این گیاهان را هرگز غبار پاشی نکنید!

در ادامه با معرفی گیاهانی که نیاز به غبارپاشی ندارند، با راهنماتو همراه باشید.

شناسه خبر: ۳۸۱۵۹۲
این گیاهان را هرگز غبار پاشی نکنید!

راهنماتو- همه ما می دانیم که گیاهان برای زنده ماندن به آب نیاز دارند و غبارپاشی یکی از روش های تامین رطوبت برای گیاهانی است که از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می آیند و به رطوبت بالا نیاز دارند. اما آیا غبارپاشی می تواند جای آب دادن به گیاهان را بگیرد؟

به گزارش راهنماتو، غبارپاشی گیاهان نمی تواند مانند آبیاری سنتی گیاهان هیدراته کند. این کار مثل این می ماند که ما انسان ها برای رفع تشنگی خود به جای نوشیدن آب، آن را روی صورتمان بپاشیم! غبارپاشی گیاهان را رطوبت رسانی می کند، در حالی که آبیاری سنتی آنها را سیراب می کند. گیاهان نیاز دارند ریشه هایشان بخوبی سیراب شود. بهترین راه برای تامین آب موردنیاز گیاهان آبیاری ریشه آنها است، برای این کار روش آبیاری قطره ای زیر سطحی پیشنهاد می شود؛ در این روش محل خروج آب در زیر سطح خاک قرار دارد و با به حداقل رسانیدن تبخیر آب حتی کارایی بیشتری را نسبت به آبیاری سطحی ارائه می دهد.

آیا همه گیاهان به غبارپاشی نیاز دارند؟

غیارپاشی یا اسپری کردن آب بر روی گیاهان رطوبت و دمایی را که این گیاهان به آنها نیاز دارند، فراهم می کند. اما بسیاری از گیاهان مانند ساکولنت ها و کاکتوس ها این کار را دوست ندارند و غبارپاشی می تواند موجب نابودی آنها شود. در ادامه با معرفی گیاهانی که نیاز به غبارپاشی ندارند، با راهنماتو همراه باشید:

1- سانسوریا

سانسوریا یک گیاه آپارتمانی همیشه سبز و چندساله با برگ های محکم، براق و گوشتی است که به علت داشتن ریزوم و برگ های گوشتی و آبدار در برابر کم آبی مقاوم است و آبیاری زیاد را دوست ندارد. بهتر است قبل آبیاری خاک را بررسی کنید. اگر سطح آن به اندازه یک بند انگشت خشک بود، اقدام به آبیاری این گیاه نمایید. سانسوریا یکی از گیاهانی است که غبارپاشی را دوست ندارد و رطوبت بالا ممکن است این گیاه را به بیماری های قارچی مبتلا کند.

 سانسوریا

2- زاموفیلیا

زاموفیلیا یکی از گیاهان زینتی پرطرفدار در ایران است که در کنار زیبایی خیره کننده نگهداری آسانی نیز دارد. این گیاه توانایی زنده ماندن در انواع شرایط نوری را دارد و برخلاف بسیاری از گیاهان، به آبیاری منظم نیاز ندارد. اگر چه این گیاه در برابر کم آبی مقاوم است، اما مواردی مانند نور، دما، رطوبت، نوع خاک، اندازه گیاه و نوع گلدان می توانند بر میزان رطوبت مورد نیاز آن تاثیر بگذارند. غباری پاشی موجب خرابی زاموفیلیا نمی شود، اما از آنجایی که ساقه آن نسبت به گندیدگی حساس است، توصیه می شود از غبارپاشی این گیاه خودداری کنید؛ زیرا ممکن است در هنگام این کار مقداری آب به درون خاک گیاه نیز نفوذ کند و منجر به قارچی شدن آن شود.

زاموفیلیا

3- نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار در واقع نخل نیست. اما به دلیل شباهتی که گروه نخل‌ها دارد، به این نام شهرت پیدا کرده است. این گیاه جزو خانواده خرزهره‌ها می باشد و دو گونه معروف به نام‌های Pachypodium lamerei و pachypodiom geayi دارد. نخل ماداگاسکار در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و نگهداری آسانی دارد. همچنین در برابر کم آبی نیز مقاوم است و در شرایط ضروری از آب ذخیره شده استفاده می کند. این گیاه نسبت به بیماری های قارچی حساس است و خیس شدن برگ های آن به مرور زمان موجب ایجاد لک و قارچی شدن آن ها می شود. از این رو توصیه می شود از غبارپاشی آن خودداری کنید.

نخل ماداگاسکار

4- آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار است که علاوه بر زیبایی خواص دارویی فراوانی نیز دارد. این گیاه یک گیاه چند ساله بومی منطقه مدیترانه ای است و حدود 95 درصد آن از آب تشکیل شده است. گیاه آلوئه ورا گیاهی با برگ های بزرگ و گوشتی است که درون آن ماده ای شفاف، لزج و با ارزش و دارویی قرار دارد. این گیاه باید به درستی آبیاری شود، درغیر این صورت ممکن است در معرض پوسیدگی قرار گیرد. گیاه آلوئه ورا به هیچ عنوان نیاز به غبار پاشی ندارد.

 آلوئه ورا 

5- بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی با گل های رنگین، برگ های سبز و مخملی و نگهداری آسان است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. این گیاه به رطوبت علاقه زیادی دارد و در زیستگاه آن یعنی کوه‌های اوسامبارا در آفریقای شرقی رطوبت آن حدود 70 الی 80 درصد است. برگ های این گیاه نسبت به آبیاری بسیار حساس هستند و خیس شدن آنها ممکن است منجر به پوسیدگی گیاه و تشکیل قارچ شود. از این رو توصیه می شود از غبارپاشی آن خودداری شود.

 بنفشه آفریقایی

6- کاکتوس ها

کاکتوس ها گیاهانی جان سخت و زیبا هستند که به دلیل نگهداری آسان در میان علاقمندان به نگهداری از گیاهان آپارتمانی طرفداران زیادی دارند. این گیاهان به طور طبیعی در اقلیم گرم و خشک زندگی می کنند و خاک سنگین تری نسبت به بقیه گیاهان دارند. همین موضوع موجب می شود تا ماندگاری رطوبت و آب در خاک گیاه بیشتر شده و نیاز به آبیاری زیاد نداشته باشد. غبارپاشی کاکتوس ها نیز مواردی مانند پوسیدگی ریشه، از بین رفتن برگ ها و بیماری های قارچی را به دنبال خواهد داشت.

کاکتوس

7- ساکولنت ها

ساکولنت‌ها گیاهان گوشتی زیبا با جثه کوچک یا متوسط هستند که در سال های اخیر در بین مردم بسیار محبوب شده اند. این گیاهان گونه های بسیار متنوعی دارند و از افراد مبتدی گرفته تا پرورش دهندگان حرفه ای گل و گیاه، می توانند به سادگی آنها را پرورش دهند. ساکولنت‌ها گیاهانی بسیار مقاوم هستند و بافت گوشتی و مخصوص آنها امکان زنده ماندن در محیط های خیلی خشک را فراهم می کند. البته هرگز نباید آبیاری کردن آنها را فراموش کنید. آنها آب را در برگ‌ها، ریشه یا ساقه‌ی خود ذخیره می‌کنند، معمولا به صورت ستونی یا کروی رشد می کنند و محل اصلی فتوسنتز آنها ساقه است. از آنجایی که ساکولنت ها برای زنده ماندن به آب زیادی احتیاج ندارد، ممکن است فکر کنید که غبار پاشی روش بهتری برای آبیاری آنها است، در حالی که این کار می تواند به آنها آسیب بزند و حتی منجر به پوسیدگیشان شود.

ساکولنت ها

نظرات
پربازدیدترین خبرها