اگر احساس افسردگی می‌کنید این ۵ کار را هرگز انجام ندهید!

قابل درمان‌ترین اختلال روانی افسردگی است. پس خیالتان راحت باشد که اگر دل به کار بدهید خیلی زود می‌توانید از چنگ این بیماری آزاردهنده رها شوید.

شناسه خبر: ۳۹۲۴۳۴
اگر احساس افسردگی می‌کنید این 5 کار را هرگز انجام ندهید!

راهنماتو- «تمام مدت می‌خوابم! فقط همین!»

افسردگی یکی از اختلال‌های روانی رایج است که روز به روز به تعداد مبتلایان این بیماری اضافه می‌شود! بعضی افراد افسردگی را به غم خیلی زیاد که روی شانه‌ها مانند وزنه‌ای سنگین نشسته است تشبیه می‌کنند. برخی دیگر افسردگی را مانند یک بختک می‌دانند که روی زندگی می‌افتد و توان هر کاری را از شما خواهد گرفت. عده‌ای هم هیچ کاری نکردن را مساوی با افسردگی می‌دانند! اما افسردگی تمام اینها هست و نیست!

به گزارش راهنماتو، خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که قابل درمان‌ترین اختلال روانی افسردگی است. پس خیالتان راحت باشد که اگر دل به کار بدهید خیلی زود می‌توانید از چنگ این بیماری آزاردهنده رها شوید.

معمولا درمان افسردگی به سه شیوه صورت می‌گیرد:

  • دارو درمانی
  • روان درمانی
  • درمان غیر دارویی

اگر افسردگی شما خفیف باشد نیازی به دارو درمانی نخواهید داشت و صرفا با مشاوره و روان‌درمانی و یکسری اعمال و رفتاری که باید در زندگیتان آنها را به صورت روزمره اجرا کنید رو به بهبود خواهید رفت. اما این سلامتی که قرار است آن را به دست بیاورید یک شرط دارد و آن هم این است که بپذیرید باید درمان شوید! عده‌ای افراد وقتی با افسردگی مشغول جدال و مبارزه هستند و معمولا هم میدان را خالی کرده و تحویل آن می‌دهند، معتقدند شرایط سخت زندگی، انرژی را از آنها گرفته و اهمیتی به این نمی‌دهند که دچار یک اختلال شده‌اند وقابل درمان است و نیاز به همت و حرکت دارد! تا وقتی شما نخواهید بهبود پیدا کنید اتفاق خاصی نمی‌افتد و افسردگی مانند یک باتلاق شما را بیشتر و بیشتر در خود خواهد کشید. پس قدم اول را بردارید تا ببینید که دنیای خاکستری رنگی که درون آن قرار گرفته‌اید و توان هر نوع کاری را از شما گرفته است چقدر زود رنگی خواهد شد!

2

در صورتی که به این باور رسیده‌اید که پا به افسردگی گذاشته‌اید برای اینکه خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از دام آن نجات پیدا کنید 5 کار را نباید انجام بدهید:

1- در طول افسردگی افکار زیادی در سر شما رژه خواهند رفت که اکثر آنها منفی هستند و به طرز غریبی می‌شود گفت رنگ احمقانه هم دارند! در حالت طبیعی ممکن است هرگز به آنها فکر نکنید اما افسردگی آنها را برای شما پررنگ‌تر خواهد کرد. پس در مرحله اول به خاطر داشته باشید که تمام افکار منفی شما قابل باور نیستند! آنها را به مغز و دلتان راه ندهید و به آنها اعتقاد پیدا نکنید چون طبیعت افسردگی این است که موجب منفی نگری می‌شود! پس بهترین راهی که می‌توانید در برابر این افکار پیش بگیرید این است که آنها را یادداشت کنید و به محض اینکه احساس تسلط بر روان شما پیدا کردند فقط به موارد مثبت فکر و تمرکز کنید. تمرین کنید. اول کار سخت است ولی باید این کار را بکنید.

2- وقتی افسردگی دامن شما را گرفته است دلتان می‌خواهد تمام مدت در رختخواب بمانید. رخوت و کسالت عجیبی دست و پای شما را به هم گره زده و مانع حرکتتان می‌شود. به هر زور و جبری هم که شده از رختخواب جدا شوید. به یک فعالیت و سرگرمی بپردازید حتی اگر میل و رغبتی به آن ندارید. با این حرکت مغز شما در مسیر فعال شدن قرار می‌گیرد.

3- شاید به نظرتان برسد حال بد افسردگی را با مواد مخدر یا الکل به سمت بهتر شدن هدایت کنید ولی واقعیت این است که آنها عملکرد مغز شما را پایین می‌آورند و به هیچ عنوان درمان درد شما نیستند. بعد از مدتی افسردگی شما در کنار اعتیاد به الکل یا مواد اذیت کننده‌تر از قبل خواهد شد!

2

4- خودتان بدون تجویز پزشک متخصص قرص ضد افسردگی نخورید! این قرص‌ها بنابه نوع مشکل، اینکه افسردگی از کجا آمده، چه علتی برای بروز آن بوده، و در چه مرحله‌ای قرار دارد تجویز می‌شوند و در انواع مختلفی وجود دارند که فقط و فقط پزشک می‌تواند برای شما نوع و میزان آنها را تعیین کند. پس به هیچ عنوان خوددرمانی نکنید!

5- اول و آخر هر اتفاقی به امید ختم می‌شود. مطمئن باشید اگر امیدوارانه زندگی کنید خیلی زود دیو سیاه افسردگی را از پا درخواهید آورد و به آن اجازه نفس کشیدن نخواهید داد. در تمام مراحل درمان امید خود را حفظ کنید و بدانید دوباره فعال و شاداب و سرزنده خواهید شد. پس ناامیدی را به طور کلی دور بریزید!

نظرات
پربازدیدترین خبرها