فرادید نوشت؛ فیلم «نفریوس» داستان گفتگویی پر پیچ و خم، تکاندهنده و غافلگیرکننده میان یک روانپزشک و شخصی است که ادعا میکند شیطان است!
کشیش گری توماس (Gary Thomas) که در جوانی کارآموز یکی از جنگیرهای نامدار کلیسا بوده است، در مصاحبهای با کانال رادیویی «جهانِ روح» گفته است که بر اساس تجربیات او، «نفریوس» واقعگرایانهترین و دقیقترین فیلمی است که تا به حال دربارۀ تسخیر شدن توسط شیطان ساخته شده است.
داستان فیلم دربارۀ روانپزشکی است که برای تایید سلامت عقلی یک محکوم در شرف اعدام باید با او مصاحبه کند. این مصاحبه در زندان انجام خواهد شد. قاتلی به اسم ادوارد که قرار است ساعت یازده شب اعدام شود، همان کسی است که دکتر جیمز مارتین قرار است با او مصاحبه کند.
شیطان (یا ادوارد) در همان ابتدای کار یک پیشگویی نیز میکند. او به جیمز میگوید که امروز تا قبل از بیرون رفتن از زندان مرتکب سه قتل خواهد شد. این پیشگویی برای جیمز خندهدار است چون خودش را میشناسد و میداند که هیچ انگیزهای برای قتل ندارد. اما اگر تا آخر فیلم صبر کنید همه چیز غافلگیرکنندهتر از آنچه که انتظار دارید پیش خواهد رفت!
شاید برجستهترین جنبۀ فیلم «نفریوس» که تماشای آن را به یک ضرورت برای علاقهمندان به سینما تبدیل میکند، تفاوت آن به لحاظ پیام و محتوا با فیلمهای جریان اصلی سینمای هالیوود باشد. برخی از اموری که در فیلمها و سریالهای دیگر گاهی به عنوان «ارزش» نشان داده میشوند، در این فیلم گناهانی هستند که بشر بدون توجه به تاریکی و زشتیشان آنها را مرتکب میشود.
اما از جهت ویژگیهای خاص سینمایی هم این فیلم تماشایی و گیرا است. بعد از اینکه چند دقیقۀ ابتدایی فیلم را تماشا میکنید، دیگر کنجکاوی دست از سرتان برنمیدارد و مشتاق میشوید که نتیجۀ این گفتگوی نفسگیر میان دو شخصیت را بفهمید.
هر دو بازیگر اصلی فیلم نقششان را نیرومند و پرانرژی ایفا کردهاند؛ خصوصا شان پاتریک فلانری که نقش محکوم به اعدام را بازی کرده، به خوبی توانسته دو چهره و شخصیت کاملا متمایز را به صورت متناوب برای بیننده به نمایش بگذارد؛ او گاهی شبیه یک آدم ضعیف و بیچاره است که رنجهای طولانی روحش را در هم شکستهاند و گاهی هم موجودی هوشمند، دسیسهگر و توانمند است که نقشههایش را به پیچیدهترین و غیرمنتظرهترین شکل ممکن پیش میبرد.
در مجموع «نفریوس» یک تجربۀ سینمایی متفاوت است، هم از جهت مضمونی که ارائه میکند و هم از اینجهت که بر خلاف بسیاری از فیلمهای ترسناک، موضوع «تسخیر» را به شکلی کلیشهای و در قالب کج و معوج شدن قیافۀ فرد و چسبیدنش به سقف اتاق ارائه نمیکند.