(ویدئو) چرا آمریکا جنگنده اف ۱۴ را توسعه نداد و آن را با اف ۱۸ جایگزین کرد؟

اف ۱۴ تامکت جنگنده فوق پیشرفته ای بود که در سال ۱۹۷۴ به طور رسمی به نیروی دریایی ایالات متحده اضافه شد و در سال ۲۰۰۶ میلادی از خدمت خارج شد.

شناسه خبر: ۳۸۱۸۶۴
(ویدئو) چرا آمریکا جنگنده اف 14 را توسعه نداد و آن را با اف 18 جایگزین کرد؟

راهنماتو- اف 14 تامکت جنگنده فوق پیشرفته ای بود که در سال 1974 به طور رسمی به نیروی دریایی ایالات متحده اضافه شد و در سال 2006 میلادی از خدمت خارج شد. این جنگنده رهگیر چند منظوره و بال متحرک به عنوان جایگزین اف 4 فانتوم به نیروی دریایی پیوست و یکی از مهمترین جنگنده های این کشور در طی چند دهه بود.

به گزارش راهنماتو، اف 14 طراحی کاملا انقلابی و خاص داشت و در زمان خود یکی از پیچیده ترین جنگنده های زمان خود بود به نحوی که این کشور حاضر نبود آن را در اختیار هیچ کشوری (بجز ایران) قرار دهد. اما این جنگنده علی رغم تمام ویژگی های حیرت انگیز خود در طرح توسعه و به روز رسانی های طولانی مدت قرار نگرفت و با جنگنده اف 18 در نیروی دریایی جایگزین شد.

علت این امر دقیقا همین پیچیدگی های جنگنده اف 14 بود. به عبارت دیگر هرگونه به روز رسانی در اف 14 نیازمند هزینه های بسیار بالا بود که در ادامه می توانست تعمیر و نگهداری از آن را غیر قابل توجیه کند. در مقابل توسعه جنگنده اف 18 به مراتب ارزانتر و عملی تر بود و همین امر هزینه های تعمیر و نگهداری از آن را کاملا به صرفه و توجیه پذیر می کند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها