با این کارها در عرض یک ماه مینیمالیست بشو! می‌تونی؟!

مینیمالیسم نقطه مقابل مصرف‌گرایی است. اگر بخواهیم به فارسی راحت و آسان آن را ترجمه کنیم هنر کم مصرف کردن، هنر موجز و مختصر بودن تعریف واقعی هنر مینیمال است.

شناسه خبر: ۳۹۳۲۳۰
با این کارها در عرض یک ماه مینیمالیست بشو! می‌تونی؟!

راهنماتو- «مینیمالیسم رو چقدر می‌شناسی؟ می‌تونی مینیمال زندگی کنی؟»

مینیمالیسم تبدیل به جنبشی جهانی شده است و هر روز بر پیروان آن بیشتر افزوده می‌شود. آیا فقط ساده بودن و انتخاب‌های ساده کردن یعنی اینکه ما به دنیای مینیمالیسم پا گذاشته‌ایم؟ برای اینکه دنباله‌روی این خط فکری و عملی باشیم چه باید کرد؟! فواید آن چیست؟ اصلا به چه درد می‌خورد؟!

به گزارش راهنماتو، مصرف‌گرایی دنیا را برداشته است. هر روز که چشم باز می‌کنیم از تبلیغات شبکه‌های تلویزیونی گرفته تا بیلبوردهای شهری، در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی که پا بگذاریم یا در جمع دوستان و فامیل باشیم همه و همه حرف از خرید لباس، لوازم منزل، ماشین و... می‌زنند! اینکه وضعیت جامعه از نظر اقتصادی خوب باشد یا نه مهم نیست، مساله اصلی علاقمند شدن به مصرف‌گرایی و خرید است، حتی کالاهای ارزان و دم دستی و خوش قیمت! فرقی نمی‌کند.

مینیمال صرفا به خرید وسیله و هزینه کردن نمی‌پردازد. مینیمال یک سبک زندگی است که همه موارد را در برمی‌گیرد. از دکور کردن خانه گرفته، تا نحوه رفتار با دیگران، از هنر و طراحی گرفته تا نوع لباس پوشیدن، همه اینها در مینیمال تعریف خود را دارند.

مینیمالیسم نقطه مقابل مصرف‌گرایی است. اگر بخواهیم به فارسی راحت و آسان آن را ترجمه کنیم هنر کم مصرف کردن، هنر موجز و مختصر بودن تعریف واقعی هنر مینیمال است.

افرادی که سبک زندگی مینیمال را برای خودشان می‌پسندند و انتخاب می‌کنند شاید به نظر افراد خیلی خاصی باشند، اما آنها تنها یک سبک زندگی را انتخاب کرده‌اند و به آن پایبند شده‌اند. به نظرشان می‌رسد که داشته‌های زیاد و مالک چیزهای بسیار بودن مانند باری روی دوششان سنگینی می‌کند! تکلف آن را دوست ندارند و برای همین از هر چیزی حداقل آن را انتخاب می‌کنند. این می‌تواند رنگ باشد، تعداد لباس باشد، تعداد وسیله در منزل باشد و در طراحی و هنر و معماری حتی استفاده از تعداد کم خط و نقش!

اگر دوست دارید در زندگی شخصی به سمت مینیمالیست شدن حرکت کنید این نکات را بخوانید و ببینید از پس آنها برخواهید آمد؟!

  • انتخاب‌های دقیق داشته باش

به عنوان مثال هرچقدر برای خرید یک وسیله وقت مناسبتری بگذاری قطعا انتخاب بهتری خواهی داشت اما اگر سرسری و احساسی عمل کنی بعد از چند روز از انتخابت پشیمان شده و مجدد دست به خرید می‌زنی! این با روحیه مینیمال ناسازگار است!

مینیمال

  • لباس‌ها و وسایل اضافی را ببخش

اینکه شما لباس زیاد داشته باشی یک فخر محسوب نمی‌شود مهم این است که لباس خوب و با کیفیت داشته باشی که بتوانی استفاده کنی! چقدر لباس در کمدت وجود دارد که شاید یک سال هم گذشته و استفاده نکردی؟!

  • لوازم آرایشی را پاکسازی کن

داشتن رنگ‌های زیاد در لوازم آرایش، اعم از رژلب، رژگونه و... همیشه به کار نخواهد آمد. برای اینکه به سمت سادگی حرکت کنی تاریخ مصرف گذشته‌ها را دور بریز و آنها که فقط برای تنوع خریدی و استفاده ندارد به دیگران واگذار کن! یک مینیمالیست جذاب هر روز به یک رنگ نیست، معمولا دایره رنگ‌هایش محدود است!

  • روتین منظم داشته باش

افراد مینیمال پسند حتما یک برنامه روزانه دارند که تحت هر شرایطی به آن پایبند هستند. پس لازم است خودت را با این مساله هماهنگ کنی.

  • مادیات برایت همه چیز نباشد!

آیا می‌توانی مادیات را در ذهنت کمرنگ کنی؟ یکی از اولین شروط مینیمال شدن همین مساله است!

  • ارتباطات واقعی را پررنگ کن!

داشتن روابط زیاد آنقدر اهمیت ندارد که شما چند رابطه باکیفیت را خوب مدیریت کنی و همیشه قدردان حضور آنها در زندگیت باشی. به افرادی که در این دایره روابطت قرار دارند همیشه توجه کرده و با آنها در تماس باشی.

  • سطل بازیافت داشته باش!

افراد مینیمال به محیط زیست بسیار اهمیت می‌دهند. حتما بعد از شروع دست به پاکسازی که زدی به بازیافت هم اهمیت بده! وسایلی را که دیگران می‌توانند به نوع بهتری تبدیل کنند به آنها ببخش. زباله‌ها را هم تفکیک کن تا محیط زیست از تو ممنون باشد!

  • به وقتت اهمیت و ارزش بده!

چرخ زدن در دنیای مجازی یا لم دادن روی مبل اتلاف کامل انرژی و زمان است! از وقت خود به خوبی استفاده کن به دنبال کسب آگاهی باش و عمرت را به پای زردپسندی‌ها هدر نده!

مینیمال

  • دنیای مجازی را کمرنگ کن!

تا قبل از سیطره‌ی شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی بر زندگی ما، آیا زندگی در جریان نبود؟ سعی کن خودت را عادت بدهی که کمتر از این فضا استفاده کنی. با این کار تمرکز خودت را بالا می‌بری و بهتر به بقیه کارهایت می‌پردازی.

شاید جالب باشد بدانی که خیلی از مینیمالیست‌ها گوش هوشمند ندارند!

  • برای خودشناسی و آگاهی وقت بگذار

هیچ مساله‌ای مهمتر از این نیست که خودت، نیازهایت، توانمندی‌هایت را بشناسی. برای این کار وقت بگذار، مطالعه کن، فیلم ببین، مشاوره بگیر. هر کاری از دستت برمی‌آید انجام بده که ضرر نخواهی کرد!

  • برای خرید لیست داشته باش

فقط برای نیازمندی‌هایت خرید کن. داشتن لیست خرید اجازه نمی‌دهد شما پا را فراتر بگذارید و وسایل غیرضروری بخرید. این کار را تمرین کن و بر آن پایبند باش.

  • به قانون 90 روز دقت کن

وسیله‌هایت را ارزیابی کن! اگر در 90 روز گذشته از آنها استفاده کردی و اصلا به یادشان بودی که خوب است و آنها را نگه دار، درغیر این صورت از خیرشان بگذر! اگر می‌خواهی وسیله‌ای را تهیه کنی با خودت فکر کن آیا در 90 روز آینده به دردت خواهد خورد یا صرفا برای اینکه دوستش داری و خوشت آمده می‌خواهی آن را بخری؟! اگر جوابت به این سوال منفی است قیدش را بزن و برای آن هزینه نکن!

اینکه شما دوست داشته باشید مینیمال زندگی کنید و اینکه بتوانید دو مقوله‌ی جداست. اما اگر واقعا علاقمند هستید که سبک ساده زیستی را انتخاب کنید باید آن را در درون خود پرورش بدهید. کار سختی نیست ولی نیاز به تمرین زیاد و پشتکار دارد. استمرار در این کار شما را با عمق سادگی آشنا می‌کند و دیگر دل کندن از آن سخت است. اما اگر شما عاشق تجملات هستید و برایتان مصرف‌گرایی و ظاهربینی اهمیت بالایی دارد صادقانه بگویم که کار سختی در پیش دارید.

برای اینکه در این راه موفق بشوید باید ذهن و نگرشتان را تغییر بدهید. به این باور برسید که زندگی نیاز به این همه سختگیری ندارد!

نظرات
پربازدیدترین خبرها