میدونین سلاح مخفی راکستار برای ساخت Grand Theft Auto ۶ چیه

همه بازیهای راکستار گیمز رو به عنوان بازیهایی میشناسن که تونستن تا الان این صنعت رو به جلو هل بدن، ولی خب این موفقیت رو باید مدیون چه چیزی باشن؟

شناسه خبر: ۳۸۷۵۱۳
میدونین سلاح مخفی راکستار برای ساخت Grand Theft Auto 6 چیه

راهنماتو- RAGE یا "ریج"، یه کلمه خیلی آشنا تو دنیای بازی‌هاست. به عبارتی علت اصلی شکستن کنترلرها و تاکسیک بازی گیمرا در سراسر جهان. بازیها تنها نوع سرگرمی هستن که خیلی‌ها سرش عسبانی میشن. اما در کنارش "ریج" می‌تونه کلید آینده گیمینگ باشه. میپرسین چرا؟ بزارین توضیح بدم پس. راک‌استار بازی‌هاشو روی "موتور بازی پیشرفته راک‌استار" یا همون RAGE میسازه، که ممکنه توی تکنیک‌های بازیهای آینده نقش مهمی داشته باشه. آخرین بازی‌ای که با این موتور ساخته شد، Red Dead Redemption 2 بودش که به خیلی‌ها نشون داد چهارچوب فنی بازی‌ها چقدر پیشرفت کرده. بازی بعدی، Grand Theft Auto 6 قراره باشه، و با حداقل 6 سال زمان برای بهبود RAGE، ممکنه مثل هیچ بازی دیگه‌ای که دیده‌ایم نباشه.

به گزارش راهنماتو، RAGE از سال 2006 به شکل‌های مختلف حاضر بوده و اولین بازی‌ای که باهاش ساخته شد یک بازی کمتر شناخته شده از راکستار بود با اسم Rockstar Games Presents Table Tennis. از اون زمان، این موتور سه بار به طور کلی دستخوش تغییراتی شده تا بشه ازش برای ساخت GTA 4، ریمسترهای PS4/Xbox One از GTA 5، و Red Dead Redemption 2 استفاده بشه. با توجه به کمال‌گرایی راک‌استار و فاصله بزرگ بین انتشارهاش، انتظار داشته باشید که برای GTA 6 هم یک بار دیگه تغییراتی رو درش اعمال کرده باشن.

whats-the-secret-weapon-in-gta6-development

کاملا منطقیه که توسعه‌دهنده‌های بزرگ موتورهای اختصاصی خودشون رو داشته باشن و البته همیشه هم خبر خوبی نمیتونه باشه. موتور Frostbiteی که EA باهاش چند نسخه Battlefield و Battlefront رو ساخت، مثال خوبی از این قضیس. این موتور برای عناوین ورزشی و شوترهای زیادی که باهاشون معروفه، خیلی خوبه، اما استودیوهای دیگه EA مثل Bioware به شدت از ناسازگاری این موتور با بازی‌های نقش‌آفرینی شکایت کردن. طرفدارا گاهی اوقات خیلی زیاد در مورد موتورها مشغول به گفت‌وگو میشن بدون اینکه خیلی از مفهوم اونارو درست بفهمن و اکثر مواقع بد بودن بازی رو تقصیر اون میندازن. مثل اینه که بگیم هر بازی‌ای که با Unreal ساخته میشه قراره مثل فورتنایت باشه.

ولی RAGE ارزش هیجان زده بودن رو داره. اگه تو Red Dead Redemption 2 چیزی رو آتیش زدین و دیدین چطور شعله‌ها با واقع‌گرایی لذت‌بخشی پخش میشن، اون RAGE بود. اگه یک نفر رو ببندین و اونو توی آب کم عمق بندازید و ببینین چطور دست و پا میزنه که بتونه نفس بکشه، اونم RAGE بود. اگه یک گوزن رو بکشین و بعداً برگردین ببینین استخوانهاش توی جاش پوسیده شدن و بقیش هم خوراک کرکس‌ها شده، اونم RAGE بود. این موتور نه تنها زیبا به نظر میاد، بلکه عمق دنیایی رو که همیشه در حال گسترشه رو به زیبایی تمام به تصویر میکشه.

گرافیک و قدرت موتور همه چیز توی بازی‌ها نیستنن، و چرخه توسعه‌های گرون‌قیمت و شش ساله راک‌استار آپشنی نیست که همه استودیوها داشته باشن. برای اینکه بتونین توی این صنعت دووم بیارین خیلی سریع باید بتونین محصولتونو سریع و با توجه به نیازهای صنعت منتشر کنین وگرنه خیلی زود عقب میوفتین.

whats-the-secret-weapon-in-gta6-development

از وقتی که Red Dead Redemption 2 اومدش، چندتا بازی بودن که تونستن با رد دد کله بشن و بخوان باهاش رقابت کنن. The Last of Us Part 2 هم تونست توی زمینه جزییات تقریبا هم سطح رد دد 2 بالا بیاد، جزئیات کوچیکی مثل الی که لباسش رو برای چک کردن زخم‌ها جابجا می‌کنه. اعتماد به نفس Tears of the Kingdom هم در قسمت بازی با فیزیک بازی میشه گفت قابل تحسین بودش و اینکه یکی از قابلیت‌هاش (Ascend) رو بر اساس ابزارهای توسعه‌دهنده‌ها ساخته و از اونها استفاده می‌کنه نشون‌دهنده یک فهم کامل از قابلیت‌های بازیه. الدن رینگ، هرچند در مقایسه با سه بازی دیگه اونقدرام فنی نیستش، یک گام جسورانه به طراحی جهان باز رو ارائه کرد. این بازیها همگی سایه‌ای رو ایجاد کردن که GTA 6 باید از زیرش بیرون بیاد اگر همچنان می‌خواد مثل سابق‌ پیشرو باشه. اما من هنوز نمی‌تونم ببنیم بازی‌ای که تونسته باشه از لحاظ دنیای بازی حتی به Red Dead Redemption 2 نزدیک شده باشه. جوری که هنوزم اونو به عنوان بهترین می‌بینم.

RAGE کاری کردش که Red Dead Redemption 2 بعد از 6 سال همچنان بازی‌ای نباشه که بتونه خیلی راحت بهش برسه. جوری که این موتور تونسته از "گرافیک خوب بازی ویدئویی" در GTA 5 به "خدایا، این واقعاً مثل زندگی واقعی به نظر میاد" در Red Dead Redemption 2 بپره، بدون اینکه جای کم و کاستی داشته باشه. نسخه RAGE در Red Dead Redemption 2 یک قابلیت جالب رو به خودش اضافه کرد که اسمش PBR بود، درسته که اسما چیز جالبی به نظر نمیاد اما تأثیر مهمی داره. PBR در واقع مخفف "رندرینگ مبتنی بر فیزیک" هستش که به طور اصولی استفاده از نورپردازی و سایه‌های واقع‌گرایانه رو از طریق یک سری عکس‌های دوربین و فتوگرامتری اعمال میکنه.

whats-the-secret-weapon-in-gta6-development

هنوز مشخص نیست که RAGE بتونه شهری رو به یک دنیای زنده تبدیل کنه همونطور که تونست حیات وحش Red Dead Redemption 2 رو تبدیل به دنیایی زنده کنه. قطعا محیط پرترافیک و گیم‌پلی سریع‌تر GTA میتونه یک چالش خیلی سخت برای این موتور باشه. اما RAGE میشه گفت از امتحانش توی Red Dead Redemption 2 موفق بیرون اومده، پس شاید یک آزمون بزرگتر دقیقاً چیزی باشه که بهش نیاز داره.

خلاصه که Grand Theft Auto 6 قراره همه جور کانون توجه‌ گیمرها و افراد معمولی باشه. به طوری که باید بهترین در تمام جنبه‌ها باشه، یا در غیر اینصورت واسش خیلی گرون درمیاد. اما با تشکر از RAGE، حداقل از لحاظ فنی، مطمئنیم که این بازی میتونه از اون جنبه سربلند بیرون بیاد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها