آش شله قلمکار گیلانی تلفیقی از تمام طعم‌های جذب! یه غذا مخصوص فصل سرد!

فکرش را نمی‌کنید این آش چقدر خوشمزه است! پس حتما در مقدار زیاد درست کنید تا به اندازه کافی بتوانید از طعم خوشش لذت ببرید!

شناسه خبر: ۳۸۹۲۸۵
آش شله قلمکار گیلانی تلفیقی از تمام طعم‌های جذب! یه غذا مخصوص فصل سرد!

راهنماتو- «آش شله قلمکار باشه و دیگه هیچ آشی نباشه! نسخه‌ی گیلانیش رو خوردی؟!»

آش شله قلمکار تهرانی‌ها خیلی معروف است. این آش که پیش روی شماست سبک گیلانی آش شله قلمکار است و تا دلتان بخواهد حبوبات دارد! اما در مقابل فکرش را نمی‌کنید این آش چقدر خوشمزه است! پس حتما در مقدار زیاد درست کنید تا به اندازه کافی بتوانید از طعم خوشش لذت ببرید!

به گزارش راهنماتو، این آش کمی تا قسمتی مراحلش با بقیه آش‌ها فرق دارد و کمی طولانی‌تر است اما ارزشش را دارد. خودتان متوجه خواهید شد!

مواد لازم برای 10 نفر:

ماده غذایی مقدار
برنج نیم دانه

¼ لیوان

گندم پوست کنده

یک لیوان پر

لوبیا چیتی

نصف لیوان

عدس

نصف لیوان

ماش

نصف لیوان

لوبیا چشم بلبلی

نصف لیوان

لوبیا سفید

نصف لیوان

آب قلم

به اندازه دلخواه

گوشت لخم

300 گرم

گوشت چرخ کرده

به میزان لازم

پیاز

6 عدد

کشک

نصف لیوان

سبزی آش (جعفری، گشنیز، تره و اسفناج)

یک کیلو

طرز تهیه:

مواد لازم را ملاحظه کردید؟ همه را از شب قبل اندازه کنید و هر کدام از حبوبات را به صورت جداگانه در آب خیس کرده و کنار بگذارید.

بعد از اینکه یه شب از خیس کردن حبوبات گذشت هر کدام از آنها را هم به صورت جداگانه بپزید! این قسمت مشکل کار است ولی از این بخش هم رد خواهید شد! ارزش این آش به همین زحمتی است که می‌کشید!

آش شله قلمکار گیلانی

گوشت لخم را به همراه پیاز پوست کنده و قاچ خورده و مقدار زیادی آب روی گاز قرار بدهید تا بپزد. آب گوشت را زیاد بردارید برای اینکه تمام عصاره و طعم گوشت در آن جمع می‌شود و برای پخت آش به آن نیاز دارید.

وقتی گوشت نیم پز شد نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.

6 عدد پیاز داشتید که یکی از آنها را با گوشت گذاشتید بپزد. 5 عدد باقی مانده است! 4 عدد از این پیازهای باقی مانده را پوست بگیرید و خلالی نازک خرد کنید. حجم زیادی پیاز دارید که قرار است تبدیل به پیاز داغ بشوند! هرچه پیازداغ این آش بیشتر باشد خوشمزه تر خواهد شد. هنگامی که در حال سرخ کردن پیازداغ هستید به آن زردچوبه بزنید تا رنگ آن هم دلپذیرتر شود.

سبزی آش را که حتما خرد کرده‌اید؟ اگر هم آماده آن را تهیه کنید که بهتر است!

حبوبات را به صورت جداگانه پخته بودید، درست است؟ هر کدام را به صورت جداگانه چرخ کنید یا داخل مخلوط کن بریزید تا له شوند. این قسمت هم کمی زمان بر است ولی خاصیت اصلی آش و نکته مهم آن همینجاست که تمام حبوبات به صورت مجزا له بشوند.

قابلمه بزرگ مخصوص آش را روی گاز قرار بدهید. برنج نیم دانه را داخل آن بریزید و به همراه آب اجازه بدهید تا بپزد. وقتی برنج کمی پخته شد سبزی آش را داخل آن بریزید. سبزی‌ها یک مدت زمانی نیاز دارند تا بپزند و جا بیفتند. این فاصله را شما باز هم صرف حبوبات کنید. لوبیاها و گندم و عدس و ماش را که به صورت جداجدا چرخ کردید. هر کدام را با مقداری آب قلم یا آب گوشتی که پختید مخلوط کنید تا از آن چسبندگی دربیایند. حالا وقت آن است که حبوبات را به نوبت به آش اضافه کنید. اولین قدم گندم را به صحنه بیاورید. گندمی را که با آب گوشت کمی رقیق کردید تا از حالت چسبندگی و گلوله شدن دربیاید در قابلمه آش بریزید. زمان مناسبی بدهید تا گندم در آش کمی بپزد و لعاب بیندازد بعد از گندم نوبت به لوبیاها می‌رسد. هر کدام را به همین شکل به آش اضافه کنید. آخرین بخش از حبوبات که داخل آش ریخته می‌شود ماش است. در آخر حسابی آش را هم بزنید. این آش نیاز به این دارد که بالای سرش بایستید و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد.

مقداری عصاره قلم و آب قلم را به همراه تمام پیازداغ‌ها داخل آش بریزید. نصف لیوان هم کشک اضافه کرده و خوب هم بزنید. گوشت را هم که در ابتدا پخته بودید ریش ریش کنید و در چند مرحله به آش اضافه کنید تا خوب در همه قسمت‌ها پخش بشود. نمک و فلفل سیاه آش را هم اندازه کنید و اجازه بدهید با حرارت ملایم جا بیفتد.

این آش رقیق نیست و خیلی لعاب دار است. زحمت دارد و در مجموع حدود 6-7 ساعت زمان می‌برد تا آماده بشود ولی آنقدر لذیذ است که ارزش این وقت گذاری را دارد.

نوش جان

تفاوت آش شله قلمکار گیلانی چیست؟!

مقداری پیاز را نگینی خرد کنید و کمی گوشت چرخ کرده را در آن تفت بدهید. نمک، فلفل سیاه و رب گوجه به آن بزنید و وقتی رنگ رب باز شد نصف لیوان آب داخل آن بریزید. گوشت که پخته شد از روی گاز بردارید. این مایه گوشتی را هنگام سرو روی آش می‌ریزند!

نظرات
پربازدیدترین خبرها