آزادی ماریجوآنا در تایلند «ترمز بریده است»

این آزادسازی چیزی نبوده که فعالانی مثل او رؤیایش را در سر می‌پروراندند.

شناسه خبر: ۳۶۲۰۶۶
آزادی ماریجوآنا در تایلند «ترمز بریده است»

راهنماتو- یک نماد جدید در شهر فرنگِ تابلوهای نئونیِ خیابانِ سوخومیت، که بین‌المللی‌ترین خیابانِ بانکوک است، ظاهر شده است.

به گزارش راهنماتو، همه‌جا حاضرشدنِ ناگهانیِ برگِ پنج‌برِ گیاهِ ماریجوآنا، به رنگِ سبز روشن، خبر از افزایش چشم‌گیر کسب‌وکارهای مرتبط با آن را در تایلند می‌دهد. کسب‌وکارهایی که از ژوئن گذشته که این مخدر در تایلند آزاد شد، فعالیت‌شان افزایش یافته است.

کافی است دو کیلومتر از دفتر بی‌بی‌سی به سمتِ شرق خیابان حرکت کنید تا با 40 مرکز فروش جوانه‌های گل ماریجوآنا و تمام لوازم مورد نیاز برای دود کردنِ آن برخورد کنید. و اگر در جهت مخالف حرکت کنید، یک مرکز خرید تماماً با تمِ ماریجوآنا می‌بینید، یک پِلَنتوپیا، که مغازه‌هایش تا نیمه در دود غلیظِ ماریجوآنا که مشتریان پیش از خرید تست می‌کنند، پنهان شده است.

وبسایتِ Weed در تایلند بیش از 4000کسب‌وکار مرتبط با ماریجوآنا را در سراسر این کشور فهرست کرده که در کار فروش این ماده مخدر و مشتقات آن هستند.

اینجا تایلند است، جاییکه تا ژوئن گذشته مالکیتِ ماریجوآنا 5سال و تولید آن 15سال حبس داشت و سایر جرایم مربوط به مواد مخدر دیگر می‌توانست به مجازات اعدام منجر شود. سرعت تغییر واقعاً نفس‌گیر بوده است.

کیتی چوپاکا، مؤسس چوپاکا، شرکتی که توصیه‌هایی در زمینه صنعت ماریجوآنا ارائه می‌دهد و بخشی از کمیته پارلمانی‌ای است که برای تصویبِ قوانین جدید تلاش می‌کند، می‌گوید: «آشفته‌بازار است اما بهرحال اینجا تایلند است و بدونِ آزادسازیِ ناگهانی، فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از این موارد اتفاق میفتاد.»

او توضیح می‌دهد: «اما این آزادسازی چیزی نبوده که فعالانی مثل او رؤیایش را در سر می‌پروراندند.»

او می‌گوید: «ما به مقررات نیاز داریم. باید مشخص باشد که شما چه کارهایی می‌توانید انجام بدهید و چه کارهایی نباید انجام دهید. خیلی سردرگمی ایجاد شده است و بسیاری نمی‌دانند که چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و در چه زمینه‌ای می‌توانند پول‌شان را سرمایه‌گذاری کنند.»

در این بازار که به وضوح برای همه آزاد است، برخی قوانین نیز وجود دارند اما به ندرت اجرا می‌شوند و اگر اجرا شوند خیلی تصادفی و نامنظم است. همه داروفروشان مجو فروشی که جزو الزامات است، ندارند و می‌بایست منشأ تمام گیاهانِ ماریجوآنا و همین‌طور جزئیاتِ مشخصات مشتری‌های‌شان را ثبت کنند.

برطبق این قوانین هیچ‌کدام از محصولاتی که از گل‌های فراوری‌نشده به دست آمده است، نباید بیش‌تر از 0.2درصد ماده HTC داشته باشد. HTC، ماده شیمیایی روان‌گردان در ماریجوآنا است. و همین‌طور این محصولات نباید آنلاین فروخته شوند. اما شما می‌توانید تأمین‌کنندگانی را پیدا کنید که کیک‌ِ ماریجوآنا و آدامس‌هایی با HTC بالا در فضای آنلاین می‌فروشند. حتی این مواد ظرف 1ساعت می‌توانند تا در خانه‌تان آورده شوند. ماریجوآنا نباید به افرادِ زیر 20سال فروخته شود اما اگر این مواد با پیک موتوری منتقل شوند، چه کسی سنِ مصرف‌کننده را می‌داند؟

رستوران‌هایی هستند که غذاهایی با ماریجوآنا ارائه می‌دهند و می‌توانید چای ماریجوآنا و بستنی ماریجوآنا در آن‌ها سفارش دهید. فروشگاه‌ها آبِ آشامیدنی مملو از ماریوجوآنا می‌فروشند. پلیس اعتراف کرده به قدری از آنچه قانونی و غیرقانونی است، نامطمئن است که فقط چند قانون محدود در مورد ماریجوآنا را اجرا می‌کند.

رویه جدید که در مورد مواد مخدر در تایلند اتخاذ شده تا حدی یک تصادفِ سیاسی است. آنتین چارنویراکول، رئیس یکی از احزاب سیاسیِ بزرگ تایلند، جرم‌زدایی از این ماده را به مانیسفتِ خود در انتخابات سال 2019 تبدیل کرد. این مانیسفت، که بر اساس این عقیدۀ هنوز‌اثبات‌نشده بنا شد، که حشیش می‌تواند کشتِ جایگزینی برای کشاورزان فقیر باشد، اثبات کرد که می‌تواند رأی جمع کند. آنتین که وزیر بهداشت دولت جدید بود، به عنوان یکی از قول‌های انتخاباتی‌اش اعلام کرد که به سرعت این ماده را از فهرستِ مواد مخدر ممنوع خارج خواهد کرد.

قبل از آنکه هیچ کدام از اشخاصِ پارلمان بتواند مقرراتی برای این کسب‌وکار جدید بنویسد، حشیش در تایلند جرم‌زدایی شد. هم‌اکنون احزاب رقیب درباره خطراتِ ماریجوآنایِ مقررات‌زدایی شده هشدار می‌دهند و تهدید کرده‌اند که به محضِ رسیدن به قدرت آن را دوباره جرم اعلام خواهند کرد.

آینده این صنعت که بی‌ترمز در حالِ حرکت است، مشخص نیست.

توکتا، دانشجوی 21ساله، بیش از 30000دلار برای تأسیس یک کافی‌شاپ و فروشگاهِ ماریجوآنا هزینه کرده است. او 16نوع گلِ عمل‌آوری شده که هر گرم آن‌ها بین 10 تا 80دلار قیمت دارد، را می‌فروشد و نگران تغییراتِ احتمالی در قانون مواد مخدر در تایلند است. او می‌گوید با تعداد بالای رقبای فروشنده ماریجوآنا که در نزدیکی او هستند این کسب‌وکار نه خوب است و نه بد.

چوپاکا می‌گوید: «بازار آن‌چنان از ماریجوآنا اشباع شده که قیمت‌ها در حالِ سقوط است.»

ماریجوآنا

«وارداتِ غیرقانونی فراوان رخ می‌دهد. سویه‌هایی از ماریجوآنا از خارج از کشور وارد می‌شوند که به تهویه مطبوع و نور برای پرورش نیاز دارند.»

تا دهه 1970 ماریجوآنا عمدتاً در تپه‌های متعلق به قبایلِ ساکن در شمال تایلند کشت می‌شد که البته منبعِ بخشِ عظیمی از تریاک در جهان را نیز تشکیل می‌داد. ماریجوآنا هم‌چنین به‌طور گسترده در نواحی شمال‌شرقی برای آشپزی استفاده می‌شد.

ماریجوآنا

از دهه 1990 ماده ارزان و مخدر متافتامین از نواحی جنگ‌زده میانمار وارد تایلند شد. اثراتِ ویران‌گرِ اعتیاد به این ماده مخدر، جمعیت تایلند را بیش‌ازپیش علیه این ماده مخدر متحد کرد و باعث شد که کارزارهای سختگیرانه‌ای در سال 2003 اجرا شود که درنهایت منجر به کشته شدنِ 1400مظنون و فروشنده به ضرب گلوله شد.

برخی از پزشکان درباره خطرات اعتیاد به ماریجوآنا هشدار داده‌اند اما به نظر می‌رسد که برای بسیاری از تایلندی‌ها که بحرانِ متامفتامین را پشت‌سر گذاشته‌اند، ماریجوآنا دغدغه محسوب نمی‌شود. آن‌ها معتقدند که گردشگرانِ خارجی هستند که خواستار ماریجوآنا هستند نه مردمِ محلی تایلند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها