌های ابرقهرمانی دیگه که خیلی بی‌کیفیت و سردرگم در پیدا کردن شخصیت خودشون بودن دچار میشدن.

how-spider-man-ps1-evolved-super-hero-games

خوشبختانه از این موقع به بعد هرچی جلوتر که میریم، بازی‌ها هم بهتر می‌شن. 15 سال اول زیاد خوشایند نبودن ولی 24 سال بعدش تونست بازیهای خاطره‌انگیزی از این شخصیت رو برامون فراهم کنه. Marvel's Spider-Man 2 احتمالاً با انتشار در هفته آینده، یک بازی موفق دیگه قراره باشه و این رو مدیون Spider-Man روی PlayStation 1 هستیم.

حالا که از تاریخ Spider-Man در دنیای بازی‌ها صحبت کردیم، این نکته هم باید یادمون باشه که سری بازی‌های Spider-Man بیشترین الهام خودشون رو از کامیک‌های این شخصیت گرفتن. با عرضه این بازی‌ها، محبوبیت Spider-Man به عنوان یکی از بزرگترین قهرمانای مارول هم افزایش پیدا کرد. این بازی‌ها تعاملی ترین راه برای تجربه دنیای Spider-Man در مقایسه با سایر رسانه‌ها بودن.

همچنین، سری بازی‌های Spider-Man به دلیل محتوای اضافیشون، نقل‌قول‌ها و اشاره‌هایی که به کمیک‌های اصلی مارول و داستان‌های مختلف Spider-Man داشتن، باعث تقویت تعامل بین بازی‌های ویدئویی و دنیای کامیکس هم شدن.

در نهایت، انتشار بازی‌های Spider-Man نه تنها به توسعه بازار بازی‌ها کمک کرد، بلکه تأثیر بزرگی بر دنیای هنرهای تصویری و کمیکس هم داشت. سری بازی‌های Spider-Man همچنان به عنوان یک الگو برای نحوه انتقال یک شخصیت کامیکس به دنیای بازی‌ها و تأثیر گذاری هرچه بیشتر اون شخصیت شناخته میشه.

نظرات
پربازدیدترین خبرها