(تصاویر) گورهایی که «صلاح نبود» پیدا شوند و باستان‌شناسان هنوز جستجوشان می‌کنند

اگر روزی برخی از معروف‌ترین مقبره‌های جهان کشف شوند، می‌توانند رازهای بزرگی از تاریخ را افشا کنند.

شناسه خبر: ۳۶۸۵۴۱
(تصاویر) گورهایی که «صلاح نبود» پیدا شوند و باستان‌شناسان هنوز جستجوشان می‌کنند

راهنماتو- محل تدفین افراد مشهور رازهای باستان‌شناسی ماندگاری در دل خود دارد اما اغلب این مکان‌ها ارزش‌های نمادین دارند.

به گزارش راهنماتو، بسیاری از اکتشافات باستان‌شناسی حاصل اکتشاف مقبره‌های باستانی هستند اما معمولا قبرهای معروف کشف نمی‌شوند. به بیان دیگر، اگر روزی برخی از معروف‌ترین مقبره‌های جهان کشف شوند، می‌توانند رازهای بزرگی از تاریخ را افشا کنند. اما بنا به دلایلی برخی از گورها همیشه مخفی و پنهان می‌مانند. با راهنماتو همراه باشید تا به چندین مورد از معروف‌ترین گورهای ناپیدا در تاریخ جهان اشاره کنیم:

1

1.اسکندر مقدونی

در همه فهرست‌های مقبره‌های گم‌شده نام قبر اسکندر در رأس قرار دارد. این پادشاه جوان مقدونی تا سال 326قبل‌ازمیلاد بخش‌های زیادی از جهان باستان، از یونان و مصر تا افغانستان و شمال هند امروزی، را فتح کرده بود. او در راه فتوحات بیش‌تری بود که در بابل، احتمالا به دلیل مالاریا یا تب تیفویید یا احتمالا زیاد‌ نوشیدن شراب (برخی مدعی‌اند او شراب مسموم خورده است) بیمار شد و در سال 323 قبل‌ازمیلاد جان باخت.

جسد اسکندر را در عسل گذاشتند و به مصر منتقل کردند. او ابتدا در ممفیس دفن شد و سپس دو بار در دو قبر دیگر در شهر اسکندریه، شهری که هنوز نام او را یدک می‌کشد، دفن شد. اما اسکندریه در قرن‌های چهارم و پنجم میلادی به شدت ویران شد و باستان‌شناسان نمی‌دانند جسد اسکندر کجاست.

2

2.چنگیز خان

رهبر مغول‌های جهان، چنگیز خان مغول، امپراتوری مغول را تأسیس کرد که از اوکراین امروزی تا چین، را تا زمان مرگ او در سال 1277میلادی و در سن 67سالگی شامل می‌شد. مرگ او به بیماری و جراحات ناشی از شکار یا جنگ نسبت داده شده است. اما 75سال بعد، مارکو پولو، جهانگرد ایتالیایی، گزارش داد که چنگیز خان به دلیل عفونت ناشی از زخم تیر در هنگام نبرد کشته شده است. پولو هم‌چنین مدعی شد که بیش از 20000 نفر که می‌دانستند قبر او در کجا قرار دارد کشته شدند تا این مکان به صورت راز باقی بماند. باستان‌شناسان اکنون تصور می‌کنند که او در جایی در شمال چین مدفون است.

3.کلئوپاترا و مارک آنتونی

فیلوپاتر کلئوپاترای هفتم آخرین ملکه مصر و عاشق ژنرال رومی، مارکوس آنتونیوس ـ به انگلیسی مارک آنتونی ـ بود. مارک آنتونی دوست صمیمی و نماینده ژولیوس سزار بود و کلئوپاترا نیز زمانی یکی از عاشقان سزار بود. بعد از قتل سزار، آنتونی با وارث او اوکتاویان (که بعدها آگوستوس نامیده شده) هم‌پیمان شد اما بعد علیه او شورش کرد و ظاهرا می‌خواست مصر و قلمروهای شرقی روم را برای خود و وارثانش حفظ کند.

اما آنتونی و کلئوپاترا در سال 31 قبل‌ازمیلاد در نبرد تعیین‌کننده آکتیوم به نیروهای اوکتاویان باختند و کلئوپاترا مجبور شد قلمرو پادشاهی‌اش را از دست بدهد. به دنبال این رویداد او در سال 30قبل‌ازمیلاد خودش را کشت که بعدها گفته شد توسط زهر ماری مرگبار دست به خودکشی زده است. گفته می‌شود که مارک آنتونی نیز با شنیدن خبر مرگ کلئوپاترا (که احتمالا ابتدا به دروغ به او گفته شده) با فرو کردن شمشیر در قلبش خودش را می‌کشد. تصور می‌شود که هر دو را در یک مکان دفن کرده باشند اما این مکان هنوز شناخته شده نیست.

2

4.آتیلا رهبر هون‌ها

آتیلا رهبر هون‌ها بود ـ گروهی از مردمان پاگان که در قرن پنجم میلادی به شرق و مرکز اروپا حمله کردند و امپراتوری هون را با گروه‌های متحدشان یعنی گات‌ها، آلان‌ها و بلغارها تشکیل دادند.

آتیلا بعد از شروع حکومت بی‌رحمانه‌اش در سال 434 میلادی، یکی از ترسناک‌ترین دشمنان شرق و غرب امپراتوری روم بود اما گفته شده که در سال 453 در سن 47سالگی و در شب عروسی‌اش می‌میرد. گزارش‌ها می‌گویند او از خون‌ریزی شدید در جشن جان باخته و حدس زده می‌شود که احتمالا همسر جدیدش ایلدیکو، که نامش نشان می‌دهد اصالت گوتیک داشته، او را مسموم کرده است. تصور می‌شود که آتیلا جایی در میان ثروتمندان مجارستان دفن شده باشد اما گفته شده خدمتکارانی که او را دفن کردند کشته شدند تا مکان دفن او یک راز باقی بماند.

1

5.خوفو

مصریان باستان به ساختن مقبره‌های سلطنتی باشکوه معروف بودند و بسیاری از مقبره‌های گم‌شده در این فهرست نیز به آن‌ها تعلق دارد. اما مقبره یکی از قدیمی‌ترین پادشاهان مصر دقیقا گم نشده زیرا هرم بزرگ جیزه است که تا امروز نیز چشم‌انداز قاهره را به خود اختصاص داده است. اما اتاق درون این هرم بزرگ که جسد خوفو در آن دفن شده هرگز پیدا نشده است. این درحالیست که اتاقک‌ها و راهروهای زیادی در این هرم تاکنون پیدا شده‌اند. خوفو که به نام چئوپ نیز شناخته می‌شود از سال 2551 قبل‌ازمیلاد تا 2528قبل‌ازمیلاد در مصر حکم‌رانی می‌کرد. تصویربرداری‌های اخیر با کمک پرتورهای اشعه‌ایکس تونلی مخفی را در درون هرم نشان داده‌اند اما تاکنون شواهدی از وجود مقبره در این تونل مشاهده نشده است.

1

6.آمنهوتپ اول

آمنهوتپ اول از حوالی 1525 قبل‌ازمیلاد تا 1504قبل‌ازمیلاد فرعون مصر باستان بود. مومیایی او در قرن نوزدهم در یک انبار تدفین در نزدیکی شهر باستانی لاکسور ـ طبس سابق ـ در جایی پیدا شد که برای محافظت از دزدان مقبره او را پنهان کرده بودند. اما قبر سلطنتی او هرگز پیدا نشده است. به‌نظر می‌رسد که آمنهوتپ اول فرعونی قدرتمند بود که بسیاری از معابد مصری را بازسازی و تلاش کرد که کنترل مصر را بر سرزمین‌های خارجی گسترش دهد. او برای مصری‌های بعد از خود یک شخصیت تاریخی معروف بود و شیوه‌های تدفین به افتخار او به وجود آمدند.

