چرا اینقدر ساخت Grand Theft Auto ۶ طول میکشه

دیگه میشه گفت صبر همه برای تجربه GTA ۶ داره لبریز میکنه و همگی به دنبال این هستن که بدونن چرا این قدر طول میکشه تا این بازی عرضه بشه.

شناسه خبر: ۳۸۵۱۸۷
چرا اینقدر ساخت Grand Theft Auto 6 طول میکشه

راهنماتو- طی سالهای گذشته راکستار با عرضه بهترین بازیها در ژانر و نوع خودشون تونسته خودش رو به یکی از غولهای دنیای بازیسازی معرفی کنه. از مسابقات خیابونی Midnight Club تا خاطرات دوران مدرسه در Bully و تجربه فوق‌العاده‌ای از دنیای وحش در Red Dead Redemption، راکستار گیمز همیشه تونسته انتظارات گیمرها رو برآورده کنه. ولی فقط یک سری هستش که گل سرسبد بازیهاشون محسوب میشه که اونم سری Grand Theft Auto هستش. آخرین نسخه این سری هم با اسم Grand Theft Auto 5 که توی 2013 منتشر شدش، همچنان جزو پرفروش‌هاست.

به گزارش راهنماتو، بعد از سال‌ها تب و تاب و انتظار، راکستار بالاخره تایید کردش که نسخه بعدی از سری GTA الان در دست ساخته. حالا با اینکه ساخت نسخه بعدی تایید شده یک سوال دیگه برای خیلی از گیمرها به وجود میاد، اونم اینه که چرا اینقدر زمان می‌بره که بتونن بازی بعدی این سری رو بسازن. توسعه بازی کار پرزحمتیه که نیاز به هماهنگی هنر و تکنولوژی داره. ساختن یه بازی شامل تعیین یک جهت خلاقاننه برای ساخت، توسعه تکنولوژی‌های لازم و تجربه‌های چند مرحله‌ای برای به وجود آوردن یه بازی خوبه. با وجود تاریخچه محبوب سری GTA، مرحله مفهوم‌سازی و پیش‌تولید بازی خودش ممکنه خیلی زمان‌بر باشه، به ویژه اینکه از انتشار آخرین نسخه GTA بیشتر از یک دهه هستش که گذشته.

استفاده از تکنولوژی‌های جدید هم می‌تونه توسعه یک بازی رو به تاخیر بندازه. پتنت‌های راک‌استار، مثل مسیریابی مجازی در محیط‌های بازی، نشون می‌ده که اون‌ها دنبال بهبود واقع‌گرایی و واقعی بودن شخصیت‌های غیرقابل بازی توی GTA 6 هستن. این امر برای بازی‌ای که در مقیاس GTA 6 میتونه به تنهایی خیلی زمانبر باشه.

why-it-takes-so-long-to-release-gta6

یکی از مواردی که به هر بازی GTA یک بعد جدید از شخصیت رو میده، نقشه‌ای هستش که بازی درش جریان داره. حالا فکرشو بکنین که برای بازی بعدی قراره که دنیایی با جزئیات دقیق و واقعی رو تحویل طرفداراش بده چقدر این قضیه میتونه براش گرون تموم بشه. به عنوان یه مثال، Grand Theft Auto 5 برای کنسول‌های نسل هفتمی ساخته شده بود و حدود 3 سال ساختش زمان برد، از جمله مرحله پیش‌تولید. از سمت دیگه، Red Dead Redemption 2 رو داریم که برای سخت‌افزار نسل هشتمی طراحی شده بود، حالا ساخت این بازی چقدر طول کشید؟ 8 سال تمام که خیلی ازش صرف ساختن نقشه بازی و موارد داخلش شد.

با توجه به اینکه نسل بعدی از Grand Theft Auto برای کنسول‌های نسل نهمی مثل PS5 و Xbox Series X منتشر می‌شه، نباید خیلی بابت اینکه چرا تا حالا عرضه نشده متعجب بشیم. تلاش‌های راکستار برای گسترش مقیاس دنیای بازی و بهبود جزئیات و دقت، باعث میشه تا GTA 6 یه پروژه طولانی‌مدت بشه.

why-it-takes-so-long-to-release-gta6

یه عامل دیگه مهم که باید در نظر بگیریم اینه که Grand Theft Auto 5 تا همین لحظه تونسته برای راکستار پول چاپ کنه. به روزرسانی‌های مکرر بخش آنلاینش، همراه با نسخه‌های ریمسترش برای کنسول‌های مدرن، به پایداری بیشتر تعداد بازیکنا و جریان درآمد برای راکستار منجر شده. همین باعث شده که این استودیو تمرکز خودش رو روی به حداکثر رسوندن پتانسیل مالی Grand Theft Auto 5 قرار بده و از انتشار نسخه بعدی پیشگیری کنه تا مانع تقسیم بازیکنای این بازی و هزینه‌های مداوم توسعه بشه.

بنابراین به احتمال زیاد میتونیم دلیل تاخیر طولانی Grand Theft Auto 6 رو صرفا موفقیت بخش آنلاین Grand Theft Auto 5 بدونیم. به عبارت دیگه شاید اگر GTA Online موفق نمیشد میتونستیم الان GTA 6 رو بازی کنیم.

why-it-takes-so-long-to-release-gta6

تازه جدا از این تفاسیر و صحبت‌ها، راکستار هنوز دوره مارکتینگش رو برای Grand Theft Auto 6 شروع نکرده. معمولا اگر در جریان باشین میدونین که این دوره برای بازیهای راکستار حداقل یک سال طول میکشه. حالا شما میتونین این موضوع رو کنار شایعات جدید بزارین و متوجه بشین که حالاحالا‌ها قرار نیست نسخه جدیدی رو از این سری بازی کنیم. البته همچنان یک روزنه امید وجود داره اونم اینه که مدیرعامل Take-Two، استراس زلنیک که میشه شرکت مادر راکستار به انتظار رشد قابل توجهی از درآمدشون در سال مالی 2024-2025 اشاره کرده و گفته این رو مدیون انتشار چندتا از پروژه‌هایی هستش که در دست ساخت دارن که ممکنه شامل Grand Theft Auto 6 هم بشه.

هر چقدر هم که ما بی‌صبرانه منتظر عرضه این بازی باشیم، اون روی دیگه سکه عده زیادی از بازیسازها توی جنبه‌های مختلف بازی دارن سخت تلاش میکنن تا بتونن خیلی سریعتر این بازی رو به سرانجام برسونن و همین قضیه باز خودش باعث مسئله‌ای میشه که متاسفانه خیلی به وفور داریم میبینیمش. قضیه‌ای به اسم "کرانچ" که در اون توسعه‌دهنده بازیها روی خودشون بیشترین فشار رو میارن تا بتونن طبق برنامه پیش برن. و این چیزی هستش که بنا به اسناد و مدارک درست و حسابی در راکستار دیدیم و همین قضیه خیلی‌هارو نگران این کرده که نه تنها روی افراد فشار میاد بلکه باعث میشه بازی نهایی اون حس عجله‌ای طور رو داشته باشه. ولی بعد از عرضه Red Dead Redemption 2 راکستار گفته که دیگه قرار نیست خبری از این قضیه باشه.

خلاصه که امیدواریم بعد از این همه صبر و لحظه‌شماری راسکتار بازی‌ای رو عرضه کنه که بتونه هم خدا و هم خلق رو راضی نگه داره و بتونه مثل نسخه قبلی خودش برای این استودیو موفقیت‌آمیز باشه.

نظرات
پربازدیدترین خبرها