روریاتو نوشت ؛ ما در اولین برخورد خود با افراد و محصولات در عرض ۹۰ ثانیه تصمیم مان را درباره ی آن ها می گیریم و نزدیک به ۶۲ تا ۹۰ درصد نظر ما تنها تحت تأثیر رنگ ها است.
به همین دلیل است که شرکت ها در بسته بندی ها، لوگوها و فروشگاه های خود از رنگ هایی استفاده می کنند که تصمیمات ما را تحت تأثیر قرار دهند. اما رنگ ها می توانند تأثیرات بیشتری هم بر روی روان ما داشته باشند.
۱- در گذشته صورتی برای پسرها بود و آبی برای دخترها
گرچه حالا به تن نوزادان دختر رنگ صورتی و به تن نوزادان پسر رنگ آبی می کنند اما در گذشته لباس نوزادان سفید رنگ بود و هیچ رنگی به هیچ جنسیتی نسبت داده نمی شد، تا اینکه بعضی نشریات ادعا کردند صورتی باید رنگی پسرانه و آبی باید رنگی دخترانه باشد. این ترند در دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ تغییر یافت و تبدیل به چیزی شد که امروز می شناسیم.
۲- صورتی می تواند آرامش بخش باشد و از پرخاشگری بکاهد
باورتان می شود یا نه، محیط بعضی زندان ها را صورتی رنگ می کنند تا از پرخاشگری بکاهد و بعضی رختکن هایی که مخصوص تیم های مهمان هستند را هم به رنگ صورتی رنگ درمی آورند تا به آن ها احساس ضعف دهد. دلیلش این است که بعضی تحقیقات نشان داده صورتی بیکر میلر (نام یکی از طیف های صورتی) در کاهش پرخاشگری و قدرت مؤثر است.
۳- استفاده از رنگ زرد درون هواپیما می تواند چشم ها را خسته کند
رنگ زرد گرچه تداعی کننده ی شادی است، اما رنگ تندی است و نور بیشتری را بازتاب می دهد و بنابراین چشم ها را بیش از حد تحریک می کند. شاید به همین خاطر باشد که در اغلب وسایل نقلیه، به ویژه هواپیماها به ندرت در فضای داخلی از رنگ زرد استفاده می شود.
۴- با دیدن رنگ قرمز کمتر غذا می خوریم
برخلاف باور رایج، رنگ قرمز اشتهای ما را بیشتر نمی کند. این باور اشتباه احتمالاً به این دلیل به وجود آمده که لوگوی اغلب رستوران های فست فود قرمز رنگ است. اما تحقیقات نشان داده رنگ قرمز باعث می شود افراد غذای کمتری بخورند و نوشیدنی غیر الکلی کمتری بنوشند. بنابراین رنگ قرمز مانند یک سیگنال توقف ظریف عمل می کند.
۵- رنگ قرمز می تواند سرعت عمل را بیشتر کند
وبسایت HubSpot دست به یک آزمایش زد تا ببیند کلیک روی دکمه ی قرمز بیشتر است یا روی دکمه ی سبز و متوجه شد کلیک روی دکمه ی قرمز ۲۱ درصد بیشتر از دکمه ی سبز بود. شاید به همین خاطر باشد که نتفلیکس از دکمه های قرمز رنگ برای کارهایی استفاده می کند تا مشتریان بیشتری برایش به همراه خواهد آورد. یک آزمایش دیگر هم صورت گرفت تا معلوم شود آیا افراد تحت تأثیر رنگ ماشینی که راه شان را بسته قرار می گیرند یا خیر. نتیجه نشان داد اگر ماشینی که راه را بسته بود قرمز رنگ بود، افراد سریع تر واکنش پرخاشگرانه از خود نشان می دادند.
۶- احتمال اعتماد به شرکت هایی که لوگوی آبی رنگ دارند بیشتر است
اگر فکر می کنید که لوگوی بانک ها، بیمه ها و شرکت های کامپیوتری اغلب به رنگ آبی است، درست متوجه شده اید. آبی یک حس امنیت می دهد، به همین دلیل اگر شرکتی در لوگو یا محصولات خود از رنگ آبی بیشتر استفاده کند، احتمال اعتماد کردن مان به آن بیشتر می شود.
۷- آبی می تواند نجات بخش باشد و جرایم را کاهش دهد
رنگ آبی ممکن است به ما کمک کند زندگی را به مرگ ترجیح دهیم. در بعضی ایستگاه های قطار در ژاپن چراغ های آبی رنگی نصب شده تا مانع خودکشی افراد با پریدن جلوی قطار شوند.
۸- لیبل های رنگی می توانند انتخاب های غذایی را سالم تر کنند
رنگ ها شاید بتوانند به ما در تغییر رژیم غذایی مان کمک کنند. دانشمندان در کافه تریای یک بیمارستان دست به آزمایشی زدند. در این آزمایش مواد غذایی با لیبل سبز به عنوان ماده غذایی سالم و با لیبل قرمز به عنوان ماده غذایی ناسالم فروخته می شدند. نتیجه نشان داد دسته بندی مواد غذایی با کمک رنگ ها می تواند به ما در بهبود انتخاب های غذایی مان کمک کند.
۹- زنان و مردان رنگ ها را متفاوت می بینند
گاهی تصاویری از یک وسیله ی خاص در فضای مجازی منتشر می شود که ادعا می شود هر کسی رنگ آن را به شکل متفاوتی می بیند. این ادعا که یک رنگ ثابت به چشم افراد مختلف یکسان نباشد باورنکردنی و غیر منطقی به نظر می آید، ولی حقیقت آن است که هر کسی رنگ ها را به شکل متفاوتی می بیند و از این جهت میان زنان و مردان هم تفاوت وجود دارد. مردان در تشخیص جزئیات ظریف از دور بهترند و زنان در تشخیص طیف های مختلف یک رنگ.
۱۰- نارنجی تداعی کننده ارزشمند بودن است
نارنجی رنگی چشمگیر است و به همین دلیل از آن در مخروط های ترافیکی و یونیفرم زندانیان استفاده می شود. اما این رنگ ما را به فکر تفریح و سرگرمی هم می اندازد، مثل لوگوی شرکت فانتا. این رنگ تداعی کننده ی ارزش مادی خوب هم هست.
۱۱- سبز می تواند خلاقیت بصری را افزایش دهد
این توصیه را زیاد شنیده ایم که باید در محل کار خود گل و گیاه داشته باشیم، اما معلوم شده حتی یک دیوار یا کاغذ سبز رنگ هم می تواند اثر مثبتی بر روی ما داشته باشد. گرچه رنگ سبز ممکن است کمکی به خلاقیت کلامی ما نکند (مثل زمانی که قصد نوشتن یک داستان را دارید)، اما ممکن است خلاقیت بصری ما را افزایش دهد. این خبر خوبی است برای هنرمندان، فعالان حوزه ی تبلیغات و دانش آموزان و دانشجویانی که با چیزهای بصری سر و کار دارند.
۱۲- رنگ ها می توانند تصور ما از دما و وزن را تحت تأثیر قرار دهند
قرمز را رنگی گرم و آبی را رنگی سرد می دانند، حتی اگر واقعاً تفاوت دمایی ای در کار نباشد. جالب است که در تماس مستقیم، اجسام آبی گرم تر از اجسام قرمز رنگ تصور می شوند. رنگ ها می توانند توهمی هم از وزن اجسام به ما دهند، به گونه ای که یک جسم یکسان با وزن یکسان در صورت قرمز بودن سنگین تر به نظر می رسد و در صورت زرد بودن سبک تر.
۱۳- در محیط های کاری سفید رنگ بیشتر دچار خطا می شوید
سفید رنگی است مانع حواس پرتی که یک حس تازگی هم دارد، به همین دلیل است که در فضای داخلی برخی ادارات از رنگ سفید استفاده می شود. با این حال، تحقیقی نشان داد کسانی که در محیط های کاری سفید رنگ مشغول کار بودند در مقایسه با آن هایی که در محیط های قرمز یا سبز رنگ کار می کردند، بیشتر دچار خطا می شدند. در حقیقت شاغلان محیط های کاری قرمز رنگ کمترین خطا را داشتند، با آنکه بیشتر از شاغلان محیط های کاری سفید از پرت شدن حواس خود خبر داده بودند.
۱۴- بنفش به این دلیل رنگ لوکسی است که در گذشته گران قیمت بود
پارچه های بنفش رنگ در گذشته بسیار گران قیمت بودند، چون فرآیند تولید این رنگ بسیار زمان بر و دشوار بود. آن زمان تنها حاکمان و کشیشان استطاعت پوشیدن رنگ بنفش را داشتند. خوشبختانه یک دانشجوی ۱۸ ساله ی رشته ی شیمی برحسب تصادف رنگ بنفش را تولید کرد. با تولید انبوه این رنگ امکان پوشیدن آن برای افراد عادی هم مهیا شد.
۱۵- بازیکنان هاکی که لباس مشکی دارند پنالتی های بیشتری می گیرند
تیم های هاکی که بازیکنان آن لباس های مشکی به تن می کنند بیشتر از تیم هایی که لباس آن ها به رنگ دیگری است، پنالتی می گیرند. برخی می گویند این بدان معنی است که بازیکنانی که رنگ مشکی به تن می کنند قدرت و پرخاشگری بیشتری احساس می کنند. اما برخی محققان هم می گویند ممکن است علت این موضوع آن باشد که داورها نگاه سوگیرانه تری نسبت به رنگ مشکی دارند.