(ویدئو) A-۱۰؛ قاتل آسمانی تانک های زرهی!

A-۱۰ را قاتل آسمانی تانک های زرهی می دانند اما چرا این هواپیمای جنگی چنین لقبی دارد؟ 

شناسه خبر: ۳۶۸۴۵۰
(ویدئو) A-10؛ قاتل آسمانی تانک های زرهی!

راهنماتو- A-10 را قاتل آسمانی تانک های زرهی می دانند اما چرا این هواپیمای جنگی چنین لقبی دارد؟

به گزارش راهنماتو، این لقب در اصل ارتباط چندانی به خود هواپیما ندارد بلکه به سلاح اصلی این جنگنده مربوط می شود که یک توپ گاتلینگ ۳۰ میلی‌متری جی ای یو-۸ اَونجر است. این توپ می تواند با نواخت 3900 گلوله در دقیقه یک جهنم بزرگ در میدان نبرد برپا کند. سنگین‌ترین توپ اتوماتیکی است که تاکنون روی یک هواپیما نصب شده‌است. این توپ قادر به ذخیره ۱۱۷۴ گلوله ۳۰ میلیمتری از نوع ۱۶۳×۳۰ میلیمتری ذخیره می‌کند که توپ به همراه مهمات ۱۶ درصد از وزن جنگنده را به خود اختصاص دارد.

گلوله های این توپ به نحوی طراحی شدند که بتوانند به سادگی از زره خودروهای نظامی عبور کند و آنها را منهدم سازد برای همین تقریبا هیچ تانک یا نفربری قادر به مقاومت در برابر آن نیست. یکی از موفق ترین عملیات های A-10 در جریان جنگ خلیج فارس در اوایل دهه 90 میلادی بود که به تنهایی توانست 50 درصد کل تانک های عراقی و 31 درصد کل نفربرهای این کشور را منهدم کند.

با اینکه A-10 در دهه 70 میلادی معرفی شد اما ارتش ایالات متحده هنوز جایگزینی برای آن نیافته است. یکی از عواملی که تابحال مانع از جایگزینی ای ۱۰ شده توپ قدرتمند اینجنگنده است. نسخه‌هایی از اف ۱۵ و اف ۱۶ جهت جایگزینی آن معرفی شد ولی به دلیل لگد سنگین توپ قادر به بهره بردن از آن نبودند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها