(تصاویر) گشت و گذار در رویایی ترین روستاهای جاده چالوس

امروز قصد داریم زیباترین روستاهای این مسیر رویایی را به شما معرفی کنیم.

شناسه خبر: ۳۶۷۲۰۱
(تصاویر) گشت و گذار در رویایی ترین روستاهای جاده چالوس

راهنماتو- جاده چالوس یکی از زیباترین جاده های ایران است که از استان البرز شروع و به شهر چالوس در استان مازندران منتهی می شود. این جاده تنها جاده در ایران است که به عنوان جاذبه گردشگری شناخته می شود. مسافت 163 کیلومتری کرج تا چالوس، بسیار دیدنی و هیجان انگیز است؛ دیدن این زیبایی ها در کنار ذوق رسیدن به دریای خزر لذت سفر را دوچندان می کند. این جاده که به جاده 59 نیز معروف است، حدود 90 سال قدمت دارد و به دلیل کوهستانی بودن مسیر، هنوز هم در ایران و جهان به عنوان یک شاهکار بی نظیر شناخته می شود.

به گزارش راهنماتو، پیچ‌های تند، مه، دره‌ها، صخره‌های ناهموار کوهستانی، جنگل‌های تودرتو و بی‌پایان، صعود و فرودهای متوالی، رودخانه‌ها، آبشارها، دریاچه‌ها، سدها و صنایع دستی همه و همه طبیعت بکر و زیبایی های این جاده را تشکیل می دهند . یکی دیگر از جاذبه های شگفت انگیز این جاده زیبا، روستاهای بکر آن هستند که دیدن آنها هر کسی را به وجد می آورد. امروز قصد داریم زیباترین روستاهای این مسیر رویایی را به شما معرفی کنیم:

1- روستای ارنگه

روستای ارنگه

ارنگه یکی از روستاهای خوش آب و هوای بخش آساراست که در 18 کیلومتری شهرستان کرج واقع شده است. این روستا در گذشته حتی بزرگتر از شهر کرج امروزی بوده است. ارنگه شامل روستاهای گوراب، ابهرک، سیجان، سرزیارت، جی، چاران و خور می باشد که به مجموعه آنها ارنگه و به مرکز آن‌ها ارنگه بزرگ می‌گویند . از جمله مکان های دیدنی این روستا می توان به آبشار خور، دره هفت چشمه گی و پیست اسکی خور اشاره کرد. روستای ارنگه دارای باغ های بسیاری با میوه های سیب قرمز، گیلاس، گردو، گلابی و توت است. این روستا قدمت چند هزار ساله دارد. این را می توان از سنگهای بسیار قدیمی و کهن موجود در قبرستان این روستا می توان دریافت.

2- روستای سپهسالار

روستای سپهسالار

روستای سپهسالار یا تکیه سپهسالار روستایی است از توابع بخش آسارا در شهرستان کرج که در 43 کیلومتری شمال شهر کرج و 15 کیلومتری سد کرج واقع شده است. از جمله جاذبه های دیدنی این روستای خوش آب و هوا می توان به رودخانه، دره سپهسالار، آبشار سپهسالار و امامزاده ابراهیم اشاره کرد. در مسير رودخانه منتهي به روستاي سپهسالار آبشارهاي كوچك و بزرگ متعددي وجود دارد که با طی کردن یک مسیر یک الی یک و نیم ساعته می توان به آنها رسید. از دره سپهسالار تا آبشار نیز حدود يك ساعت و نيم كوهپيمايي در كنار رودخانه وجود دارد. آب و هوای فرح بخش و سرسبزی این روستا نیز به علت وجود رودخانه ای است که در قلب روستا جریان دارد. این رودخانه در انتهای مسیر خود به رودخانه کرج سرازیر می شود.

3- روستای سیاه بیشه

روستای سیاه بیشه

روستای سیاه بیشه یکی دیگر از روستاهای خوش آب و هوای استان مازندران است که در شهرستان کلاردشت و پس از تونل کندوان واقع شده است. این روستا از اواخر پاییز تا اواخر زمستان در مه غلیظی پنهان می شود. گاه این مه به رنگ سیاه درمی آید، از این رو این روستا به نام سیاه بیشه معروف شده است. روستای سیاه بیشه از و مناظر بکر و طبیعی فوق العاده ای برخوردار است که از جمله آنها می توان به جنگل های سرسبز و زیبای هیرکانی، منطقه حفاظت شده چهارباغ سیاه بیشه، سد سیاه بیشه، دره کمجل، گردنه هزار چم، دره اندرسم، آبشار هریجان و ارتفاعات نقره سر اشاره کرد.

4- روستای حسنکدر

روستای حسنکدر

حسنکدر روستایی سرشار از جاذبه های طبیعی و مذهبی و یکی از مناطق دیدنی اطراف تهران و کرج است که در مسیر 60 کیلومتری جاده چالوس واقع شده است. این روستا آب و هوای دلپذیری دارد و وجود منظره های چشم نواز و سرسبز و چشمه سارها تنها گوشه ای از دیدنی های آن هستند. 15 چشمه زلال و گوارای طبیعی آب معدنی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این روستا است که آن را به مکان بسیار مناسبی برای گردشگری تبدیل کرده است. از دیگر مکان های دیدنی روستای حسنکدر می توان به امامزاده حسن (ع) اشاره کرد.

5- روستای ناتر

روستای ناتر

روستای ناتر یکی از روستاهای زیبا و خوش‌آب‌وهوای استان مازندران است که در فاصله 50 کیلومتری از شهر چالوس قرار دارد. این روستای 2500 ساله در مسیری مملو از مناظر بکر، هوایی پاک و در میان کوه‌ها پنهان شده است و در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد. از دیدنی های این روستای بکر می توان به مناطق سر سبز بارینگتون و کندیچال، آبشار بارینگتون، چشمه قلقله، ککی چشمه، چشمه لنار و امام ‌زاده فاضل اشاره کرد.

6- روستای فشکور

روستای فشکور

فشکور یکی از جاذبه های گردشگری استان مازندران است که در فاصله 20 کیلومتری شهر مرزن آباد، 47 کیلومتری چالوس و 220 کیلومتری ساری واقع شده است. این روستا چشم انداز های طبیعی فوق العاده ای را در دل خود جای داده است. در قسمت جنوبی این روستا یک رود جریان دارد که سرچشمه آن رود چالوس می باشد. در حاشیه این رود یک آسیاب آبی به نام آیسورار به معنی سرچشمه آسیاب قرار دارد. صخره های زیبا، چشمه های متعدد، دشت های پر گل و آبشارهای زیبا از دیگر مناظر طبیعی و بکر این روستا می باشند. از دیگر جاذبه های گردشگری روستای فشکور می توان به شیر کوه، گاو سرای زردک، ارن، هوکوتو و مناطق جنگلی مثل صاف سر، دوهال دره،الاتک، سنگ سرک، خارس، چماز چال، آبشار عالی رو، گزنا کوتی و آبشار لاس دره اشاره کرد. این روستا در میان رشته کوه های البرز قرار دارد و همین موضوع سبب شده در بیشتر مواقع مه آلود و زیبا باشد. روستای فشکور به آلپ ایران نیز معروف است.

7- روستای دلیر

روستای دلیر

در نزدیکی های مرزن آباد و در جاده ای فرعی که از جاده چالوس جدا می شود، یک روستای کوچک و زیبا به نام دلیر وجود دارد. این روستا به دلیل قرارگیری در ارتفاعات کوهستانی و جنگلی، هوایی پاک و مناظری چشم نواز دارد. بافت روستای دلیر به دلیل قرارگیری در دامنه کوه متراکم و فشرده است، اکثر خانه های آن کاه گلی و تعداد کمی سیمانی هستند. این روستا دارای یک رودخانه خروشان، چندین چشمه، چند آبشار و دره هایی زیبا است. همچنین وجود آبگرم معدنی دلیر در بالا دست روستا تجربه یک آبتنی فوق العاده را در هوای آزاد فراهم می کند. از جمله دیگر جاذبه های گردشگری این روستا می توان به منطقه یخگیران که در تابستان نیز پوشیده از برف و یخ است، منطقه تفریحی هزار سنگ، دره الیت، آبشارهای سیاه چشمان و هفت خونی اشاره کرد.

8- روستای انگوران

 روستای انگوران

انگوران روستایی است از توابع بخش کلاردشت شهرستان چالوس که در 43 کیلومتری این شهرستان واقع شده است. این روستا در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار دارد و به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی دارای آب و هوای ییلاقی می باشد. از جاذبه های دیدنی این روستا می توان به رودخانه زیبای انگوران، چهارباغ، لذیر ،گالشک، ولیچالک، جنگل های سرسبز اطراف روستا، کوههای زرینه کوه و بندسر و دره آندرسم اشاره کرد. این دهکده گیاهان دارویی خاصی دارد که به علت بکر ماندن منطقه بسیاری از آنها ناشناخته مانده اند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها