(ویدئو) منحصربفردترین جنگنده جهان؛ چرا آمریکا اف ۲۲ را به هیچ کشوری نمی دهد؟

جنگنده f۲۲ رپتور از جمله جنگنده های نسل پنجم در نیروی هوایی ایالات متحده امریکا است

شناسه خبر: ۳۶۰۷۶۸
(ویدئو) منحصربفردترین جنگنده جهان؛ چرا آمریکا اف 22 را به هیچ کشوری نمی دهد؟

پارسینه نوشت؛ جنگنده f22 رپتور از جمله جنگنده های نسل پنجم در نیروی هوایی ایالات متحده امریکا است که دارای موتورهایی کارآمد است که با هیچ جنگنده دیگری قابل مقایسه نیست.

یکی از اجزای حیاتی برای جنگنده f22 رپتور ، تسلط هوایی اش است که برای فواصل دور طراحی شده است و از تهدیدها ممانعت به عمل می آورد. f22 رپتور گران ترین و پیشرفته ترین برنامه ای است که ارتش آمریکا داشته و تا به حال آن را با متحدین خود نیز به اشتراک نگذاشته است. اما متحدان این کشور توانستند از جنگنده پیشرفته f35 در نبرد استفاده کنند.

اگر فروش این جنگنده برای متحدان آمریکا تصویب می شد، برنامه 62 میلیارد دلاری امریکا برای جنگنده f22 رپتور ( تحقیق و توسعه) کاهش می یافت یا حداقل بخشی از آن جبران می شد اما قانون وزارت دفاع آمریکا در سال ۱۹۹۸ مانع از فروش این جنگنده به هر کشور خارجی شد.

کنگره نگران بود که اگر این تکنولوژی به اسراییل فروخته شود، اسراییلی ها این فناوری را برای چینی ها افشا کنند. متحدان آمریکا نظیر اسراییل و ژاپن می توانند جنگنده پیشرفته f35 را داشته باشند چراکه آن به شکل یک سیستم جنگنده بین المللی توسعه یافته بود که متحدان آمریکا قرار بود همیشه به آن دسترسی داشته باشند.

فروش این جنگنده رادار گریز امریکا به متحدان ممنوع شد زیرا فناوری درگیر در این هواپیما برای صادرات بسیار پیشرفته بود.

امروزه ایالات متحده در حال فروش f35 به ژاپن است که جنگنده ای چند منظوره است.

به گفته جاستین برانک، کارشناس رزم هوایی، f35 در درجه اول یک جنگنده ضربتی است و برای هدف گیری مواضع در زمین طراحی شده است و در نبردهای هوا به هوا به دلیل اندازه و طراحی چندان مطبوع نیست.

اما به دلیل این که جت های روسی و چینی حریم هوایی ژاپن را نقض می کنند، توکیو خواهان یک جت متمرکز برای تسلط بیشتر بر هوا است.

با این حال تاکنون ژاپن تنها از جنگنده f35 استفاده کرده است و آمریکا حاضر به ارایه فناوری جنگنده f22 رپتور نشده است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها