(ویدئو) شینوک؛ با موفق ترین هلیکوپتر ترابری نیمه سنگین جهان آشنا شوید

بوئینگ سی‌اچ-۴۷ شینوک یک هلیکوپتر ترابری نیمه سنگین دو ملخ ساخت شرکت بوئینگ آمریکاست که برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ به پرواز در آمد

شناسه خبر: ۳۶۸۴۳۹
(ویدئو) شینوک؛ با موفق ترین هلیکوپتر ترابری نیمه سنگین جهان آشنا شوید

راهنماتو- بوئینگ سی‌اچ-۴۷ شینوک یک هلیکوپتر ترابری نیمه سنگین دو ملخ ساخت شرکت بوئینگ آمریکاست که برای اولین بار در سال 1962 به پرواز در آمد اما آنقدر در جبهه های جنگ مختلف موفق عمل کرد که هنوز ستون فقرات اصلی ترابری هوایی بسیاری از ارتش های جهان به آن وابسته است.

به گزارش راهنماتو، در بحبوحه جنگ سرد و بحران های نظامی در آسیا، ارتش ایالات متحده بشدت به دنبال یک هلیکوپتر ترابری چند منظوره بود که بتواند از آن هم برای جابجای نفرات، هم ادوات نظامی و هم انجام عملیات های اضطراری استفاده کند. سرانجام طرح شرکت بوئینگ برای ساخت هواپیمای شینوک مورد قبول واقع شد و این هلیکوپتر دو ملخ وارد خدمت شد.

تجربه موفق این هلیکوپتر در نبردهای واقعی باعث شد تا بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران خواهان به خدمت گرفتن آن شوند. شینوک با دو موتور قدرتمند خود قادر است تا 55 سرباز، یا 12 تن بار را حمل کند و با سرعت 315 کیلومتر در ساعت جابجا کند. گفته می شود تاکنون بیش از 1170 فروند از این هلیکوپتر تاکنون ساخته شده و به بیش از 16 کشور جهان صادر شده است.

یکی از تاریخ سازترین عملیات های شینوک ایرانی مربوط به عملیات فتح المبین، یکی از کلیدی ترین نبردهای تعیین کننده سرنوشت جنگ ایران و عراق، بود که این هلیکوپترها موفق شدند نیروهای ایرانی را پشت جبهه های عراق پیاده کنند و سرنوشت جنگ را به شکل قابل توجهی به نفع ایران برگردانند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها