عملیات نجات زیردریایی گمشده بازدیدکنندگان بقایای کشتی تایتانیک به کجا رسید؟

پنج نفری که یکشنبه سفری به‌سمت بقایای تایتانیک را آغاز کرده بودند، گم شده‌اند و تلاش‌ها برای یافتن آن‌ها بی‌حاصل بوده است.

شناسه خبر: ۳۶۴۸۹۱
عملیات نجات زیردریایی گمشده بازدیدکنندگان بقایای کشتی تایتانیک به کجا رسید؟

دیجیاتو نوشت؛ پنج نفری که یکشنبه سفری به‌سمت بقایای تایتانیک را آغاز کرده بودند، گم شده‌اند و تلاش‌ها برای یافتن آن‌ها بی‌حاصل بوده است.

صبح روز یکشنبه به وقت محلی، یک زیردریایی گردشگری از شرکت OceanGate پنج نفر را در یک سفر تفریحی راهی بازدید از لاشه به‌جامانده از کشتی معروف تایتانیک کرد. اما حدود 1 ساعت و 45 دقیقه بعد، این زیردریایی ناپدید شد. حالا در شرایطی که احتمالاً تنها حدود 30 ساعت اکسیژن برای مسافران این سفر باقی مانده، جستجوها همچنان بی‌نتیجه بوده است.

گروهی از گردشگران روز یکشنبه در سفری که برای هرکدام از آن‌ها حدود 250 هزار دلار هزینه برداشته بود، سوار یک زیردریایی 6.7 متری به نام «تایتان» شدند که ظاهراً به‌واسطه یک کنترلر گیمینگ از شرکت لاجیتک هدایت می‌شد. آن مسافران سفر به عمق حدود 4000 متری دریا را آغاز کردند تا از لاشه تایتانیک دیدن کنند.

بااین‌حال، به فاصله کوتاهی پس از آغاز این سفر، ارتباط با این زیردریایی قطع شد و OceanGate موقعیت مسافران را گم کرد. حالا تیم‌های نجات با تمام توان مشغول جستجو به‌دنبال این زیردریایی هستند؛ چون گفته شده که کل ظرفیت اکسیژن این کپسول 96 ساعت بوده است.

1

داخل زیردریایی تایتان

کارشناسان می‌گویند سفر با زیردریایی تایتان از همان ابتدا کار خطرناکی بوده است؛ چرا که برخی تدابیر ایمنی در این زیردریایی رعایت نشده بود. البته ظاهراً خطرات سفر به اعماق اقیانوس به مسافران اعلام شده بود و حتی در برگه‌هایی که توسط آن‌ها امضا شده، سه‌بار به کلمه «مرگ» اشاره شده بود.

زیردریایی تایتان با کنترلر لاجیتک هدایت می‌شود

یکی از قطعات عجیب تایتان، گیم‌کنترلر محصول شرکت لاجیتک به نام F710 است که ظاهراً به‌خاطر طراحی غیراستاندارد، با پیش‌نیازهای قانونی مطابقت نداشته. برخی باور دارند که گم‌شدن تایتان می‌تواند از سمت همین کنترلر نشأت گرفته باشد؛ اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که امروزه خیلی از وسایل نقلیه از کنترلرهای گیمینگ استفاده می‌کنند. برای مثال، حتی ارتش آمریکا هم از کنترلرهای ایکس‌باکس برای هدایت ربات‌های خنثی‌سازی بمب و همچنین در زیردریایی‌ها استفاده می‌کند.

ظاهراً حتی ناسا هم در ساخت زیردریایی تایتان همکاری داشته است. براساس این همکاری، تولید فیبر کربن و تیتانیوم این زیردریایی توسط ناسا انجام شده بود تا مهندسان این آژانس فضایی بتوانند عملکرد این مواد در محیط‌های پرفشار اقیانوس را آزمایش کنند. یکی از مسئولان این سازمان در سال 2020 گفته بود که آن‌ها مطابق قانون فضایی سال 1958، توانسته‌اند با OceanGate همکاری کنند تا بخشی از فناوری‌های فضایی را به زمین بیاورند.

1

گفتنی است که تایتان یا حداقل بخشی از سیستم‌های آن احتمالاً برای ارتباطات خود با استارلینک هم همکاری داشته‌. OceanGate هفته گذشته در توییتی به این مسئله اشاره کرده بود؛ اما دقیقاً مشخص نیست که چگونه از این شبکه ارتباطات ماهواره‌ای در این زیردریایی استفاده شده است.

مسافران زیردریایی OceanGate چه کسانی هستند؟

پنج مسافر این سفر تفریحی «استاکتون راش»، مدیرعامل OceanGate و افسر سابق نیروی دریایی فرانسه، «پل-هنری نارژوله»، متخصص دریانوردی، «شاهزاده داوود»، تاجر پاکستانی-بریتانیایی به‌همراه پسرش و «هامیش هاردینگ» هستند که نفر آخر پیش‌تر با راکت بلو اوریجین به فضا هم رفته بود.

طبق جدیدترین گزارش‌ها، درحال‌حاضر ظاهراً حدود پنج وسیله نقلیه برای جستجو در محل لاشه تایتانیک حضور دارند و به کاوش ادامه می‌دهند. تجهیزات مختلفی نیز درون آب انداخته شده‌اند تا به‌دنبال این زیردریایی یا سیگنال‌های آن بگردند. همچنین یک هواپیمای کانادایی می‌گوید هنگام گشت‌زنی در همان منطقه موفق به شناسایی نویزهایی از زیر دریا شده است. درنتیجه گارد ساحلی آمریکا بخشی از وسایل نقلیه خود را جابه‌جا کرده است تا به‌دنبال مرجع این سیگنال بگردد، اما جستجوها هنوز بی‌حاصل بوده است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها