این بازی بالاخره تونست سلطه ۱۵ ساله Call of Duty و GTA رو درهم بشکنه

بنا به آمار فروشی که از بازیهای سال ۲۰۲۳ منتشر شدن باید گفت که بازی Hogwarts Legacy تونسته دوتا غول بزرگ صنعت بازی رو به زمین بزنه.

شناسه خبر: ۳۹۳۴۶۳
این بازی بالاخره تونست سلطه 15 ساله Call of Duty و GTA رو درهم بشکنه

راهنماتو- یکی از قوانین نانوشته‌ای تو عرضه بازیها هستش اینه که معمولا بازیهایی که امید به گرفتن جوایز زیاد و فروش بالایی دارن معمولا توی نصفه دوم هر سال و از اواسط تابستون به بعد منتشر میشن تا بتونن توی تخفیف‌های بیشتری حضور داشته باشن و همچنین تا فصل جوایز بتونن اونطور که باید در کانون توجه باشن. ولی به نظر هیچ‌کدوم از این موارد برای پرفروش‌ترین بازی امسال حتی مطرح هم نبوده. چرا که وقتی Hogwarts Legacy منتشر شدش همچنان توی ماه فوریه بودش ولی این بازی تونست نه‌تنها خیلی خوب جلو بازیهای معروف امسال عرض‌اندام کنه بلکه فروش خوبی هم داشته باشه.

به گزارش راهنماتو، این بازی با فروش بالایی که داشته حتی تونسته بازی‌هایی که همیشه انتظارشونو داشتیم در صدر جدول پرفروش‌ها باشن مثل GTA و Call of Duty رو هم پشت سر بزاره. همچنین یه شرکت تحقیقاتی به اسم Circana اعلام کرده که برای اولین بار در طی 15 سال گذشته، یه بازی که خارج از عناوین Rockstar (مثل GTA و Red Dead Redemption) و سری Call of Duty باشه تونسته با بیشترین اختلاف عنوان بیشترین فروش سالانه رو کسب کرده. توی این لیست، Hogwarts Legacy در صدر لیست قرار گرفته، در حالیه که سری Call of Duty با اینکه در کل پرسودتترین بوده ولی فقط تونسته دوتا از بازیهای خودش رو راهی این لیست 20تایی بکنه.

hogwarts-legacy-defeated-both-gta-and-cod-in-sale-2023

تازه اینم بهتون بگم که گزارش Circana شامل نسخه‌های فیزیکی و دیجیتال از Nintendo eShop، PlayStation، Steam و Xbox بوده و یه سری افزونه‌های مربوط به بازی رو هم اصلا حساب نکرده. بعضی از بازی‌ها مثل The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom فروش دیجیتال خودشون رو جمع نکردن. این داده‌ها از تاریخ 1 ژانویه 2023 تا 30 دسامبر 2023 گزارش شده و لیست کامل 20 بازی پرفروش سال 2023 میتونه پایین‌تر ببینید.

البته اینکه افزونه‌ها در لیست در نیومده باعث میشه لیست خیلی متفاوت باشه. همچنین اینکه داده‌های فروش دیجیتال هم بر اساس تصمیم ناشر بازی بوده. در حالی که اکثر بازی‌ها چندپلتفرمی بوده‌اند، بازی های انحصاری محبوب مثل Marvel's Spider-Man 2، The Legend of Zelda و Starfield هم یک قسمت اعظمی رو از این لیست کلی تشکیل دادن. هر دو مدیرعامل Xbox و PlayStation هم اهمیت زیادی به رقابت با انحصاری‌هاشون دادن، ولی مدیرعامل مایکروسافت، Satya Nadella، همون هفته‌ای که اعلام کرد برنامه‌های تقویت شده برای بازی‌های چندپلتفرمی در ملاقات سالانه سهامداران امسال را تصویب کرده، گفته بود این سال رشد سرویس‌های اشتراکی رو کنسولشون هم قراره نقش مهمی داشته باشه. به تازگی طی گزارشی که چند وقت پیش IGN منتشر کرد گفته شد که Xbox Games Pass بدون احتساب مشترکای Core/Live Gold خودش حدود 33.3 میلیون مشترک فعال داره. همچنین بخش مسئول سیاست‌های سرویس اشتراکی یوبی‌سافت، گفته که پیشرفت Ubisoft+ خیلی تحسین برانگیز هستش چرا که تونسته "میلیون‌ها مشترک" رو جلب کنه ولی این آقا یه حرفی که خیلی‌ها بهش واکنش منفی نشون دادن هم زده که گفته گیمرها دیگه نباید دنبال خرید بازیها باشن و بیشتر باید به سرویس‌های اشتراکی رو بیارن. (البته این اولین باری نیستش که یوبیسافت از این تزا داده و بعد از مدت هم قراره ازش پا پس بکشن ولی خب!)

hogwarts-legacy-defeated-both-gta-and-cod-in-sale-2023

احتمالاً با انتشار نسخه جدید Call of Duty: Black Ops که احتمالا توی آبان 1403 منتشر میشه، این سری محبوب احتمال زیاد بتونه به عنوان بازی پرفروش سال 2024 به صدر این جدول برگرده و برای سال بعدش هم به احتمال زیاد راکستار بیکار نشینه و با عرضه GTA 6 تبدیل به پرفروش‌ترین بازی سال 2025 و یا حتی این دهه بشه. چیزی که در واقع خیلی‌ها انتظار به واقعیت تبدیل شدنش رو دارن.

نظرات
پربازدیدترین خبرها