1

7.توتموس دوم

توتموس دوم فرعونِ حوالی سال‌های 1492 قبل‌ازمیلاد تا 1479قبل‌ازمیلاد بود. مومیایی او در همان جایی پیدا شد که مومیامی آمنهوتپ اول. اما مقبره او هرگز پیدا نشد. عمده شهرت توتموس دوم شوهری ملکه هتشپسوت بود که بعدا خودش یکی از قدرتمندرین فرعون‌های زمان خودش شد. توتموس دوم یکی از مدعیان حکومت بود که در کتاب خروج گفته شده، موسی و قوم بنی‌اسرائیل را در دوان برده‌داری‌شان در مصر، تحت تعقیب قرار داد اما باستان‌شناسان درباره این داستان توافق نظر ندارند.

1

8.نفرتیتی

نفرتیتی ملکه معروف مصر باستان بود که بعد پیدا شدن سردیس چوبی‌اش، که احتمالا مدلی برای مجسمه‌سازان سنگی بوده، در کارگاهی باستانی در سال 1912، معروف‌تر نیز شد. نفرتیتی از سال 1370 قبل‌ازمیلاد تا 1330قبل‌ازمیلاد زندگی می‌کرد و همسر آخناتن، فرعون مصری بود، که نوعی یکتاپرستی را به جای پرستش خورشید در مصر رواج داد و نام آن را آتن گذاشت. آخناتن همچنین تأکید زیادی روی خاندان سلطنتی داشت و بسیاری از حکاکی‌ها او را در کنار نفرتیتی نشان می‌دهد که احتمالاً در امور حکومت با او همکاری می‌کرده است. مقبره سلطنتی نفرتیتی و مومیایی او هنوز کشف نشده‌اند.

1

9.آخناتن

مقبره سلطنتی آخناتن هرگز کشف نشده است. این درحالیست که برخی از مصرشناسان مدعی هستند که مومیایی دوبار مدفون‌شده او در اوایل قرن بیستم کشف شده است. آخناتن شخصیتی بحث‌برانگیز و نام اصلی وی آمنهوتپ چهارم بود که از نام خدای خورشید، آمون، گرفته شده بود. اما وقتی که او سنت یکتاپرستی به نام آتن را پایه‌ریزی کرد نامش را نیز تغییر داد. اصلاحات مذهبی آخناتن مدت زیادی از دوران سلطنت او از سال 1349 قبل‌ازمیلاد تا 1336قبل‌ازمیلاد را دوام نیاورد. پسر او توت‌عنخ‌آمون (که قبلا توت‌عنخ‌آتن) بود، پرستش مجدد خدایان قدیم مصری را رواج داد.

1

10.آنخسنامون

آنخسنامون که حوالی سال‌های 1348 قبل‌ازمیلاد تا 1322بعدا‌زمیلاد زندگی می‌کرد، خواهر ناتنی و همسر توت‌عنخ‌آمون و دختر نفرتیتی و آخناتن بود. مقبره او احتمالا در دره پادشاهان در نزدیکی مقبره توت‌عنخ‌آمون قرار دارد اما هنوز کشف نشده است. انتظار می‌رود مقبره کسی که دختر یک فرعون و همسر فرعون دیگری است، بسیار مجلل باشد؛ البته اگر روزی پیدا شود.

1

11.رامسس هشتم

آخرین مقبره گم‌شده مصری در این فهرست، مقبره رامسس هشتم است که کم‌تر از یکسال، در حوالی سال‌های 1129قبل‌ازمیلاد تا 1126قبل‌ازمیلاد حکومت کرد. از جزییات زندگی رامسس هشتم اطلاعات کمیابی در دسترس است و مشخص نیست که در هنگام مرگ چندسال داشت و چرا مرد. آنچه می‌دانیم این است که او در زمانی سخت برای خاندان سلطنتی مصر به حکومت رسید، بنابراین بر سر جانشینی او بحث و جدل بوده است. رامسس هشتم، فرزند فرعون قدرتمند مصر، رامسس سوم بود و بعد از رامسس هفتم، برادرزاده ناتنی‌اش، که فرزند رامسس ششم بود، به حکومت رسید. او تنها پادشاه از این سلسه است که مقبره‌اش هنوز کشف نشده است.

1

12.بودیکا

بودیکا ملکه قبیله آیسینی بریتانیا بود که در نورفلوک امروزی در شرق انگلستان زندگی می‌کردند. در سال 60میلادی، او رهبری انقلابی خونین علیه حاکمان رومی بریتانیا را که در سال 43میلادی حمله کرده بودند، برعهده گرفت. این انقلاب با مرگ شوهر بودیکا، پادشاه آیسینی، رقم خورد؛ رومی‌ها سپس مدعی شدند که وارثان قلمرو پادشاهی آیسینی هستند. اما بودیکا به آن‌ها اعلام کرد که دخترانش حداقل نیمی از این قلمرو را به ارث می‌برند. رومی‌ها مذاکره نکردند و به جایش بودیکا را زدند و به دخترانش تجاوز کردند. بعد از این اتفاق بود که بودیکا انقلابش را آغاز کرد. چندین قبیله دیگر بریتانیایی نیز به او پیوستند و انقلاب نهایتا با در هم کوبیدن رومی‌ها به سرانجام رسید و بودیکا به قهرمان ملی انگلستان تبدیل شد. او در آخرین نبرد علیه رومی‌ها در سال 61میلادی کشته شد و احتمالاً برای آنکه اسیر نشود زهر نوشید. شایعاتی مبنی بر وجود مقبره او در منطقه همپستد یا در زیر ایستگاه قطار کینگ‌کراس در لندن وجود دارد.

1

13.آلفرد از وسکس

آلفرد از وسکس که به نام آلفرد کبیر هم شناخته می‌شود، نخستین پادشاه آنگلو-ساکسون‌ها بود. او در سال 849میلادی متولد شد و در قلمرو پادشاه وسکس یا ساکسون غربی حکومت می‌کرد و بخش اعظمی از زندگی‌اش را با مهاجمان وایکینگ جنگید. بعد از توافقی با وایکینگ‌ها که بخشی از شمال انگلستان را به آن‌ها بخشید، آلفرد به پادشاه کل انگلستان تبدیل شد. او در سال 899 در سن 50 یا 51سالگی درگذشت. اگرچه جسد آلفرد ابتدا در وینچستر دفن شد اما چندسال بعد نبش قبر شد و چندین بار دیگر به دلیل شورش‌های مذهبی که در قرن‌های بعدی رخ داد، در مکان‌های متفاوت به خاک سپرده شد. آخرین مکان تدفین او در قرن نوزدهم مفقود شد اما تحقیقات برای یافتن آن ادامه دارد.

5

14.هرولد دوم از انگلستان

هرولد دوم پادشاه انگلستان بود که عمده معروفیتش به دلیل باختن انگلستان به ویلیام (فاتح) از نورماندی در جنگ هستینگز در سال 1066 بود. هرولد در آن زمان پادشاه انگلیسی‌ بود اما ویلیام نیز مدعی تخت بود. سواره‌نظام‌های نورمن مدعی شدند که هرولد بر اثر اصابت شمشیر توسط نورمن‌ها کشته شده است. قبر ویلیام امروز در کن فرانسه است اما قبر هرولد هرگز پیدا نشد.

9

15.ریچارد سوم از انگلستان

اگرچه جسد ریچارد سوم - احتمالا یکی از بدنام‌ترین پادشاهان انگلستان ـ در سال 2012 در پارکینگ خانه‌ای در لستر پیدا شد، اما بخش عمده‌ای از تاریخ مفقود بود. ریچارد در جنگ میدان بوسورث در سال 1485 و درحالیکه فقط 2سال از تاجگذاری‌اش می‌گذشت، کشته شد. مرگ او پایان آشوب‌های ناشی از جنگ‌های رزها و به حکومت رسیدن سلسله تئودورها به جای سلسله یورکی‌ها بود. ریچارد به دلیل نقشه‌ای که برای به چنگ آوردن تاج و تخت پادشاهی از برادرش، ادوارد چهارم، کشید بدنام بود و ویلیام شکسپیر او را یکی از بزرگ‌ترین اشرار همه اعصار بازنمایی کرده است. البته برخی از مورخان گمان می‌کنند که ریچاد سوم آنقدرها هم بد نبود. او را بعد از مرگش در نبرد میدان بوسورث با عجله در نزدیکی میدان دفن کردند تا او به تنها پادشاه انگلستان تبدیل شود که مراسم تشییع و مقبره برایش فراهم نشد.

8

16.شاهزاده‌های برج

یکی از نفرت‌انگیزترین اقدامات ریچارد سوم ـ پادشاه بدنام انگلستان ـ کشتن دو برادرزاده‌اش ـ ادوارد 12ساله و ریچارد 9ساله بود ـ بعد از مرگ پادشاه ادوارد چهارم در سال 1483، برادرش ریچارد سوم، تاجت و تخت را تصاحب و دو شاهزاده جوان را با هدف مراقبت از جان آن‌ها تا زمانیکه که یکی‌شان به قدر کافی بزرگ شود و بتواند سلطنت را برعهده بگیرد، در برج لندن زندانی کرد. شاهزاده‌ها دیگر هرگز دیده نشدند و گفته شده که ریچارد سوم همان سال آن‌ها را به قتل رسانده است. کارگران برج در قرن هفدهم دو اسکلت کوچک را در برج پیدا کردند اما مشخص نیست که این اسکلت‌ها استخوان‌های این شاهزاده‌ها باشند.

9

17.مونته‌زوما دوم

مونته‌زومای دوم یکی از آخرین امپراتورهای آزتک در مرکز مکزیک قبل از حمله هرنان کورتز، فاتح اسپانیانی، به این ناحیه بود. معروف است که مونته‌زوما امیدوار بود مهاجمان اسپانیایی را با طلا بخرد و آرام سازد. حکایت‌های متفاوتی درباره نحوه مرگ او وجود دارد. از طرفی گفته می‌شود که اسپانیایی‌ها به او خیانت کردند، و از طرف دیگر اسپانیایی‌ها می‌گویند که او توسط مردمان خودش به قتل رسیده است. برطبق برخی گزارش‌ها جسد او را چند روز بعد از مرگ سوزانده‌اند اما بقایای او هرگز پیدا نشد.

9

18.آتاهوآلپا

آتاهوآلپا نیز آخرین امپراتور اینکاها بود. او در سال 1533 در مسیر به کوزکو در پرو توسط فرانچسکو پیزارو، فاتح اسپانیایی، اسیر شد. آتاهوآلپا برای رهایی از اسارت پیشنهاد داد اتاقی را از طلا و دو اتاق دیگر را از نقره پر خواهد کرد. اما بعد از آنکه گنجینه‌ها از راه رسیدند، پیزارو او را اعدام کرد. گفته می‌شود او را به شیوه مسیحیان دفن کردند اما برخی گزارش‌ها می‌گویند که او را نبش قبر کرده‌اند و مشخص نیست که دوباره در کجا دفن شده است.

0

19.کریستوف کلمب

هنوز نمی‌دانیم جسد کریستوف کلمب، کاشف اهل جنوا ـ که نخستین‌بار از عرض اقیانوس اطلس عبور کرد و راه را برای استعمارگران اروپایی به سمت قاره آمریکا گشود ـ در کجا دفن شده است. بعد از مرگ کلمب در سال 1506، جسد او در وادادولید اسپانیا دفن شد. اما اندکی بعد نبش قبر شد و دوباره در جای دیگری دفن شد: نخست در سویل، اسپانیا و احتمالا بعدا در سانتو دومینگو، پایتخت جمهوری دومینیک. امروز هم سانتو دومنیگو و هم سویل مدعی‌اند که استخوان‌های کلمب در شهرشان دفن شده و هنوز مشخص نیست که حق با کدام‌شان است.

9

20.کامه‌هامه‌ها اول

کامه‌ها‌مه‌ها اولین پادشاه جزایر هاوایی بود. اصولا این‌طور بود که هر جزیره‌ای در هاوایی خاندان سلطنتی خودش را داشت و خانواده کامه‌ها‌مه‌ها از این لحاظ متمایز بود که صاحب بزرگ‌ترین جزیره به نام «بیگ آیلند» بود. تصور می‌شد که کامه‌هامه‌ها تجسم پیش‌گویی‌های بومیان هاوایی است و به پادشاها همه جزایر تبدیل می‌شود. او در سال 1797، بعد از سال‌ها جنگ و مذاکره، این عنوان را کسب کرد و تا زمان مرگش در سال 1819 پادشاه کل جزایر هاوایی بود. بعد از مرگش استخوان‌های او را در غاری مقدس دفن کردند، مکان این غار هنوز راز باقی مانده است.

9

21.تکومسه

تکومسه رهبر مردمان بومی شانی بود که تلاش کرد مردمان بومی آمریکا را در برابر اشغال سرزمین‌های‌شان توسط ایالات متحده، متحد نگه دارد. او در سال 1768 در اوهایو متولد شد و سال‌ها علیه استعمارگران آمریکایی مبارزه کرد. تکومسه در جنگ 1812 با انگلیسی‌ها علیه ایالات متحده متحد شد. اما انگلیسی‌ها او را ترک کردند و او در مقابل ارتشی بزرگ‌تر از سربازان آمریکایی در سال 1813 جنگید و کشته شد. گفته شده او را در نزدیکی میدان نبرد دفن کردند اما هنوز گزارشی از گور او وجود ندارد.

9

22.لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی، هنرمند، مهندس و دانشمند، احتمالا معروف‌ترین شخصیت دوران رنسانس ایتالیا است اما کسی نمی‌داند جسد او کجا دفن شده است. او در سال 1519 در فرانسه از دنیا رفت و مدتی در کلیسای قصر دامبویز دفن شد. اما در جریان انقلاب فرانسه این قصر به شدت آسیب دید و در سال 1802 با خاک یکسان شد. چندین گوری که در این کلیسا دفن بودند خراب یا محتوایات آن‌ها به جای دیگری منتقل شد و محل نگه‌داری بقایای داوینچی مشخص نیست.

9

23.ولاد دراکولا

ولاد دراکولا قهرمان ملی رومانی بود که به نام ولاد میخ‌کش نیز می‌شناختندش. او در قرن پانزدهم فرمانروای والاچیا بود و عمده شهرتش به دلیل جنگ برای بازپس‌گیری استقلال این ناحیه از ترکان عثمانی بود. لقب میخ‌کش را برای این به او داده بودند که دشمنانش را روی تیر به میخ می‌کشید. در یکی از معروف‌ترین رویدادها او در سال 1462 کل جمعیت یک روستا، بالغ بر 2000 مرد و زن و کودک را برای ترساندن ترکان عثمانی و پیش‌گیری از پیش‌روی آن‌ها به میخ کشید. این اقدام او مؤثر بود چون سپاه عثمانی یا از ترس یا تهوع نتوانست پیش‌روی کند. نام خانوادگی او، دراکولا، در زبان رومانیایی به معنی اژدها بود اما امروز به معنی «شرور» است و میراث او نیز الهام‌بخش ساخت داستان‌های خون‌آشامان شد. قبر او هرگز پیدا نشد که احتمالا خوب است.

9

24.فرانسیس درک

فرانسیس درک، دزد دریایی مورد علاقه ملکه الیزابت انگلستان بود که در سال 1596 در جریان آزار رساندن به کشتی‌های بادبانی اسپانیایی که مشغول حمل طلا و نقره از دنیای جدید بودند، کشته شد. جسد او را زره‌پوش کردند، در تابوتی سرب‌اندود گذاشتند و در دریا در فاصله 24کیلومتری پورتوبلو دفن کردند. باستان‌شناسان غواص و جویندگان گنج هنوز به دنبال یافتن جسد او هستند.

9

25.گور‌های دسته‌جمعی تولسا

صدها سیاهپوست آمریکایی تا امروز در گورهای بی‌نشان در مکان‌های متفاوتی در تولسا در ایالت اوکلاهاما دفن شده‌اند. آن‌ها قربانیان تظاهرات ضدنژادی‌ سال 1921 بودند که مقامات کوشش کردند بر آن سرپوش بگذارند. از آن زمان تاکنون 40 گور بی‌نشان در گورستان اوکلان در شهر پیدا شده است. تاریخ‌نویسان می‌گویند بیش از 300نفر که اغلب سیاهپوست بودند در این تظاهرات کشته شدند.

8

26.عیسی مسیح

بسیاری از مورخان می‌گویند که عیسی مسیح در قرن اول میلادی در یهودیه روم به صلیب کشیده شد. کلیسای مقبره مقدس در بیت‌المقدس مکان باستانی مقبره او را مشخص کرده است و برخی شواهد نشان می‌دهند که او واقعا در همین مکان دفن شده اما باستان‌شناسان اکنون فکر می‌کنند بعید است او در بستان قبر مسیح دفن شده باشد. در سال 2007 یک مستند تلویزیونی مدعی شد که قبر عیسی در شرق بیت‌المقدس است اما تا امروز مدرک موثقی برای آن ارائه نشده است.

9

27.هرالد بولوتوث

هرالد بولوتوث گورسان پادشاه قرن دهم دانمارک و نروژ بود که عمده شهرتش را مدیون تلاش‌هایش برای متحد کردن قبایل وایکینگ است. نامش به علاقه وافر او به بلوبری یا شاید دندان‌هایش سیاه و کبودش ارجاع دارد. بلوتوث امروزی که امکان می‌دهد چندین دستگاه بتوانند با هم مرتبط شده و داده جابه‌جا کنند، ادای احترامی به نام اوست. باستان‌شناسان تاکنون چندین قلعه مدور را که بولوتوث برای استحکام حکومتش ساخته بود پیدا کنند اما قبر او هنوز پیدا نشده است.

5

28.کالیگولا

گایوس سزار آگوستوس ژرمانیکوس، معروف به کالیگولا، بنا به گزارش‌ها مستبدترین امپراتور روم بوده است. اما برخی از مورخان می‌گویند در شرح بدنامی او زیاده‌روی شده است. او از دوران کودکی در ارتش پدرش خدمت می‌کرد و لقب «چکمه‌ کوچولو» را به دلیل سایز کوچک یونیفرمش به او داده بودند. او در سال 41میلادی به تخت رسید و توسط یکی از محافظانش که لباس مبدل پوشیده بود به قتل رسید. اگرچه مقبره بسیاری از امپراتورهای روم مشخص است اما قبر کالیگولا تا امروز پیدا نشده است. پلیس ایتالیا در سال 2011 مدعی شد که این قبر را پیدا کرده اما مورخان فکر نمی‌کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها