پرواز با اف-۱۶ چه تفاوتی با پرواز با میگ-۲۹ دارد؟

در هفته‌های اخیر چندین کشور عضو ناتو به فکر تحویل جت‌های جنگنده غربی به اوکراین افتاده اند.

شناسه خبر: ۳۶۴۴۲۳
پرواز با اف-۱۶ چه تفاوتی با پرواز با میگ-۲۹ دارد؟

پارسینه نوشت؛ در حالی که ناتو به ارسال جت‌های پیشرفته غربی به اوکراین نزدیک‌تر می‌شود، یک خلبان جنگنده که در دوران حرفه‌ای خود با جنگنده‌های آمریکایی و روسی پرواز کرده است، به نیوزویک گفت که جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت ایالات متحده و جت‌های میگ-۲۹ متعلق به دوران شوروی در «دو سطح متفاوت» هستند.

در هفته‌های اخیر چندین کشور عضو ناتو به فکر تحویل جت‌های جنگنده غربی به اوکراین افتاده اند. این موضوع قبلاً خط قرمزی برای کشور‌هایی بود که به خاطر به پیامد‌های سیاسی آن و حجم کار مورد نیاز برای ادغام هواپیما‌های جدید در نیروی هوایی اوکراین، جانب احتیاط را رعایت می کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که جت‌هایی مانند اف-۱۶‌های آمریکایی ارتش ما را در آسمان تقویت می‌کنند، اما هیچ کشوری هنوز اقدامی برای تجهیز اوکراین نکرده است. چندین کشور به یک «ائتلاف جت‌های جنگنده» پیوسته اند، اما مذاکرات تاکنون به یک تعهد ملموس منجر نشده است.

اف-۱۶ ساخت ایالات متحده ، گزینه اصلی برای بازسازی نیروی هوایی اوکراین است که در حال حاضر جت‌های دوران شوروی مانند میگ-۲۹ را به کار می‌گیرد. روز دوشنبه، یوری ساک، مشاور وزیر دفاع اوکراین، درخواست‌های کیف را تکرار کرد و به بی‌بی‌سی گفت که اوکراین باید بتواند «برتری هوایی روسیه در خط مقدم» را به چالش بکشد.

کشور‌هایی مانند لهستان و اسلواکی ذخایر میگ-۲۹ خود را به اوکراین اهدا کرده‌اند، اما کارشناسان می‌گویند علی رغم آن که این هواپیما‌ها نیروی هوایی اوکراین را تقویت کرده‌اند، اما قابلیت‌های کاملاً جدیدی را که جت‌های غربی مانند اف-۱۶ ارائه می‌دهند، ندارند.

ستوان لهستانی که پنج سال را صرف پرواز با میگ ۲۹ کرده است و پنج سال هم با اف-۱۶ پریده است، به نیوزویک گفت: «می‌توانم تمام روز در مورد مزایای اف-۱۶ نسبت به میگ-۲۹ صحبت کنم، اما فکر می‌کنم این عادلانه نیست، زیرا این دو امروزه در سطح متفاوتی هستند.

او گفت که برخی از تفاوت‌های هواپیمای ساخت آمریکا و جت دوران شوروی فنی است. کابین خلبان در اف-۱۶ کوچک است «اما به طرز شگفت انگیزی راحت است» و به گونه‌ای تنظیم شده است که زندگی خلبان را آسان‌تر کند و افزود که این عنصر طراحی در میگ-۲۹ وجود نداشت.

خلبانی که نیوزویک طبق مقررات لهستان نامی از او نمی‌برد، گفت که در یک اف-۱۶ «شما موتور را روشن می‌کنید و همه سامانه‌ها شروع به کار می‌کنند.»

او گفت که میگ ۲۹ دید بسیار ضعیف تری نسبت به اف ۱۶ دارد. اف-۱۶ دارای یک کانوپی حبابی است و به خلبان یک دید ۳۶۰ درجه ارائه می‌دهد که خلبان لهستانی آن را «شگفت انگیز» توصیف می‌کند، در حالی که خلبان میگ-۲۹ قادر نیست پشت سرش را مستقیم ببیند. او گفت که دید اف-۱۶ برای خلبان آن «تازه آغاز سرگرمی» بود.

حجم انبوهی از داده‌هایی که به خلبانان اف-۱۶ داده می‌شود، بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که به خلبانان میگ-۲۹ داده می‌شود. خلبان لهستانی گفت که اف-۱۶ می‌تواند چندین هدف را ردیابی و درگیر کند و به یک شبکه داده تاکتیکی نظامی متصل می‌شود که به خلبانان آگاهی موقعیتی بهتری می‌دهد.

او گفت که با میگ ها، «برای یافتن دشمن به کنترل کننده‌های زمینی وابسته بودید.» او ادامه داد رادار روی میگ‌ها تنها کوتاه‌برد بود و تنها می‌توانست یک هدف را پس از قفل کردن روی آن ردیابی کند. او در طول مدت حضورش با میگ-۲۹ در آسمان از عینک دید در شب استفاده نکرده بود، اما اکنون با اف-۱۶ از آن استفاده می‌کند و «دیگر نمی‌تواند پرواز را بدون آن‌ها تصور کند.»

به گفته او میگ-۲۹ همچنین از نظر هشدار دادن به خلبانان در مورد تهدیدات ضعیف است. گیرنده هشدار راداری که به خلبان می‌گوید چه زمانی هواپیما توسط رادار دشمن ردیابی و قفل می‌شود، «در مورد تهدید‌هایی که بقای شما را در میدان جنگ مدرن افزایش می‌دهند، اطلاعات زیادی در اختیار قرار نمی‌داد.»

او اظهار داشت که پرواز کردن با میگ ۲۹ یک امتیاز بود، اما زمان آن گذشته است. خلبان لهستانی گفت: «اشتباه متوجه منظور من نشوید، پرواز با میگ-۲۹ بسیار لذت بخش بود، اما من دوست ندارم با آن جت در جنگ واقعی پرواز کنم.» اف-۱۶ یک جت چندمنظوره مدرن است که می‌تواند در هر شرایط آب و هوایی، روز و شب عمل کند، در حالی که میگ-۲۹ یک جنگنده با قابلیت‌های هوا به زمین محدود است.

او گفت که اف-۱۶ چیزی بیش از تنها یک جت است و یک سیستم کامل است که با هدف کارایی طراحی شده است. میگ-۲۹ اکنون «تن‌ها شبحی از یک دوره است.»

نظرات
پربازدیدترین خبرها