چطوری مایکروسافت دوتا از بهترین انحصاری های پلی‌استیشن رو ازش قاپید

با تایید قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن میشه گفت وزنه تراز به سمت مایکروسافت سنگینتر شده و الان مالک خیلی از انحصاری های محبوب صنعت گیمینگ هستن.

شناسه خبر: ۳۸۳۸۹۰
چطوری مایکروسافت دوتا از بهترین انحصاری های پلی‌استیشن رو ازش قاپید

راهنماتو- بالاخره بعد از کلی فراز و نشیب و 20 ماه زمان بالاخره مایکروسافت تونست با کنار زدن موانع زیادی اکتیویژن-بلیزارد رو به چنگ بیاره و در کنارش تمام بازیهای هایی که تحت مالکیت این گروه بودن رو هم به لیست بازیهای انحصاری خودش اضافه کنه.

به گزارش راهنماتو، معامله مایکروسافت و Activision Blizzard نه تنها به Xbox کنترل روی فرنچایزهایی مثل Call of Duty، Diablo، Overwatch و Warcraft رو می‌ده، بلکه بازیهایی رو به لیست انحصاریاش اضافه کرده که هیچ کس فکرشو نمیکرد که روزی برسه که این بازیها رو روی کنسول مایکروسافت ببینه. شاید بپرسین که یعنی چی و مگه کدوم بازیها به لیست انحصاری های مایکروسافت شدن. اینجاست که باید بگیم از حالا به بعد دوفرنچایز Crash Bandicoot و Spyro the Dragon که در دوران PS1 تونستن برای خیلی از ماها خاطره‌انگیز بشن؛ حالا جزو بازیهای انحصاری مایکروسافت و کنسول Xbox هستن.

how-microsoft-snatched-two-of-popular-ps-exclusives

سه‌گانه اصلی Crash Bandicoot اون اول توسط Naughty Dog شاخته شده و توسط Sony هم منتشر شد، و همین موضوع برای Crash Team Racing هم صدق میکنه. ولی خاطره‌انگیزترین بازی کرش یعنی Crash Bash توسط یک استودیوی دیگه ساخته شد ولی همچنان توسط Sony منتشر شدش، که تونست اسم کرش رو با پلی‌استیشن برای همیشه پیوند بده. حتی سونی تا حدی جلو رفته بودش که Crash Bandicoot رو به عنوان نماد پلی‌استیشن 1 معرفی کرد و این شخصیت رو به عنوان یک رقیب برای ماریو نینتندو و Sonic the Hedgehog معرفی کردش.

با این حال، سونی حقوق دائمی بر روی بازی‌های Crash Bandicoot رو نداشت. در واقع این Universal Interactive بود که ساحب حقوق Crash بود و بازی‌های Crash Bandicoot فقط از طریق یک توافق بین این دو شرکت به صورت روی انحصاری پلی‌استیشن منتشر شدن. بعد از تموم شدن تاریخ این قرارداد هم Universal Interactive تصمیم به انتشار بازی‌های Crash Bandicoot روی پلتفرم‌های دیگه گرفت و این شخصیت محبوب سونی رو وارد کنسول های رقیب کرد.

how-microsoft-snatched-two-of-popular-ps-exclusives

البته Universal Interactive در نهایت با Vivendi ادغام شد که در نتیجه این ادغام، فرنچایز Crash Bandicoot تحت مالکیت Activision قرار گرفت. و داستان مشابهی رو هم تقریباً برای Spyro the Dragon هم داریم. سه‌گانه Spyro the Dragon توسط Insomniac Games ساخته شده بود و توسط Sony هم منتشر شدش، اگرچه Universal Interactive صاحب حقوق این فرنچایز بود. بعد از انتشار سه‌گانه Spyro به عنوان بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 1، Universal بازی‌های آینده Spyro رو روی پلتفرم‌های دیگه هم منتشر کرد.

و چون بعد از چند وقت Universal و Vivendi باهم ادغام شدن، بازی‌های Crash Bandicoot و فرنچایز Spyro the Dragon هم به یک فرنچایز زیر نظر Activision تبدیل شد به دلیل ، که پس از آن دنباله‌رو ادغامی بین Activision و Vivendi داشت. ادغام این دو شرکت و مالکیت این دو فرنچایز توسط اکتیویژن، منجر به ساخت یک سری بازیهای نسبتا متوسط شد که زیاد نتونستن اونطور که باید مثل قدیم طرفدارای این سری رو راضی نگه دارن.

how-microsoft-snatched-two-of-popular-ps-exclusives

هفت سال طول کشید تا اکتیویژن بخواد یک نسخه دیگه از کرش رو منتشر کنه و در نهایت برای امتحان تقاضای بازار، بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy رو به عنوان انحصاری پلی‌استیشن منتشر کردش. این بازی رو Vicarious Visions ساخته بودش و یک جورایی یک نسخه ریمیک از بازی‌ اصلی Crash Bandicoot محسوب میشه البته با گرافیکی نسبتا واقع‌گرایانه که تونست راه رو برای بازیهای ریمیک بعدی باز کنه. اکتیویژن این سری ریمیک رو با Crash Team Racing Nitro-Fueled که در سال 2019 که توسط Beenox ساخته شده بود ادامه داد و در آخر Crash Bandicoot 4: It's About Time رو در سال 2020 که توسط Toys for Bob ساخته شده بود رو برای همه کنسول های موجود منتشر کرد.

البته ای کاش گیمرهای طرفدار Spyro هم میتونستن همینقدر خوش‌شانس باشن ولی خب اینطوری نبود و برای اینکه بتونن یک بازی جدید از سری Spyro the Dragon رو بازی کنن، باید 10 سال صبر میکردن. صبری که با انتشار The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon در سال 2008 شروع شد و تا عرضه Spyro Reignited Trilogy در سال 2018 ادامه داشت. تقریبا مثل Crash Bandicoot N. Sane Trilogy بازی Spyro Reignited Trilogy تونست ریمیکی برای سه‌گانه اصلی بازی‌های Spyro the Dragon باشه که تونست این بازی رو در اختیار نسل جدید گیمرها قرار بده.

با وجود اینکه استودیوهای Vicarious Visions، Beenox و Toys for Bob همشون تونستن جون دوباره‌ای به کرش بدن، ولی به نظر می‌رسه که Activision دیگه کارش با این شخصیت دوست‌داشتنی تموم شده و فعلا برنامه‌ای برای ساختن ادامه‌ای براش نداره. متاسفانه Beenox و Toys for Bob جفتشون نقش استودیوهای ساپورت Call of Duty رو دارن و بیشتر به استودیوهای Infinity Ward، Sledgehammer Games و Treyarch کمک میکنن تا بتونن Call of Duty رو بسازن. استودیو Vicarious Visions هم از زیرشاخه Activision به Blizzard منتقل شده و قراره روی فرنچایز های زیر نظر بلیزارد کار کنه.

how-microsoft-snatched-two-of-popular-ps-exclusives

میشه گفت خیلی وفته که Crash Bandicoot و Spyro the Dragon رو روی پلی‌استیشن ندیدیم، ولی با تایید قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن دیگه فکر نکنم قرار باشه که این روباه نارنجی و اژدهای بنفش رو روی کنسول ژاپنی سونی ببینیم. ولی همچنان مایکروسافت اظهارنظر خاصی در این مورد نکرده ولی قول داده که تمام فرنچایز های تحت مالکیت اکتیویژن اون احترامی رو که باید براشون قائل بشه که همین میتونه خبر خوبی برای طرفدارای این دو سری محبوب باشه.

نظرات
پربازدیدترین خبرها