(ویدئو) بمب افکن اتمی روسیه که به ایران هم آمد!

با آخرین ارتقاهای بمب افکن مافوق صوت روسیه که در جنگ اوکراین نیز به کار گرفته شد، آشنا شوید.

شناسه خبر: ۳۶۵۳۱۷
(ویدئو) بمب افکن اتمی روسیه که به ایران هم آمد!

پارسینه نوشت؛ بمب افکن مافوق صوت Tu-22M3 که با نام Backfire-C نیز شناخته می شود، یک هواپیمای بمب افکن استراتژیک روسی است.

«سرگئی کوبیلاش» فرمانده نیروی هوایی دور بُرد روسیه پیشتر در مصاحبه‌ای گفته که با عملیاتی شدن پرواز بمب افکن Tu-22M3 از پایگاه هوایی حمیمیم سوریه، این بمب افکن می‌تواند به تمامی اهداف در دریای مدیترانه دست پیدا کند.

ویژگی های اساسی بمب افکن روسی

این بمب افکن استراتژیک روسی، برای حمل ۲۴۰۰۰ کیلوگرم تسلیحات و عمدتا بمب های FAB-250 و FAB-1500 طراحی شده و دارای برد عملیاتی نزدیک به ۷۰۰۰ کیلومتر است.

علاوه بر بمب ها، این هواپیما قادر به حمل موشک های هسته ای یا ضد رادار Kh-15 و همچنین موشک های تهاجمی دریایی دوربرد Kh-22 است. بمب افکن استراتژیک روسی تحت آخرین نسخه خود، با خدمه ای متشکل از چهار نفر می تواند به حداکثر سرعت بیش از ۲ ماخ (۲۳۰۰ کیلومتر در ساعت) برسد. شلیک موشک های مافوق صوت Kh-47M2 که می توانند کلاهک های هسته ای را حمل کنند، می از دیگر تسلیحات ویژه این بمب افکن است.

آخرین پیشرفت ها و به روز رسانی های بمب افکن روسی

در سال های اخیر، این هواپیما برای بهبود قابلیت های خود و افزایش عمر مفید خود، چندین به روز رسانی را پشت سر گذاشته است. یکی از مهم ترین به روز رسانی های Tu-22M3 نصب سیستم های اویونیک و تسلیحات جدید بود. بمب افکن ارتقا یافته مجهز به سیستم اویونیک دیجیتال مدرن، سیستم کنترل آتش جدید و رادار ارتقا یافته است. این پیشرفت ها به هواپیما اجازه می دهد تا با دقت و اثربخشی بیشتری ماموریت های محوله را انجام دهد.

ارتقای مهم دیگر نصب موتورهای جدید بود. Tu-22M3 ارتقا یافته از نیروی بیشتری برخوردار است موتورهای قدرتمند و کم مصرف که به هواپیما اجازه می دهد سریعتر و در ارتفاعات بالاتر از قبل پرواز کند. علاوه بر این به روز رسانی ها، Tu-22M3 همچنین به سیستم های دفاعی جدید الکترونیکی مجهز شده است.

اقدامات متقابل و حفاظت زرهی نیز در این بمب افکن استراتژیک روسی بهبود یافته است. گفتنی است این بمب افکن ویژه روسی برای شرکت در حملات هسته ای بین قاره ای، حملات دریایی و ماموریت های زمینی معمولی طراحی شده است.

چند سال پیش این بمب افکن در جریان عملیات نیروهای مسلح روسیه در خاک سوریه، توقفی هم در پایگاه هوایی همدان داشت.

نظرات
پربازدیدترین خبرها