چگونه با صرف کمترین هزینه به ترکیه سفر کنیم؟

امروز قصد داریم به بررسی روش های سفر به ترکیه و هزینه های مربوط به آنها بپردازیم.

شناسه خبر: ۳۶۵۰۱۵
چگونه با صرف کمترین هزینه به ترکیه سفر کنیم؟

راهنماتو- کشور ترکیه یکی از مهم ترین مناطق توریستی آسیا و اروپاست که همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می کند. این کشور با قرارگیری در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا به پل بین دو قاره شهرت دارد. ترکیه از سه جهت شمال، جنوب و غرب با دریای سیاه، مدیترانه، اژه و مرمره احاطه شده است؛ وجود شهرهای توریستی متعدد، رستوران ها و هتل های لوکس، تاریخ غنی، طبیعت بکر و سواحل تفریحی زیبا دلیل اصلی محبوبیت این کشور است.

به گزارش راهنماتو، روش های مختلفی برای سفر به ترکیه وجود دارد. شما می توانید با پرواز مستقیم عازم ترکیه شوید و یا اگر به دیدن مناظر جاده علاقه دارید، می توانید از حمل و نقل ریلی و جاده ای برای سفر به این کشور زیبا استفاده کنید. البته همه اینها به مقدار هزینه ای که برای سفر درنظر گرفته اید و وضعیت جیبتان نیز بستگی دارد . امروز قصد داریم به بررسی ارزان ترین روش های سفر به ترکیه بپردازیم:

ترکیه

قطار

اگر می خواهید با صرف هزینه پایین به ترکیه سفر کنید، می توانید از حمل و نقل ریلی استفاده کنید. شما می توانید قطار تهران- وان و یا تهران-استانبول را برای سفر خود به ترکیه انتخاب کنید. قطار تهران- وان با گذر از ایستگاه های کرج، قزوین، زنجان، تبریز، سلماس، رازی و کاپی کوی شما را به ایستگاه شهر وان ترکیه می رساند. از تهران تا زنجان حدود 3 ساعت و نیم در راه هستید، پس از رسیدن به زنجان و حدود 15 دقیقه توقف قطار به سمت تبریز حرکت خواهد کرد. حدود 4 ساعت و نیم باید برای رسیدن به تبریز از طریق قطار زمان صرف کنید. قطار در این شهر حدود 6 ساعت توقف خواهد کرد. ایستگاه بعدی سلماس است که برای رسیدن به آن حدود دو ساعت و نیم در راه خواهید بود و سپس 4 ساعت و نیم دیگر نیز برای رسیدن به رازی باید منتظر بمانید. قطار در ایستگاه رازی حدود دو ساعت توقف خواهد کرد و پس از دو ساعت دیگر به وان می رسد. شما باید در دو ایستگاه رازی و کاپیکوی از قطار پیاده شده و مراحل اداری مربوط به گمرک را انجام دهید. قیمت بلیط مسیر تهران به وان حدود 24.9 یورو می باشد.

برای سفر به ترکیه از طریق قطار تهران- استانبول، شما ابتدا باید بلیط قطار تهران- آنکارا را خریداری کرده و در آنکارا مجدد اقدام به خرید بلیط آنکارا به استانبول نمایید. قطار تهران- وان پس از رسیدن به تبریز چهار ساعت توقف دارد. در این ایستگاه کارهای مربوط به پاسپورت و ویزای ترکیه انجام می شود و عوارض خروج از مرز از مسافران گرفته می شود. مدت زمان سفر با قطار از تهران به آنکارا حدود دو روز طول می کشد. مسافران پس از رسیدن به وان، سوار کروز دریاچه وان می شوند و پس از 4 ساعت قایق سواری به اسکله تات وان می رسند. آنجا دوباره سوار قطار شده و به سمت آنکارا می روند. شما با خرید بلیط تهران- آنکارا هزینه بلیط قایق سواری را نیز پرداخت خواهید کرد. پس از رسیدن به آنکارا می توانید با خرید بلیط قطار آنکارا- استانبول پس از پنج ساعت به استانبول برسید. قیمت قطار تهران- آنکارا- استانبول در حال حاضر بین 74 تا 105 لیر ترکیه (بسته به کلاس قطار) متفاوت است.

ترکیه

اتوبوس

اتوبوس یکی دیگر از گزینه های ارزان قیمت برای سفر کردن است. شما می توانید مسیر تهران- استانبول را برای مسافرت از طریق اتوبوس انتخاب کنید. برای رسیدن از تهران تا استانبول با استفاده از اتوبوس شما باید یک مسیر 2500 کیلومتری را طی کنید. اتوبوس تهران استانبول با گذر از ماکو وارد مرز بازرگان و سپس ترکیه می شود. پس از آن برای رسیدن به استانبول باید مسیر ترانزیتی دغوبایزید، آغری، ارزروم، ارزنجان، آماسیا، بولو و ایزمیت به استانبول را طی کند. قیمت بلیط اتوبوس تهران استانبول در حال حاضر برای هر نفر 1 میلیون و 600 هزار تومان است و مدت زمان سفر به استانبول از طریق اتوبوس، بسته به مدت زمان مورد نیاز برای بررسی پاسپورت در مرز بین 30 تا 40 ساعت است.

خودرو شخصی

سفر به ترکیه با استفاده از خودرو شخصی هم امکان پذیر است. اما این کار مستلزم رعایت قوانینی است که باید حتما پیش از سفر به آنها توجه داشته باشید. از جمله این موارد می توان به اخذ گواهینامه بین المللی، کاپوتاژ کردن خودرو، بیمه کردن اتومبیل به مدت ده روز و پرداخت عوارض به شهرداری اشاره کرد. البته ممکن است بسته به شرایط مختلف مدارک و مستندات دیگری نیز برای سفر شما نیاز باشد. برای سفر به وان با استفاده از خودرو شخصی، شما باید ابتدا خود را به تبریز رسانده و سپس از طریق مرز رازی یا بازرگان در شهر ماکو خود را به وان ترکیه برسانید. فاصله تهران تا وان از طریق مرز زمینی (رازی) حدود 1093 کیلومتر است که با در نظر گرفتن کوتاهترین مسیر حدود 11 ساعت و نیم طول می کشد. مسافت سفر زمینی از وان به استانبول نیز 1650 کیلومتر است. شما برای طی کردن این مسیر حدود 30 ساعت در راه خواهید بود. بجز مرز رازی، می توانید از طریق دو مرز بازرگان و سرو نیز به ترکیه سفر کنید.

ترکیه

اما برای سفر به ترکیه با خودرو شخصی چقدر باید هزینه کنیم؟ برای سفر به ترکیه با خودرو شخصی شما باید خودروی خود را وارد لیست خودروهای قانونی برای ورود به ترکیه کنید. به این کار کاپوتاژ گفته می شود. برای اخذ این مجوز شما به این مدارک نیاز دارید: پلاک ترانزیت خودرو (800 هزار تومان)، دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو (250 هزار تومان)، برچسب CD و IR (10 هزار تومان) و ترجمه گواهینامه خودرو (265 هزار تومان).

اگر با استفاده از خودروی شخصی به ترکیه سفر کنید، دیگر به کرایه کردن خودروهای دربستی برای گشت و گذار نیاز نخواهید داشت و می توانید به راحتی در هر ساعتی از شبانه روز به نقاط مختلف بروید. همین موضوع سبب می شود تا شما در پرداخت هزینه تاکسی های شهری صرفه جویی کنید. اما یکی از نکات مهم در برآورد هزینه سفر به ترکیه، قیمت بنزین در این کشور است. قیمت بنزین در ترکیه گرانتر از ایران است. به عنوان مثال قیمت هر لیتر بنزین آزاد در ایران در حال حاضر 3000 تومان است، در حالی که همین میزان بنزین در ترکیه حدود 22 لیر قیمت دارد. یکی دیگر از هزینه های مربوط به سفر با خودرو به ترکیه، داشتن بیمه نامه خودرو است. نداشتن بیمه شخص ثالث در این کشور، منجر به جریمه سنگین خودروهای سواری خواهد شد. برای بیمه کردن خودرو خود در ترکیه باید چیزی در حدود 600 هزار تا 1,500 هزار تومان هزینه کنید. همچنین نوسانات ارز نیز درهزینه مدارک لازم برای سفر به استانبول تاثیر گذار است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها