(ویدئو) گریپن؛ جنگنده ناشناخته سوئدی با قابلیت های شگفت انگیز

جنگنده چند منظوره گریپن، هواپیمای نسل چهارم تک موتوره سبکی است که توسط شرکت هوانوردی ساب سوئد در اواخر دهه ۱۹۸۰ طراحی و ساخته شده است.

شناسه خبر: ۳۶۵۵۷۳
(ویدئو) گریپن؛ جنگنده ناشناخته سوئدی با قابلیت های شگفت انگیز

پارسینه نوشت؛ جنگنده چند منظوره گریپن، هواپیمای نسل چهارم تک موتوره سبکی است که توسط شرکت هوانوردی ساب سوئد در اواخر دهه ۱۹۸۰ طراحی و ساخته شده است. مدل Gripen 39 ارتقا یافته با تجهیزات اویونیک پیشرفته تر و سازگاری برای مدت زمان طولانی تر ماموریت است.

یکی از ویژگی های جالب این جنگنده زمان بندی کوتاه آن برای تیک اف است؛ چیزی در حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه. صادرات مدل های اولیه این جنگنده چند منظوره به کشورهای اروپای مرکزی، آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب شرقی آسیا با موفقیت نسبی همراه شد.

نسل بعدی جنگنده چند منظوره گریپن با عنوان گریپنE یا JS 39e شناخته می شود که قدرتمندتر است و قابلیت حمل تسلیحات بیشتری را دارا است. همچنین این جنگنده سوئدی دارای سیستم جدید جنگ الکترونیکی است.

گریپن می تواند عملیات های کامل دفاع هوایی، تهاجمی، پشتیبانی هوایی، شناسایی را انجام دهد. می توان گفت شرکت هوانوردی سوئدی ساب آن را به گونه ای طراحی کرده است تا عمر طولانی تری داشته باشد و از سوی دیگر به تعمیر و نگهداری کمتری متکی باشد.

تخمین زده می شود که ۶۷ درصد از تامین کنندگان قطعات این جنگنده سوئدی ( اروپایی) و ۳۳ درصد از ایالات متحده هستند.

اطلاعاتی درباره درخواست اوکراین از سوئد در مورد ارائه احتمالی هواپیمای جنگی Saab JAS 39 Gripen به نیروهای مسلح اوکراین افشا شده است. این مطلب را نشریه اروپایی پراودا با اشاره به سخنان وزیر دفاع سوئد، پل جانسون گزارش داده است.

وزیر دفاع سوئد، در این باره گفته است: «وقتی صحبت از گریپن به میان می‌آید، در حال حاضر با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، زیرا این هواپیماها برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ما نیز بسیار مهم هستند. پس این یک مانع جدی از نظر منابع، برای دفاع ملی ما خواهد بود».

طی هفته های اخیر، آموزش نظامیان اوکراینی با جنگنده چند منظوره گریپن آغاز شده است و تاکنون سوئد حدود یک میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین ارایه کرده و تقریباً تمامی درخواست های اوکراین برای تسلیحات را مورد بررسی قرار داده و برآورده کرده است، بنابراین این احتمال وجود دارد که نیروهای مسلح اوکراین در نهایت JAS 39 گریپن را دریافت کنند و از آن علیه روسیه استفاده نمایند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها