۱۰ کارتون خاطره انگیز دهه ۱۹۹۰ که شما را به دوران کودکی می برند

در ادامه با معرفی خاطره انگیزترین انیمیشن های دهه ۹۰ میلادی با ما همراه باشید.

شناسه خبر: ۳۶۸۴۳۱
10 کارتون خاطره انگیز دهه 1990 که شما را به دوران کودکی می برند

راهنماتو- دهه 90 میلادی درخشان ترین و مبتکرانه ترین انیمیشن های تاریخ را به ما هدیه داد. این انیمیشن ها آنقدر محبوب و ماندگار هستند که نسل‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دادند و به عنوان آثار هنری برجسته شناخته می شوند. انیمیشن های امریکایی در این دهه شکوفایی بی سابقه ای را تجربه کردند و استودیوهای معروف مانند دیزنی، وارنر برادرز، پارامونت و دیگران با تولید کارتون های متنوع و جذاب مخاطبین زیادی را همه در سینما و هم در تلویزیون به خود جذب کردند. در ادامه با معرفی خاطره انگیزترین انیمیشن های دهه 90 میلادی با ما همراه باشید:

1- شیر شاه ( امتیاز آی ام دی بی: 8.5 از 10 )

شیر شاه

به گزارش راهنماتو، شیر شاه (The lion King) یک انیمیشن حماسی موزیکال محصول سال 1994 شرکت والت دیزنی است که داستان زندگی یک توله شیر به نام سیمبا را به نمایش می گذارد. در این انیمیشن سیمبا با خیانت و حیله عمویش، پدر خود را از دست می‌دهد و از تاج و تخت و قلمرویی که حق او بوده است، رانده می شود. اما با ملاقات با روح پدرش تصمیم می گیرد در برابر عموی پلیدش بایستد. این انیمیشن از نگاه انجمن فیلم آمریکا، یکی از ده انیمیشن برتر جهان است و توانست جایزه اسکار بهترین بهترین موسیقی متن و بهترین ترانه اورجینال را دریافت کند.

2- داستان اسباب بازی ( امتیاز آی ام دی بی: 8.3 از 10 )

داستان اسباب بازی

داستان اسباب بازی (Toy Story) یک انیمیشن کمدی امریکایی محصول سال 1995 است که توسط پیکسار ساخته شد و والت دیزنی پیکچرز آن را منتشر کرد. این انیمیشن داستان زندگی پسر بچه ی به نام اندی است که اسباب بازی های زیادی دارد که از بین آنها به «وودی کلانتر» بیشتر از بقیه علاقمند است. در جشن تولد اندی یک آدم فضایی به نام «باز لایتیر» هدیه می گیرد و حالا به باز علاقمند می شود. همین موضوع باعث می شود بین باز و وودی رقابت شدیدی دربگیرد. این انیمیشن نامزد دریافت سه جایزه اسکار شد و موفق شد جایزهٔ اسکار دستاورد ویژه را دریافت کند. انیمیشن داستان اسباب بازی از پنج فیلم رایانه‌ای تشکیل شده‌است: داستان اسباب‌بازی ( 1995)، داستان اسباب‌بازی 2 (1999)، داستان اسباب‌بازی 3 (2010)، داستان اسباب‌بازی 4 (2019) و یک فیلم پیش درآمد به‌نام لایت‌یر (2022).

3- شاهزاده مونونوکه ( امتیاز آی ام دی بی: 8.3 از 10 )

شاهزاده مونونوکه

انیمیشن شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke) یک انیمیشن ژاپنی در سبک حماسی خیال‌پردازی است که در سال 1997 به نمایش درآمد. این انیمیشن درباره دلاور جوانی به نام آشیتاکا است که درگیر نبردی میان ایزدان جنگل و انسان‌هایی می‌شود که خواهان استفاده از قدرت‌ها و منابع آن‌ها هستند. این انیمیشن به ما می آموزد که برای بقا باید تلاش کرد و هر آنچه برای تقویت حیات در دنیاست شایسته حمایت و تلاش است. انیمیشن شاهزاده مونونوکه بسیار مورد تقدیر منتقدین قرار گرفت و توانست در سال 1997 عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را در ژاپن به خود اختصاص دهد.

4- باب اسفنجی شلوار مکعبی ( امتیاز آی ام دی بی: 8.2 از 10 )

باب اسفنجی شلوار مکعبی

باب اسفنجی شلوار مکعبی (SpongeBob SquarePants) یک انیمیشن سریالی محصول شبکه نیکلودین آمریکا است که پخش آن از سال 1999 میلادی آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. این انیمیشن ماجرای باب اسفنجی و دوستان آبزی او در شهر خیالی زیر آب بیکینی باتم را به تصویر می کشد. این مجموعه پنجمین مجموعه انیمیشن پرطرفدار آمریکایی است که در مجموع نامزد 46 جایزه و برنده 50 جایزه از جشنواره‌های گوناگون انیمیشن در سراسر دنیا شده‌است و یکی از موفق‌ترین و محبوبترین کارتون‌های تاریخ شرکت نیکلودئون به حساب می آید.

5- دیو و دلبر ( امتیاز آی ام دی بی: 8 از 10 )

 دیو و دلبر

دیو و دلبر (Beauty and the Beast) یک انیمیشن موزیکال و عاشقانه است که در سال 1991 توسط والت دیزنی ساخته شده است. داستان این انیمیشن برگرفته از داستان دیو و دلبر اثر ژنی ماری لی پرنس دی بیومونت می باشد. این انیمیشن درباره زندگی شاهزاده ای مغرور است که با طلسم یک پیرزن به دیو تبدیل می‌شود. او با دختری مهربان به نام بل آشنا می شود و به یکدیگر علاقمند می شوند. همین اتفاق باعث از بین رفتن طلسم می شود. این انیمیشن برنده چندین جایزه از جمله جایزه‌ي اسکار بهترین ترانه و موسیقی شده است.

6- علاءالدین ( امتیاز آی ام دی بی: 8 از 10 )

علاءالدین

علاءالدین (Aladdin) یک انیمیشن موزیکال کمدی امریکایی است که در سال 1992 توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شده است. این انیمیشن سی‌ویکمین پویانمایی دیزنی و بر اساس داستانی به همین نام از داستان های هزار و یک شب ساخته شده است. علاءالدین پسر فقیری است که عاشق پرنسس جاسمین شده است و سعی دارد با کمک چراغ جادو تظاهر کند که یک شاهزاده است. اما درنهایت متوجه می شود که گفتن حقیقت مهم تر است و با صداقت و خوش قلبی خود می تواند با پرنسس ازدواج کند. علاءالدین اولین انیمیشنی بود که بیش از نیم میلیارد دلار فروش رفت و تا سال 1994 پیش از اینکه شیرشاه اکران شود، پرفروش‌ترین انیمیشن تمام ادوار بود. این فیلم موفق به دریافت دو جایزه اسکار، دو جایزه گلدن گلوب و یک جایزه گرمی شد.

7- اردک شنل سیاه ( امتیاز آی ام دی بی: 8 از 10 )

Darkwing Duck

اردک شنل سیاه (Darkwing Duck) یک انیمیشن در ژانر اکشن و محصول کشور امریکا است که در سال 1991 ساخته شده است. این انیمیشن درباره زندگی یک اردک قهرمان است که با جنایتکاران عجیب و غریب شهر کانارد مبارزه می کند. انیمیشن اردک شنل سیاه نامزد دریافت 11 جایزه از 4 جشنواره بین المللی و موفق به دریافت جایزه بهترین صداپیشگی در زمینه انیمیشن (برای جیم کامینگز ) از جشنواره جوایز آنی Annie Awards شده است.

8- آبی کامل ( امتیاز آی ام دی بی: 8 از 10 )

 آبی کامل

انیمیشن آبی کامل (Perfect Blue) یک انیمه ژاپنی در ژانر تریلر روان‌شناختی محصول سال 1997 است که توسط استودیو مدهاوس ساخته شده است. این انیمه داستان زندگی دختری جوان به اسم میما کریگوی را روایت می کند. کسی که به عنوان خواننده‌ی اصلی یک گروه موسیقی پاپ هواداران زیادی دارد. اما تصمیم می‌گیرد خوانندگی را ترک کند و وارد دنیای بازیگری شود. او با ورود به این عرصه اتفاقات عجیب و ترسناکی را تجربه می کند. این انیمه بسیار مورد توجه منتقدان و طرفداران قرار گرفت و در گیشه هم موفق عمل کرد و توانست در جشنواره فانتزیا در مونترآل کانادا و جشنواره فیلم فانتاسپورتو پرتغال در سال 1998 جوایزی را بدست آورد.

9- بتمن: نقاب شبح ( امتیاز آی ام دی بی: 7.8 از 10 )

 بتمن: نقاب شبح

Batman: Mask of the Phantasm یک انیمیشن رمانتیک ابرقهرمانی آمریکایی محصول سال 1993 است که بر اساس شخصیت دی‌سی کامیکس بتمن ساخته شده است. این انیمیشن داستانی از بتمن را روایت میکند که به طور ناخواسته درگیر یک سلسله از قتل رؤسای باندهای خلافکار که بوسیله قاتلی جدید انجام شده، می شود. این انیمیشن در سال 2011 در مجله تایم به عنوان یکی از 10 فیلم برتر ابرقهرمانی تاکنون معرفی شد و در سال 2018 نیز توسط مجله پیست به عنوان برترین فیلم بتمن لقب گرفت.

10- اسکوبی دو در جزیره زامبی ( امتیاز آی ام دی بی: 7.7 از 10 )

انیمیشن Scooby-Doo on Zombie Island یک فیلم انیمیشنی محصول سال 1998 می باشد. اسکوبی دو و دوستانش تصمیم می گیرند برای گذراند تعطیلات خود به یک جزیره گرمسیری بروند. اما توسط زامبی ها مورد حمله قرار می گیرند و تلاش می کنند خود را نجات دهند. این فیلم تاکنون نامزد دریافت یک جایزه آنی و یک جایزه گلدن ریل شده است.

اسکوبی دو در جزیره زامبی

نظرات
پربازدیدترین خبرها