روزیاتو نوشت: در طول تاریخ هالیوود، برندینگ یا برندسازی یک ابزار ارزشمند بوده است که برای افزایش علاقه به تماشای یک فیلم بسیار موثر بوده است. بزرگ ترین مثال از این دست برندسازی، لوگوهای استودیوی فیلمسازی است که به طرز ماهرانه ای توجه تماشاچیان را جلب می کنند و آن ها را به تماشای یک تصویر متحرک دعوت کرده، تمرکز آن ها را حفظ رده و حتی به لحن و حال و هوای داستانی که در ادامه خواهند دید اشاره می کند. به عنوان مثال، وقتی لوگوی جادویی فیلم های والت دیزنی را می بیند، بینندگان بلافاصله می دانند که باید انتظار چه نوع فیلمی را داشته باشند. صدای خاص همراه با بالا آمدن لوگوی فاکس قرن بیستم، چیزی که در ادامه می آید را پیشگویی می کند و پس از سال ها، حسی نوستالژیک به این فیلم ها می دهد.
در حالی که طراحی های صوتی - تصویری بسیاری از لوگوهای استودیوهای فیلمسازی در طول نسل ها تکامل یافته اند، بهترین آن ها از طریق شمایل نگاری قدرتمند، ترتیبات موسیقیایی، و توانایی انتقال نوعی از برندینگ که اعتماد وفادارانه مشتریان را در پی دارد، توانسته اند در برابر آزمون زمان سربلند بیرون بیایند. بدین بهانه، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ استودیو فیلمسازی که بهترین لوگوها را دارند آشنا کنیم.
۱۰- Janus Films
در حالی که بسیاری از لوگوهای استودیوهای فیلمسازی با گذشت زمان سازگاری، تکامل و بهبود می یابند، برخی دیگر از همان ابتدا به قدری قوی هستند که برای انتقال قدرت پیام اصلی شان به اصلاحات بسیار کمی نیاز است. لوگوی تغییرناپذیر یانوس فیلمز را در نظر بگیرید، یک برند هنری نمادین که تا حد زیادی هنوز هم همان لوگویی است که در دهه ۱۹۵۰ وجود داشت. هر سینمادوست واقعی که صاحب Criterion Collection باشد، نوع کیفیتی که با چنین لوگوی ساده و در عین حال کامل سیاه و سفید یانوس القا می شود را به خوبی می شناسد.
برای افراد ناآشنا، یانوس خدای دو چهره ی اساطیر رومی است که بر گذارها، مسیرها، آغازها و پایان ها نظارت دارد. و این منشأ چه توصیف مناسبی از اصول داستان سرایی موجود در تصاویر متحرک این استودیو فیلمسازی دارد، به خصوص فیلم هایی که توسط آکیرو کوروساوا بزرگ، اینگمار برگمان و غیره ساخته شده اند. فراتر از سنگینی و اعتبار شماتیک لوگو، سادگی، هماهنگی و نبود موسیقی همچنان جانوس را به برندی قدرتمند تبدیل می کند.
۹- PIXAR Animation Studio
وقتی پای جابجا کردن کاری که یک لوگوی استودیو فیلمسازی می تواند بکند در میان باشد، بهتر است همه چیز را به یک استودیو انیمیشن سازی واگذار کنید. لوگوی پیشگامانه استودیوی انیمیشن سازی پیکسار شامل یک لامپ رومیزی انسان نما است که روی صفحه نمایش بالا و پایین می پرد و پس از عبور از حروف کلمه پیکسار از آخر به اول، در نهایت روی حرف I می کوبد و خود جایگزین آن می شود و در نهایت نور خود را متوجه دوربین می کند. اگر چه بسیار ساده و ظریف به نظر می رسد، اما این لوگو- تیزر بسیاری از اطلاعات حیاتی را تنها در ۱۳ ثانیه منتقل می شوند.
اول، جلوه های صوتی کارتونی لامپ جیغ جیغو نشان می دهد که بینندگان برای یک فیلم خانوادگی دوست داشتنی آماده باشند. دوم اینکه حرکات عجیب و غریب لامپ فوق العاده بامزه هستند و همین موضوع باعث می شود تا لوگو خوشایندتر و فیلم پیش رو قابل پیش بینی تر باشد. سوم، خصوصیات لامپ به معنای واقعی کلمه لذت بخش است و هنگامی که رویش را به سمت بینندگان می چرخاند، نورش روشن می شود. اثر سابلیمینال و ناخودآگاهی این لوگو بلافاصله توجه بینندگان را جلب می کند، آن ها را به درون تیزر می کشد، و به آن ها اجازه می دهد تا با لامپ همزادپنداری کنند. قدرت پیشنهاد دهندگی لوگوی پیکسار حقیقتاً خارج از رقابت است.
۸- Warner Bros.
تهیه فهرست بهترین لوگوهای استودیوهای فیلمسازی بدون ذکر نام استودیو برادران وارنر، یکی از پنج استودیوی بزرگی که از زمان آغاز به کارش، در به جریان انداختن خون حیات در رگ های هالیوود موثر بوده است، امکان پذیر نیست. همچنین این استودیو پیشگام مسئول ساخت لوگوهایی برای زیرمجموعه های توزیع مانند New Line Cinema، Castle Rock Entertainment و غیره است. با این حال، هیچ یک از شرکت های تابعه به اندازه لوگوی نمادین وارنر برادرز قابل تشخیص و آشنا نیستند.
برخلاف یانوس فیلمز، لوگوی برادران وارنر از زمان آغاز به کار در سال ۱۹۲۳، تاکنون ۱۳ بار تغییر کرده و به روزرسانی شده است. با این حال، تعداد کمی از آن ها به اندازه چیزی که بیشتر طرفداران اکنون می شناسد و دوست دارند، قدرت ماندگاری داشته اند؛ لوگوی آبی و زرد رنگ جذاب سپر وارنر برادرز (WB Shield) که تا حد زیادی از دهه ۱۹۹۰ تاکنون دست نخورده باقی مانده است. لوگو و موسیقی دراماتیک تنها نشان دهنده کیفیت فیلم های در حال اکران نیست، بلکه لوگوی سپری آن استحکام، حفاظت، ثبات، طول عمر و سنت را القا می کند. این کیفیت ها به لطف قراردادهای طولانی مدت با کارگردانانی مانند استنلی کوبریک، اعتماد بینندگان را جلب کرده و آن ها را بارها و بارها برای تماشای فیلم های این استودیو به سینماها می کشاند.
۷- DreamWorks SKG
دریم ورکس به جای لوگوی ثابتی که روی صفحه نمایش قرار می گیرد، از موسیقی سینمایی و افکت های نوری برای جلب نظر بیننده استفاده می کند. لوگوی ۲۳ ثانیه ای این استودیو با یک نمایی آهسته در آسمانی پر از ابر آغاز می شود و به آرامی به سمت هلال ماه حرکت می کند. یک قلاب ماهیگیری در آب می افتد و نشان می دهد که اصلاً آسمان نبوده، بلکه بازتاب زیبایی آن در یک گودال آب است. سپس دوربین به سمت آسمان متمایل می شود تا پسر بچه ای را نشان دهد که در حال ماهیگیری روی ماه است، قبل از اینکه حروف شرکت هجی شوند. این جادوی ناب سینمایی است که تنها یک کمپانی متعلق به اسپیلبرگ می تواند آن را به تصویر بکشد.
لوگوی سینمایی استودیو دریم ورکس اگر چه به نوعی شبیه به تقلب به نظر می رسد، اما به خاطر ارکستراسیون هیجان انگیز جان ویلیامز، مقاومت در برابر آن دشوار است. این آهنگساز برنده ۵ جایزه اسکار و همکار همیشگی اسپیلبرگ با موسیقی که در لوگوی دریم ورکز شنیده می شود، به هر چیزی که طرفداران در مورد فیلم ها دوست دارند، اشاره می کند. موسیقی این لوگو به آرامی شروع می شود، به یک گام اپرایی می رسد و به نت های شنیده شده در آغاز باز می گردد. با دیدن این تیزر که کاملاً با فیلم های دریم ورکز همخوانی دارد، نمی توان حس عمیقی از شگفتی کودکانه را احساس نکرد.
۶- Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
کمتر منظره و صدایی به اندازه غرش یک شیر قدرتمند هیجان انگیز است. افراد مشهور و ثروتمند پشت کمپین بازاریابی مترو گلدوین مایر (MGM) این موضوع را به خوبی درک کردند و تصمیم گرفتند از یک شیر به عنوان حیوان شانس استودیویی استفاده کنند، روندی که بیش از ۱۰۰ سال است ادامه دارد. در حالی که از شیرهای مختلفی برای تصویر این لوگو استفاده شده است (بیل، تانر، جورج و مشهورترین آن ها لئو)، غرش جذاب چنین حیوان باشکوه و جادویی بلافاصله بینندگان را در حالت آماده باش قرار می دهد. چه تولید فرنچایز جیمز باند و چه در دیگر آثار کلاسیک باشد، محصولات استودیو مترو گلدوین مایر به لوگوی آن وفادار مانده اند.
فراتر از طول عمر قابل توجه لوگوی استودیو مترو گلدوین مایر، برندینگ شماتیک آن بسیار هوشمندانه است. شیربه سرعت ویژگی هایی را مجسم می کنند که شامل غرور، قدرت، تسلط، وفاداری، اعتماد به نفس و رهبری طبیعی است .MGM به شکلی هوشمندانه برند استودیوی خود را با چنین ویژگی هایی برابر می داند و به صورتی ظریف و زیرپوستی به بینندگان نشان می دهد که محصولات آن بسیار برتر از دیگر استودیوهای فیلمسازی در هالیوود هستند. شایان ذکر است که شایعه بدرفتاری با شیرها برای ساخت لوگو این استودیو، به صورت رسمی تکذیب شده است.
۵- Columbia Pictures
لوگوی کلاسیک کلمبیا پیکچرز در دهه ۱۹۶۰ ( سونی پیکچرز انترتینمنت) شبیه زنی است که با افتخار یک مشعل درخشان را بالای سرش نگه داشته و شبیه بانوی لیبرتی یا تمثال زن آزادی است. این لوگو در سال ۱۹۶۴ جایگزین شد و بانویی که مشعل در درست داشت تا سال ۱۹۸۱ بازنگشت. از آن زمان، نسخه های مختلف لوگو، چهره نمادین زن را در کانون خود نگه داشته است. به این ترتیب، فانوس نمادین ایده آل های آمریکایی همچنان یکی از مهم ترین لوگوهای استودیوی فیلمسازی است که تاکنون خلق شده است.
اگر چه لوگوی کلمبیا پیکچرز در طول دهه ها تغییرات متعددی را تحمل کرده است، اما نسخه های کلاسیک آن همچنان در فیلم های امروزی ظاهر می شوند که بر قدرت و توانایی آن در القای حس نوستالژی تاکید می کند. برای مثال فیلم پرفروش کوئنتین تارانتینو به نام روزی روزگاری در هالیوود در سال ۱۹۶۹ روایت می شود. بنابراین، فیلم با یک نسخه ۶۰ ثانیه ای از لوگوی کلاسیک کلمبیا پیکچرز آغاز می شود که به لطف رنگ بندی زنده و حروف بزرگ خود، روی صفحه نمایش خودنمایی می کند. از سال ۱۹۹۳، نسخه مشابهی به استقبال دوستداران سینما و فیلم های این استودیو فیلمسازی رفته است.
۴- ۲۰th Century Fox
در حالی که آزمون و خطاهای کوتاه مدت با طرح های تغییر یافته این لوگو می آمدند و می رفتند، به سختی می توان لوگویی را یافت که با لوگوی بزرگ فاکس قرن بیستم که بین دهه ۱۹۵۰ و ۲۰۲۰ (به جز نسخه بهبود یافته گرافیک کامپیوتری) تا حد زیادی بدون تغییر مانده است، رقابت کرد. روی کاغذ، تصویر جالب توجه لوگو استودیو فاکس قرن بیستم به لطف حروف بلوکی سه بعدی چشم نواز خود، معماری آرت دکو و چراغ های جستجوی درخشان، توجه مخاطبان را به خود جلب می کند. در فیلم، لوگو در طول زمان از تکنولوژی برای ایجاد یک به روز رسانی مدرن از نشان های کلاسیک استفاده کرده است.
در نتیجه جای تعجب نیست که چنین تصویر قدرتمندی برای مدت طولانی دوام آورده و با استفاده از زاویه نسبتاً کم، استودیو را بسیار بزرگ جلوه داده و در مرکز توجه باقی گذاشته است. علاوه بر خود نماد جذاب، موسیقی سینمایی پیروزمندانه یکی دیگر از نقاط قوت غیرقابل انکار لوگو استودیو فاکس قرن بیستم است که از آن برای جذب مخاطب و میخکوب کردن آن ها در جای خود استفاده می کند. شاید واضح ترین نکته این باشد که تصویری از یک استودیوی فیلمسازی واقعی که با چنین عظمتی برای بازاریابی خود استفاده می شود، در مقایسه با پنج استودیوی بزرگ دیگر، شایسته تقدیر هنری است.
۳- Paramount Pictures
هیچ لوگوی سینمایی در تاریخ هالیوود بیشتر از نماد ماندگار پارامونت پیکچرز دوام نیاورده است. قدیمی ترین لوگوی بجای مانده از فیلم های هالیوودی که یک کوه هرمی شکل باشکوه را نشان می دهد، در سال ۱۹۱۴ خلق شد و از آن زمان تا کنون آزمون زمان را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این تصویر به طور کلی با الهام از کوه بن لوموند در یوتا، محل مورد علاقه دوران کودکی هنرمندی به نام دبلیو. دبلیو هودکینسون که این طراحی را خلق کرد، ساخته شده است.
چیزی که دوستداران سینما ممکن است متوجه نشوند این است که در سال ۱۹۱۶، یک تهیه کننده فیلم به نام آدولف زوکور، ۲۴ بازیگر را به عقد قرارداد با کلمبیا پیکچرز درآورد. ۲۴ ستاره اصلی که بر فراز قله برفی کوه در لوگو نشان داده شده اند، ۲۴ بازیگر اصلی را نشان می دهند که زوکور استخدام کرده بود. در سال ۱۹۶۷، تعداد ستاره های لوگو به ۲۲ عدد کاهش یافت. پارامونت پیکچرز بین معنای پنهان و مهم لوگوی آن، دوامی که به وضوح بازتاب یک رشته کوه و طول عمر زیاد است، آزمون زمان را بهتر از هر لوگوی استودیویی تا به امروز درک کرده است. و این حتی شامل با نواهای موسیقایی جذابی که این لوگو را در طول نسل ها همراهی کرده اند، نیز نمی شود.
۲- Walt Disney Pictures
به محض اینکه لوگوی جذاب والت دیزنی پیکچرز روی صفحه ظاهر می شود، به راحتی می توان غرق احساسات جادویی شد که باعث می شود فرد دوباره احساس کودکی کند. در سال ۲۰۲۳، صدمین سالگرد این لوگو، مانند یک انیمیشن کوتاه ۴۴ ثانیه ای هوشمندانه، پر از شادی های بامزه، نمایش های آتش بازی رنگارنگ، آسمانخراش های پانورامیک مسحور کننده و موسیقی تم نمادین دیزنی که لحن و حال و هوای فیلم را فراهم می کند، اجرا می شود.
در حالی که چیزی کم تر از این از والت دیزنی پیکچرز انتظار نمی رود، تجسم معصومیت دوران کودکی و جذابیت سینمایی، این لوگو بیش از هر چیز برای تبدیل شدن به یک نشان افتخار جهانی تکامل یافته است. از روزهای ابتدایی تصاویر ساده سیاه و سفید تا نمایش باشکوه آنچه استودیو قادر به انجام آن است، این لوگو به عنوان یک کارت دعوتی عمل می کند که تکامل محصولات استودیو را منعکس می کند. یعنی زمانی که فیلم ها چندان پیچیده نبودند، این لوگو ساده بود. این روزها، لوگوی دیزنی پتانسیلی را قول می دهد که هر فیلمی ساخته این استودیو در خود خواهد داشت.
۱- Universal Studios
با تمام چیزهایی که گفته شد، یونیورسال استودیوز هنوز هم باید به داشتن بهترین لوگوی استودیوی فیلمسازی در تاریخ سینما ببالد. سادگی یک کره چرخان شاید ابتدایی به نظر برسد، اما چیزی که می خواهد بگوید جوهره سینما را بهتر از بقیه نشان می دهد. داستان ها مردم را به هم نزدیک می کنند، و تجربه های مشترک کمی در زندگی وجود دارد که عمیق تر از تماشای تصاویر لرزان نور در تاریکی در کنار غریبه ها باشد. بنابراین، تصویر جهانی که از طریق سینما متحد شده است، حرف اول را می زند.
جدای از ایجاد یک لوگوی جهانی برای گرد هم آوردن همه فرهنگ ها به منظور به اشتراک گذاشتن یک تجربه سینمایی، موسیقی سینمایی موجود در این لوگو، به سختی قابل رقابت است. این موسیقی بسیار نشاط آور، پیروزمندانه و کاملاً تاییدگرانه است که تنها بینندگان را بیشتر مسحور می کند و باعث می شود آن ها روی داستانی سرمایه گذاری کنند که قرار است روی پرده ظاهر شود. برخی از لوگوهای استودیویی یک یا دو کار را به خوبی انجام می دهند تا برند خود را تثبیت کرده و اعتماد را در میان مشتریان خود تقویت نمایند، اما یونیورسال مجموعه کاملی از طراحی بصری، موسیقی و وزن موضوعی را به شکلی بی نقص اجرا می کند که هدف گرفته و با دقت به مرکز آن شلیک می کند.