مواردی که PS۵ تونست نسبت به Xbox Series بهتر عمل کنه

رقابت بین دو کنسول سونی و مایکروسافت در طی ۲۰ سال گذشته فراز و نشیب زیادی داشته و به نظر این نسل هم از این قضیه مستثنی نیست.

شناسه خبر: ۳۸۱۰۱۳
مواردی که PS5 تونست نسبت به Xbox Series بهتر عمل کنه

راهنماتو- میشه گفت از سال 2001 که مایکروسافت با Xbox وارد رقابت بین کنسول‌ها شد، تونست خیلی سریع خودش رو یک رقیب جدی برای کنسول سونی یا همون Play Station معروف معرفی کنه. رقابت بین دو کنسول در طی 20 سال گذشته فراز و نشیب زیادی داشته و به نظر این نسل هم از این قضیه مستثنی نیست.

به گزارش راهنماتو، Play Station 5 از بدو عرضش تونسته خیلی راحت خودش رو ثابت کنه و با فعل و انفعالاتی سونی در این نسل روی این کنسول نسبت به نسل اعمال کرده، حتی بعد از گذشته سه سال از تاریخ عرضش حتی یک بارم اجازه نداده مایکروسافت ازش سبقت بگیره. در این مقاله قصد داریم به تمام مواردی که PS5 تونسته درشون بهتر عمل کنه نسبت به کنسول مایکروسافت بپردازیم.

عناوین انحصاری

ps5exclusives

یکی از دلایل اصلی برای خرید PlayStation 5، بدون شک خود بازی هایی هستن که روش عرضه میشن. به ویژه، بازی‌هایی که نمی‌تونید اونارو هیچ جای دیگه‌ای تجربه کنین. در کل، باید بگم که تاریخچه‌ی Sony در ارائه بازی‌های انحصاری خیلی روشنه. البته با خریدهایی که مایکروسافت اخیرا انجام داده، میشه گفت این موضوع ممکنه که تغییر کنه. البته باید در نظر باید داشته باشیم که اکثر این بازی‌ها همزمان با انتشار برای Xbox و PC عرضه می‌شن.

در عوض، Sony بازی‌های انحصاری واقعی‌ای روی PlayStation عرضه میکنه. البته بعضی از این بازی‌ها برای مدتی هم روی PS4 منتشر شدن، ولی باید انتظار داشته باشیم که تمام انحصاری‌های Sony به سمت PS5 برن. مثل ریمیک بازی Demon's Souls که فقط برای PlayStation 5 عرضه شد.

اگر می‌خواهید بهترین تجربه رو برای بازی‌هایی مثل Spider-Man: Miles Morales، Horizon Forbidden West، Demon's Souls Remake یا Ratchet & Clank: Rift Apart داشته باشین، به PlayStation 5 نیاز دارین. ولی اگر می‌خواید بازی‌های انحصاری Xbox Series X رو تجربه کنین، همچنان می‌تونید روی PC بازیشون کنین و در برخی موارد با اشتراک Xbox Game Pass می‌تونید کنترلر Xbox خودتون رو به گوشی خود وصل کرده و بازی کنید.

دسته DualSense

dualsense

به زبان خیلی ساده، کنترلر DualSense به عنوان یک کنترلر نسل بعدی واقعی شناخته می‌شه. هاپتیک فیدبک پیشرفته در این کنترلر به صورت واقعی تجربه بازی رو بهبود می‌بخشه و افزودن این تکنولوژی به بازی‌های نسل بعدی احساس عمیق‌تری از بازی رو القا میکنه. برای کنترلر جدید Xbox Series X هیچ تعریف یا نکته جدیدی که قبلا بیان نشده باشه وجود نداره. مطمئناً یک کنترلر خوبیه، اما تغییرات زیادی رو نسبت به نسل قبلیش نداره.

عدم وجود نسخه "S" برای PS5

digitalvsdisc

من فکر می‌کنم Xbox Series S برای گیمرهایی که بودجه محدودی برای خرید کنسول بازی دارن، منطقیه. اما به نظر من یک عیب خیلی واضح داره: این دستگاه ممکنه محدودیتی رو برای توسعه‌دهنده‌ها ایجاد کنه. بله، Smart Delivery این مسئله رو کمی کمتر از قبل می‌کنه، چرا که توسعه‌دهنده‌ها می‌تونند در واقع دو نسخه از یک بازی رو با کیفیت تصویر پایین‌تر و کیفیت گرافیکی پایین‌تر رو برای Series S بسازن.

اما این ممکنه تأثیر منفی‌ای بر روی بازی‌های شرکت‌های دیگه داشته باشه. آیا توسعه‌دهنده‌ها بیشتر روی ایجاد یک راه‌حل به طور"یک اندازه برای همه" تمرکز می‌کنن؟ بعضی شاید. و این ممکنه به این معنی باشه که بازی‌ها با مشخصات پایین‌تری طراحی بشن. همچنین به این معنی که Xbox Series X همیشه از پتانسیل کامل خودش بهره نبره.

PS5 هم دارای دو نسخه‌ست، اما در همه جنبه‌ها به جز داشتن درایو دیسک مشابه همدیگه هستن.

موتور صدای جدید Tempest

به علاوه، همراه با کنترلر DualSense، خیلی چیزا درباره Sound 3D جدید در PlayStation 5 شنیدیم. موتور صدای جدید Tempest واقعاً صدا در بازی‌ها رو بهبود میده و صدای واقعی‌تری رو ایجاد می‌کنه.

هرچه هدست یا سیستم صوتی‌تون بهتر باشه، PS5تون میتونه صدای بهتری تحویلتون بده. این قضیه مثل گرافیکه. اگر تلویزیون یا مانیتور خوبی نداشته باشین، از گرافیک‌های بالا نمیتونین استفاده کنین. اما با یک صفحه نمایش عالی، همه چیز به زیبابی تمام به نمایش گذاشته میشن.

قابلیت‌های صوتی جدید PS5 باعث می‌شه این کنسول بهترین کنسول صوتی در بازار باشه و بازی‌های شما در کنار فیلم‌ها و موزیک بهتر از همیشه به نظر برسن.

قیمت پایینتر (برای نسخه دیجیتال)

هر دو PS5 و Xbox Series X به قیمت 499.99 دلار عرضه می‌شن. Xbox Series S البته در بینشون کمترین قیمت یعنی فقط 299.99 دلار قیمت داره.

اما شاید به صرفه ترین انتخاب واقعاً نسخه دیجیتالی PlayStation 5 باشه که فقط 399.99 دلار قیمت داره. البته، این ممکنه گزینه‌ی مناسبی برای خیلی‌ها نباشه. به این دلیل که نمی‌تونید بازی‌های خودتون رو با دوستاتون معاوضه کنین و بازی‌های دیگه‌ای بخرین. نسخه های دیجیتال به این دلیل معمولاً (واقعا جای تعجب داره) گرون‌تره، با اینکه هیچ هزینه‌ای بابت پرین فیزیکیش نشده.

اما برای افرادی که به بازی‌های دست دوم علاقه‌ای ندارن، این یک پیشنهاد عالیه.

مجموعه بازی های PS Plus

psplus

این یکی از موارد مهم برای اعضای PS Plusست. در واقع این مجموعه به شما دسترسی به مجموعه‌ای از بازی‌های PS5 و PS4 رو می‌دهد، از جمله بازی های Sony و استودیوهای شخص ثالث.

همچنین اکثر این بازی‌ها بازی‌های نسل گذشته هستند، اما احتمالاً سریعتر بارگذاری بشن و عملکرد بهتری رو روی PS5 داشته باشن. این بخشی از اشتراک PS Plus شماست، بنابراین هیچ هزینه اضافی‌ای نداره و شما همه این بازی‌ها را در روز اول خواهید داشت. این سرویس انحصاری های مخصوص خودش رو داره، قابلیتی که نمیشه گفت سرویس رقیبش یعنی GamePass داره. سرویسی که شما متیونین بازی های ارائه شده روشو هر جایی بازی کنین.

استفاده از SSD NVME دلخواه

ps5ssd

بدون شک Xbox Series X ،حداقل روی کاغذ مشخصات بهتری نسبت به PS5 داره ، از جمله توان پردازشی بیشتر.

از طرفی دیگه، درایو SSD NVME سفارشی در PS5 حدود دو برابر سریعتر از حافظه ذخیره‌سازی Xbox Series Xست. کنسول مایکروسافت همچنان یک درایو NVME SSD دارد، اما پهنای باند آن تنها 2.4 گیگابایت در ثانیه در مقابل 5.5 گیگابایت در ثانیه سونیه.

نه تنها این بلکه شما میتونین به جای حافظه‌هایی که توسط سونی ارائه شدن، درایو قابل تایید سونی خودتون رو روی کنسول PS5تون ببندین که خیلی بهتر از حافظه های از پیش مشخص شده Xbox Series هستش.

البته بازهم با این تفاسیر باید منتظر موند و دید که چطور این کنسول‌ها برای رقابت چه قابلیت های دیگه‌ای رو به خودشون اضافه میکنن تا همچنان بتونن نه تنها در رقابت بمون، بلکه پاسخگوی نیازهای طرفداراشون هم باشن.

نظرات
پربازدیدترین خبرها