مشکلات شایع کولر خودرو و روش های برطرف کردن آنها

امروز قصد داریم به بررسی مشکلات رایج کولر خودرو پرداخته و روش برطرف کردن آنها را به شما آموزش دهیم.

شناسه خبر: ۳۶۶۳۰۶
مشکلات شایع کولر خودرو و روش های برطرف کردن آنها

راهنماتو- نشستن در یک خودرو بدون تهویه مطبوع و یا کولر معیوب در فصل تابستان واقعا آزار دهنده است. در گرمای شدید هوا دمای داخل کابین به طور ناگهانی بالا رفته و حتی ممکن است به سطح خطرناکی برسد. از این رو می توان گفت سالم بودن کولر خودرو در تابستان از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از مردم از نحوه تشخیص مشکل کولر خودرو خود بی اطلاع هستند. امروز قصد داریم به بررسی مشکلات رایج کولر خودرو پرداخته و روش برطرف کردن آنها را به شما آموزش دهیم:

ایجاد باد گرم:

به گزارش راهنماتو، ایجاد باد گرم توسط کولر خودرو می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

1- مشکل سیستم برق رسانی

شایع ترین دلیل باد گرم کولر خودرو نقص سیستم الکتریکی است. اگر هر یک از اتصالات فیزیکی مانند فیوزها، رله ها و کلیدها به درستی کار نکنند، عملکرد کولر خودرو دچار مشکل خواهد شد. به دلیل پیچیدگی این سیستم، باید برای برطرف کردن آن از یک تعمیرکار متخصص در زمینه برق کمک بگیرید.

2- نشتی و کاهش سطح مبرد

یکی دیگر از دلایل گرم بودن باد کولر نشتی گاز مبرد است. این گاز در طول سیکل خنک سازی، بین اجزاء مختلف اعم از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور در چرخش است و در حد فاصل بین خروجی کندانسور تا ورودی اواپراتور، به مایع تبدیل می‌شود. در صورت ایجاد نشتی در مسیر خطوط لوله و اتصالات سیستم تهویه کولر، سطح گاز کاهش می یابد. کاهش سطح این گاز موجب ضعیف تر شدن عملکرد و ایجاد باد گرم توسط کولر خودرو خواهد شد. برای حل این مشکل ابتدا باید محل نشتی گاز را شناسایی کرده و سپس اقدام به شارژ گاز کولر نمایید. همچنین ممکن است گاز کولر پس از چندین سال کیفیت خود را از دست داده باشد که در چنین شرایطی باید اقدام به تعویض گاز کولر نمایید.

3- مشکلات مربوط به کندانسور

خرابی کندانسور یکی دیگر از دلایل رایج گرم بودن باد کولرخودرو است. این قطعه وظیفه خنک کردن گاز مبرد را بر عهده دارد. کندانسور در نزدیکی رادیاتور خودرو قرار دارد و به علت قرارگیری در معرض هوای آزاد به مرور گرد و غبار زیادی بر روی آن می نشیند. این قطعه به یک فن مجهز شده است که هوا را با سرعت و فشار زیاد به سمت لوله‌های حاوی گاز کولر انتقال می‌دهد. آسیب دیدن پره های این فن نیز کاهش ظرفیت خنک‌کنندگی کندانسور و در نتیجه باد گرم کولر خودرو را به همراه خواهد داشت. برای حل مشکلات مربوط به کندانسور ابتدا بدنه آن را بخوبی تمیز کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل با بررسی دقیق پره های آن نسبت به سلامت فیزیکی این قطعه اطمینان حاصل کرده و در صورت آسیب دیدگی اقدام به تعویض فن آسیب دیده نمایید.

4- مشکل کمپرسور

یکی دیگر از دلایل باد گرم کولر خودرو خرابی کمپرسور است. این قطعه وظیفه فشرده سازی گاز مبرد را بر عهده دارد و در صورتی که وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، توان خنک سازی کولر خودرو به شدت کاهش می یابد. همچنین عدم استفاده از کولر خودرو به مدت طولانی نیز می تواند منجر به ایجاد مشکل در این قطعه شود. بنابراین توصیه می شود که حداقل ماهی یکبار به مدت 15 تا 30 دقیقه اقدام به روشن کردن کولر خودرو نمایید. شل شدن یا خرابی تسمه یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است برای کمپرسور رخ دهد. در صورت مشاهده چنین مشکلی باید اقدام به تعویض آنها نمایید.

5- خراب بودن ترموستات

ترموستات قطعه کوچکی است که وظیفه کنترل دما را بر عهده دارد. این قطعه با اندازه‌گیری دمای سیال مبرد در ورودی به اواپراتور، شرایط را برای حفظ دمای عملیاتی این تجهیز فراهم می‌کند. خرابی ترموستات می تواند منجر به ایجاد باد سرد توسط خودرو شود. در چنین شرایطی باید اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

6- خرابی اواپراتور کولر

اواپراتور یا هسته اواپراتور مانند یک رادیاتور کوچک عمل می کند که هوای سرد را به محفظه سرنشین می رساند. تجمع گرد و غبار و کثیف شدن اواپراتور می تواند منجر به ایجاد باد گرم توسط کولر خودرو شود. در چنین شرایطی باید سطح بدنه اواپراتور را بخوبی تمیز نمایید.

کولر

روشن نشدن کولر خودرو

روشن نشدن کولر خودرو یکی دیگر از مشکلات رایجی است که رانندگان خودروها ممکن است با آن مواجه شوند. در صورت روشن نشدن کولر خودرو ابتدا زیر سپر و کاپوت خودرو را بررسی کنید. وجود هر گونه زباله و آلودگی در این قسمت می تواند سیستم تهویه مطبوع خودرو را با مشکلات جدی روبرو کنید. در صورتی که همچنان مشکل وجود داشت، موارد زیر را بررسی نمایید:

1- نشتی و کاهش سطح مبرد

برای حل این مشکل ابتدا باید محل نشتی گاز را شناسایی کرده و سپس اقدام به شارژ گاز کولر نمایید. همچنین ممکن است گاز کولر پس از چندین سال کیفیت خود را از دست داده باشد که در چنین شرایطی باید اقدام به تعویض گاز کولر نمایید.

2- مشکلات برق خودرو

اگر هر یک از اتصالات فیزیکی مانند فیوزها، رله ها و کلیدها به درستی کار نکنند، عملکرد کولر خودرو دچار مشکل خواهد شد. به دلیل پیچیدگی این سیستم، باید برای برطرف کردن آن از یک تعمیرکار متخصص در زمینه برق کمک بگیرید.

3- ایراد کمپرسور کولر

شل شدن یا خرابی تسمه یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است برای کمپرسور رخ دهد. در صورت مشاهده چنین مشکلی باید اقدام به تعویض آنها نمایید.

4- ضعیف بودن باتری خودرو

ضعیف بودن باتری خودرو سبب می‌شود تا ولتاژ مناسبی به ماژول‌های الکتریکی و دینام خودرو و در نتیجه کمپرسور خودرو نرسد. راهکار رفع این مشکل شارژ باتری خودرو یا تعویض آن در صورت نیاز است.

5- گیر کردن کلاچ کمپرسور در حالت خاموش

اگر کلاچ کمپرسور در حالت خاموش گیر کند، سیستم تهویه مطبوع روشن نخواهد شد. در چنین شرایطی باید کاپوت خودرو را بالا زده و کلاچ خودرو را در دو حالت بخاری و کولر بررسی کنید. در صورتی که کار نکرد، باید کلاچ کمپرسور را تعویض نمایید.

6- زنگ زدن کلاچ کمپرسور

زنگ زدن کلاچ کمپرسور ممکن است در اثر زنگ زدن کمپرسور رخ داده باشد. در صورت مواجهه با زنگ زدگی کلاچ کمپرسور کلاچ و کمپرسور را عوض کنید تا مشکل برطرف شود.

7- پارگی یا شل شدن تسمه کمپرسور

در صورت تنظیم نبودن تسمه اقدام به محکم کردن آن نمایید . همچنین در صورتی که تسمه آسیب دیده و دچار پارگی و فرسودگی شده باشد، باید آن را تعویض نمایید.

8- خرابی سوئیچ روشن و خاموش کولر

در صورت آسیب دیدن سوییچ روشن و خاموش کولر باید اقدام به تعویض کردن آن نمایید.

کولر

قطع و وصل شدن کولر خودرو

قطع شدن کولر خودرو در حین استفاده می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

1- نشت یا تمام شدن گاز مبرد

برای حل این مشکل ابتدا باید محل نشتی گاز را شناسایی کرده و سپس اقدام به شارژ گاز کولر نمایید. همچنین ممکن است گاز کولر پس از چندین سال کیفیت خود را از دست داده باشد که در چنین شرایطی باید اقدام به تعویض گاز کولر نمایید.

2- آسیب دیدن فن های خنک کننده

مشکلات الکتریکی و یا تجمع آلودگی روی فن های خنک کننده می تواند منجر به آسیب دیدن آنها شود. همچنین از کار افتادن یکی از دو فن خنک کننده خودرو می تواند منجر به از کار افتادن کولر خودرو شود. معمولا با شستشوی فن و از بین بردن کثیفی‌ها و یا تعمیر و عیب یابی درست مشکلات الکتریکی می توانید این مشکل را برطرف نمایید.

3- معیوب شدن رله

علت قطع و وصل شدن کولر ماشین به شکل متناوب، ممکن است خرابی رله باشد. برای حل این مشکل باید رله خودرو را تعویض نمایید.

4- مسدود شدن ورودی هوا

انسداد ورودی هوا منجر به گرم شدن بیش از حد کندانسور خواهد شد. در چنین شرایطی باید مسیر هوای ورودی به خودرو را بررسی و تعمیر نمایید.

5- خرابی کمپرسور

خراب شدن کمپرسور می تواند منجر به عدم کارکرد صحیح سیستم سرمایشی خودرو شود. کاهش سطح گاز مبرد و آسیب دیدن فن های خنک کننده دو دلیل اصلی خرابی کمپرسور هستند. توصیه می شود برای رفع مشکلات مربوط به کمپرسور حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

6- خرابی فیوز

اگر فیوز معیوب باشد، کولر خودرو به طور متناوب روشن و خاموش می شود. برای رفع این مشکل باید اقدام به تعویض فیوز نمایید.

7- لوله آب یا تسمه معیوب

وجود تسمه یا شلنگ آسیب دیده یکی دیگر از دلایل روشن و خاموش شدن کولر خودرو است. آسیب دیدن تسمه و شلنگ کولر خودرو می تواند به دلایل مختلفی از جمله کاهش گاز مبرد و یا شارژ بیش از حد گاز اتفاق بیفتد. توصیه می شود برای رفع این مشکل از یک متخصص کمک بگیرید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها