چگونه ملحفه و روتختی را بدون شستشو تمیز کنیم؟

می توانید به کمک چند ترفند کاربردی، ملحفه های تختخواب خود را تا زمانی که بتوانید دوباره آنها را بشویید، خوشبو و با طراوت نگه دارید.

شناسه خبر: ۳۹۰۶۳۶
چگونه ملحفه و روتختی را بدون شستشو تمیز کنیم؟

راهنماتو- پس از یک روز کاری طاقت فرسا هیچ چیز مانند سر خوردن و خوابیدن در میان ملحفه های تمیز و خوشبو لذت بخش نیست. بسیاری از ما تقریبا یک سوم از عمر خود را در رختخواب می گذرانیم و از آنجایی که در هنگام خوابیدن سلول های مرده پوست، عرق و مایعات بدن به ملحفه های رختخواب می چسبند، پس از مدتی شاهد ملحفه های کثیفی خواهیم بود که خوابیدن در میان آنها به آلرژی، جوش، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های پوستی منجر خواهد شد. بنابراین به منظور حفظ سلامتی و بهبود کیفیت خواب، لازم است به تمیز نگه داشتن ملحفه های رختخواب اهمیت دهیم.

چند بار در هفته باید ملحفه های تختخواب را بشوییم؟

به گزارش راهنماتو، کارشناسان توصیه می کنند که هفته ای یک بار ملحفه تختخواب را بشویید. با این حال، اگر بیمار هستید، شب های بدون دوش گرفتن به رختخواب می روید و یا تختخواب خود را با حیوانات خانگیتان به اشتراک می گذارید، ممکن است ملحفه‌های شما بیشتر نیاز به تمیز کردن داشته باشند. اگر فرصت کافی برای شستشوی هفتگی ملحفه ها ندارید و یا به ماشین لباسشویی دسترسی ندارید، می توانید به کمک چند ترفند کاربردی، ملحفه های تختخواب خود را تا زمانی که بتوانید دوباره آنها را بشویید، خوشبو و با طراوت نگه دارید. در ادامه با آموزش این ترفندها با راهنماتو همراه باشید.

1- مرتب کردن تختخواب

اگر می خواهید طراوت ملحفه های تختخواب را بدون شستشو حفظ کنید، باید هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب آنها را مرتب کنید. مرتب کردن و حرکت دادن ملحفه ها موجب جریان یافتن هوا در میان ملحفه، روتختی و بالش شده و به حفظ تازگی و طراوت آنها کمک می کند. در حین مرتب کردن تختخواب، پنجره ها را باز کنید تا هوای اتاق نیز تازه شود. گرد و غبار و کنه ها حتی در رختخواب تمیزترین خانه ها نیز زندگی می کنند. با حرکت داد و مرتب کردن رختخواب هوای تازه را به ملحفه ها وارد کرده و گردوغبار و موجودات ریز موجود در بین رختخواب را از بین می برید. این کار همچنین عطر بدن شما که در رختخواب باقی مانده است، در هوا پراکنده می کند.

مرتب کردن تختخواب

2- قرار دادن ملحفه ها در زیر نور خورشید

آیا می دانستید که ترکیبی از نور خورشید و هوای تازه می تواند به طور طبیعی رختخواب شما را ضدعفونی کند؟ اگر می خواهید بالش، روتختی و ملحفه تخت را بدون شستشو ضدعفونی کنید، این بهترین راه است. رختخواب خود را به مدت چند ساعت در هوای تازه و زیر نور خورشید آویزان کنید. این کار علاوه بر پر کردن رختخواب شما با هوای تازه، به از بین بردن باکتری های باقی مانده بر روی رختخواب توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک کرده و حتی به از بین بردن لکه ها نیز کمک می کند.

3- استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بهترین پاک کننده های طبیعی است که می توانید در زرادخانه خود داشته باشید. این ماده یکی از موثرترین مواد در شستشو و از بین بردن باکتری ها و لکه های تشک و رختخواب است. اما می توانید از آن برای طراوت بخشیدن به ملحفه های رختخواب خود نیز استفاده کنید. کافی است سطح تشک را با جارو برقی کاملا تمیز کنید. سپس مقداری جوش شیرین را روی رختخواب خود بپاشید و یک ساعت صبر کنید. جوش شیرین چربی ها و روغن های اضافی موجود بر روی رختخواب را به خود جذب کرده و بوها را نیز به خود جذب می کند. پس از یک ساعت جوش شیرین را با جاروبرقی کاملا تمیز کرده و از تازگی و طراوت رختخواب خود لذت ببرید.

استفاده از جوش شیرین

4- استفاده از اسپری خوشبو کننده بالش و هوا

اسپری های خوشبو کننده بالش و ملحفه برای کمک به خواب بهتر طراحی شده‌اند و از جمله مزایای آنها می توان به طراوت بخشی به ملحفه و بالش و ایجاد عطر دلپذیر در فضای اتاق خواب اشاره کرد. در صورتی که نمی خواهید برای خرید اسپری های خوشبو کننده هزینه کنید، می توانید مقداری آب، عصاره فندق جادوگر و اسانس دلخواه را با یکدیگر ترکیب کرده، درون یک بطری اسپری دار بریزید و از آن برای خوشبو کردن و طراوت بخشی به رختخواب خود استفاده کنید.

5- استفاده از ورق خشک کن

ورق‌های خشک‌کن معمولا به‌عنوان نرم‌کننده لباس و وسیله‌ای برای خشک‌کردن آنها شناخته می‌شوند. در حالت عادی می توانید ملحفه‌های رختخواب خود را همراه با چند ورق خشک کن در داخل خشک کن بیندازید. خشک کردن ملحفه ها همراه با ورق های خشک کن موجب از بین رفتن الکتریسیته ساکن، نرم شدن پارچه ها، رفع بوی بد و اتوکشی آسان آنها می شود. اما اگر قصد ندارید ملحفه ها را بشویید، می توانید به مدت چند ساعت چند ورق خشک کن روی ملحفه های تخت خود قرار دهید. این کار عطری ماندگار و دلنشین بر روی ملحفه های شما بر جای گذاشته و بوی بد آنها را از بین می برد.

استفاده از ورق خشک کن

نظرات
پربازدیدترین خبرها