نگاهی به بازیهایی که نمیشه به راوی داستانشون اعتماد کرد

یکی از روش هایی که میتونن داستان رو جذاب کنن اینه که داستان توسط کسی تعریف بشه که نمیشه بهش اعتماد کرد. این ویژگی مشترک این بازی های موجود در این لیست هستن.

شناسه خبر: ۳۸۲۷۴۱
نگاهی به بازیهایی که نمیشه به راوی داستانشون اعتماد کرد

راهنماتو- طی سالهای گذشته هم بازیها تبدیل شدن به راهی برای تعریف قصه‌های پیچیده و جذاب که تونستن خیلی از گیمرهارو از همه‌جای دنیا به خودشون جذب کنن.

به گزارش راهنماتو، حالا یکی از روش های تعریف یک داستان خوب اینه که توسط یک راوی غیرقابل اعتماد تعریف بشه و داستان رو به شکل‌هایی غیرمعمول به تصویر بکشه. به طوری که برای گیمر سخت باشه که به کی این وسط اعتماد کنه، چیزایی که راوی بهش میگه یا چیزایی که خودش داره میبینه. با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به بازیهایی که داستانشون توسط یک راوی غیرقابل اعتماد مثل فیلم Fight Club تعریف میشه بندازیم.

Dear Esther

Dear Esther

این بازی یه تجربه‌ی اول‌شخصه که شما در اون به عنوان یه فرد ناشناس روی یه جزیره‌ی متروکه شروع به گشت و گذار میکنین. راوی برای شما یه نامه با صدای مرموز خودش می‌خونه که با "استر عزیز" شروع میشه و بعدا مشخص میشه که اصلا استر مرده و راوی با این نامه داره از احساساتش در مورد این شخصی که مرده صحبت میکنه. این بازی کاملاً از عناصر بازی های سنتی سعی کرده خودش رو دور کنه و روی داستان‌گویی از طریق محیط‌های واقع‌گرایانه تمرکز میکنه، که البته در کنارش این حس رو به گیمر القا میکنه که هیچ چیز در اون دنیا واقعی نیست.

The Beginner's Guide

The Beginner's Guide

داستانی که این بازی داره میتونم بگم تابحال مثلشو نشنیدین. این بازی درباره‌ی اینه که آیا بازی‌ها می‌تونن نماینده‌ای از ذهن خالقانشون باشن؟ راوی اصلی این بازی دیوی "Davey" هستش که درباره‌ی دوستش کودا حرف می‌زنه، یک توسعه‌دهنده‌ی بازی که تصمیم گرفته از کارش بازنشته شه. با توجه به تم‌های مثل افسردگی و تنهایی‌ای که داستان سعی داره بهشون بپردازه کم کم مشخص میشه که اون چیزی که به نظر میاد، با واقعیت مطابقت نداره و در نهایت نشون میده که دیوی بیشتر از اون چیزی که به نظر میرسه در ترتیب و تغییر کارهای کودا دخالت کرده.

Lone Survivor

Lone Survivor

در این بازی، به عنوان آخرین انسان بازمانده در یک دنیای پساپوکالیپتیک قرار می‌گیرید. اما به مرور که از بازی پیش می‌رید، متوجه میشید که شخصیت قابل بازی خودتون اونقدارهم حالش خوب نیست و نمیتونه تشخیص بده چی واقعیه و چی نیست و اغلب با هالوسیناسیون‌ها و رویدادهای عجیب و غریب روبرو میشید. این باعث میشه که برای بازی‌باز سخت باشه تا حقیقت و واقعیت رو از وهم و توهم تشخیص بده.

Portal

Portal

این بازی شما رو در نقش شخصیتی به اسم Chell به عنوان آخرین آزمایش انسانی در آزمایشگاه‌های علمی "Aperture Science" قرار می‌دهه. راوی این بازی یک هوش مصنوعی به نام GLaDOS هستش که شما رو از طریق پازل‌های مختلف راهنمایی می‌کنه. اما همچنین راوی حین بازی کم‌کم لحنش توهین‌آمیزتر میشه و در جاهایی هم بهتون توهین های زشتی از جمله اشاره به وزنتون میکنه! به مرور که داستان پیش میره، مشخص میشه دلیلی که هیچ آدم دیگه‌ای توی این مجموعه نیست اینه که Glados همشون رو کشته و حتی میخواد چل رو با گاز اعصاب بکشه ولی شخصیت اصلی داستان ما خیلی از اون هوش مصنوعی پفکی باهوش‌تره و میتونه در پایان فرار کنه.

BioShock Infinite

BioShock Infinite

تقریبا مقل بازیهای فبلی سری بایوشاک، در این بازی هم مبنای داستان گول زدن کارکتر اصلی برای انجام کاریه که نمیخواد و تونسته اونقد این کار رو به خوبی انجام بده که گیمرها در جاهایی از بازی به واقعیت بازی و حقیقت داستان شک میکردن. شما در این بازی در نقش بوکر دویت بازی میکنین که سعی میکنه قرضای قمارش که دیگه تاگردن درشون فرو رفته رو صاف کنه. برای صاف کردن قرضاش هم بهش گفتن که میتونه شخصی به اسم الیزابت رو در کلمبیا پیدا کنه و به شخصی ناشناس تحویل بده که براش بیشتر اون دختر مثل بلیت آزادیش عمل کنه به طوری که گفتن:"دختر رو برسون، آزادیتو تحویل بگیر." . ولی خب داستان نمیتونه اینقد ساده باشه و مشخص میشه که بوکر خاطراتش یادش نمیاد و نمیدونه تقریبا کی به کیه و برای همین هم این کار رو قبول کرده، در حین همین مامورتیش هم هست که آروم‌آروم میتونه خاطراتش رو دوباره به دست بیاره و بفهمه داستان از چه قراره.

The Stanley Parable: Ultra Deluxe

The Stanley Parable: Ultra Deluxe

این بازی یکی از معمایی‌ترین بازی‌های تاریخه. شما در نقش شخصیت اصلی به نام استنلی هستید که پس از یک قطع برق، باید محیط محل کارتون رو بررسی کنید. شما در این میسر هیچ وقت متوجه نمیشین که تصمیم هایی که گرفتین مربوط به خودتون هستن یا انتخاب هایی هستن که راوی بازی به طور مخفی در اختیارتون گذاشتن تا شما از بینشون انتخاب کنین. نسخه‌ی "Ultra Deluxe" این بازی تازه چندین پایان جدید داره که گیمرا می‌تونن به سمتشون حرکت کنن و راوی باز رو با خودشون همراه کنن که همیشه تغییرات و تصمیم‌های شما رو دنبال می‌کنه.

پس این بازی‌ها دنیایی از داستان‌گویی و تجربه‌های جالب به بازی‌بازان ارائه می‌دن که باید درشون متوجه حرفهای راوی بازی باشن و خیلی راحت بهش اعتماد نکنن. اینها بازی‌هایی هستن که واقعیت و دروغ رو به یه شکل جذاب و پیچیده با هم آمیختن و بازی‌بازان رو به چالش می‌کشن تا از همه‌ی زوایای داستان تجربه‌ای جذاب داشته باشن.

نظرات
پربازدیدترین خبرها