کشف مقبره ای باستانی در چین

چینی ها یک مقبره باستانی کشف کردند که در نوع خود منحصر به فرد است.

شناسه خبر: ۳۵۰۲۹۲
کشف مقبره ای باستانی در چین

فرادید نوشت : باستان شناسان یک مقبره زینت شده آجری را در استان شانشی چین کشف کرده اند که متعلق به پادشاهان سلسله جین است. تزیینات ظریف و شگفت انگیز این مقبره را به یک قصر کوچک مینیاتوری شبیه کرده است.

در جریان حفاری‌های مربوط به احداث یک خط لولۀ جدید در استان شانشی چین، مقبره شگفت‌انگیزی متعلق به سلسله جین کشف شد. سلسله جین به طور رسمی از سال ۱۱۱۵ تا ۱۲۳۴ پس از میلاد بر چین حکمرانی کرد. آخرین امپراتور این سلسله آیزونگ نام داشت که برای فرار از اسیر شدن توسط مغولها، جان خودش را با حلق آویز کردن گرفت.

آجرهای کنده کاری شده است که این مقبره را به شکلی بفرد و مربعی ساخته اند که شبیه چوب به نظر می‌رسند. این مقبره متشکل از یک اتاقک تدفین اصلی است که راه دسترسی به آن، یک گذرگاه پلکانی از طریق راهرویی است که راه از آن یک درگاه مُهر و موم شده است.

طول اتاقک تدفین از هر سو تقریباً ۲ متر است، ارتفاع آن به ۳.۴ متر میرسد و یک سقف هشت ضلعی با ۱۳ لایه آجر خمیده روی هم دارد. دیوار شمالی اتاقک، دروازه‌ای است که از هر سو با تصاویر یک مرد و زن نشسته پشت میز روی صندلی‌های زینتی حکاکی شده، تزیین شده است. مرد همراه یک بز نشان داده شده و لباس او کمربند دارد و دستهایش را در آستینهایش جمع کرده است.

روی دیوارهای غربی و شرقی، پنل‌ها یا درهای مشبکی قرار دارند که نقش گل روی بخش پایینی آن‌ها حک شده است. بخشهای بالای پنلها منقوش به الگوهای مقعر، هشت ضلعی یا مربع یکسان است.

سه اسکلت هم درون اتاقک پیدا شده است: یک کودک خردسال و دو بزرگسال که در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی از دنیا رفته‌اند. در کنار آن‌ها کاسۀ چینی، کوزه، چراغ و دیگ‌های لعابدار یافت شده است.

یافتن جالب دیگر، یک گواهی خرید زمین از جنس آجر است که روی آن عبارت و اسامی حک شده است: «روستای وانگ»، «گونگکائو و مینگچانگ». بررسی این گواهی نشان داد قدمت آن به حدود ۱۱۹۰ تا ۱۱۹۶ پس از میلاد و دوره سلطنت امپراتور ژانگژونگِ جین بازمی گردد.

موسسه باستانشناسی استان شانشی درباره این اکتشاف گفته است: حفاری این مقبره، ما را از سلسله جین در منطقه شانشی جنوبی غنی‌تر کرده است. گواهی خرید زمین تاریخ روشنی دارد که دقیقی برای تاریخ‌گذاری مقبره‌های دیگر همان دوره است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها