(تصاویر) کشف جالب توجه خدای ذرت مایاها

کوزه تدفین «تصویری جالب از رب‌النوع ذرت دارد که از میان برگ‌های چوب ذرت بیرون زده است.»

شناسه خبر: ۳۹۲۰۹۳
(تصاویر) کشف جالب توجه خدای ذرت مایاها

راهنماتو- باستان‌شناسان از موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ که عملیات نجات اشیاء باستانی را در مسیر هفتم قطار مایا انجام می‌دادند، یک کوزه تدفین را با تصویری از رب‌النوع ذرت در روی آن کشف کردند.

به گزارش راهنماتو، مدیر کل این موسسه، دیگو پریتو هرناندز، می‌گوید که این ظرف بر اساس گونه‌شناسی به سبکی با عنوان Paaktzatz تعلق دارد. به گفته او این کوزه تدفین «تصویری جالب از رب‌النوع ذرت دارد که از میان برگ‌های چوب ذرت بیرون زده است.»

بر طبق گزارش هرناندز این ظرف در نزدیکی یک ظرف مشابه دیگر پیدا شده که نشان می‌دهد این ظروف احتمالا بخشی از یک نذری باستانی بوده‌اند. این ظرف گلی بر اساس گونه‌شناسی به سبک Paaktzatz تعلق دارد که یعنی حاوی بقایای انسان بوده است. رب‌النوع ذرت شبیه به انسان بازنمایی شده که روی بدنه ظرف جای گرفته و یک جغد نیز روی در ظرف مشاهده می‌شود که در ظرف دیگر نیز به صورت مشابه تکرار شده است.

d

در قسمت جلویی کوزه یک شخصیت شبیه به انسان از پاستیلاژ (تکنیکی تزیینی که با استفاده از قطعات خمیر سرامیک درست می‌شود) درس شده که درواقع رب‌النوع را به مثابه یک ذرت در حالِ رشد بازنمایی کرده است. علاوه بر بازنمایی رب‌النوع ذرت، این کوزه تزییناتی شبیه به نماد «ik» در فرهنگ مایا دارد که نمادی از باد و نفس الهی است.

تزیینات کوزه دوم در کناره‌های آن نیز دیده می‌شود که تیغ‌های درخت سیبا را که درختی مقدس در گذشته و حال فرهنگِ مایا است، شبیه‌سازی می‌کند. جغد در شمایل‌نگاری مایا در دوران کلاسیک خوش‌یمن و نمادی از جنگ بود. گلدان‌ها و ظروف سبک Paaktzatz که بین سال‌های 680 تا 770میلادی ساخته شده‌اند، شاهدی بر این برداشت هستند.

باستان‌شناسانی که در بخش‌های 5تا7 قطار مایا کار می‌کنند توانسته‌اند 40000محوطه باستانی، تقریبا 1000شیء باستانی و بیش از 200000قطعه سرامیک و 148گور انسان را در این مکان‌ پیدا کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها