8 گیاه آپارتمانی موثر در درمان افسردگی و استرس

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.3 دقیقه

راهنماتو- اهمیت نگهداری از گیاهان آپارتمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. علاوه بر جنبه زیبایی بسیاری از گیاهان با حذف آلاینده ها و تولید اکسیژن به بهبود کیفیت هوای خانه کمک می کنند. برخی دیگر موجب کاهش استرس و اضطراب می شوند و حتی سلامت جسمی از جمله کاهش فشار خون را به دنبال دارند. یکی دیگر از فواید گیاهان آپارتمانی اثرات مثبت آنها در درمان افسردگی است. برخی از گیاهان آپارتمانی با تقویت خلق و خو و بهبود سلامت روان، به درمان افسردگی کمک کرده و حال خوب را برای شما به ارمغان می آورند. در ادامه با معرفی 8 گیاه آپارتمانی موثر در درمان افسردگی با راهنماتو همراه باشید.   

1- نخل بامبو

به گزارش راهنماتو، نخل بامبو یا نخل شامادورا یکی از زیباترین نخل های آپارتمانی با ظاهری ظریف، باریک و کوچک است که برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و ساقه هایی روشن دارد. این گیاه با فراهم کردن حداقل شرایط نگهداری به زندگی خود ادامه می دهد و در صورتی که نور کافی به آن برسد، در فصل بهار گل‌های زرد رنگی بر روی آن ظاهر می شود. نخل بامبو در جذب آلاینده هایی مانند کربن مونواکسید و فرمالدهید موثر است. علاوه بر این یک مرطوب کننده طبیعی است و به تنفس بهتر و تسکین اضطراب کمک می کند.

نخل بامبو


2- ریحان

ریحان یک گیاه معطر علفی و یکی از پرطرفدارترین سبزی ها در سفره ما ایرانی ها است که برگ های آن در تیره ای از رنگ های بنفش تا سبز کم رنگ رشد می کنند و خواص دارویی بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به بهبود دستگاه گوارش، تسکین اختلالات عصبی خفیف و دردهای روماتیسمی اشاره کرد. این گیاه با پمپاژ کردن اکسیژن به هوای محیط در مدت 20 ساعت در شبانه روز به تصفیه هوا کمک می کند و می تواند اثرات مثبتی بر بهبود فشار خون، خلق و خو و سطح استرس شما داشته باشد.

ریحان


3- آگلونما

آگلونما یا نخشید یکی از زیباترین و مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی با برگ هایی به رنگ سبز، قرمز و صورتی است که نگهداری آسانی دارد. این گیاه ضمن پاکسازی فضا از مواد شیمیایی مضر مانند بنزن و فرمالدئید میزان اکسیژن بالایی از خود ساطع می کند و یکی از محبوب ترین گیاهان از بین برنده آلاینده های هوا است. از این رو به کاهش التهابات، افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش استرس و اضطراب و کاهش دردهای عضلانی و مفاصل کمک می کند.   

 آگلونما


4- آنتوریوم

آنتوریوم یا گل فلامینگو گیاهی با برگ های سبز و براق و گل های چرمی و باشکوه است که نماد خونگرمی و مهمان نوازی است و به عقیده برخی موجب خوش شانسی می شود. این گیاه دوره گل دهی بسیار طولانی دارد و در دسته گیاهان همیشه سبز آپارتمانی قرار می گیرد. آنتوریوم با پاکسازی هوای خانه از سمومی مانند فرمالدئید، آمونیاک، تولوئن و زایلن بر سلامت جسمی و روحی ما تاثیر می گذارد و از این طریق به بهبود کیفیت هوا، تقویت روحیه و مقابله با افسردگی و اضطراب کمک می کند.

 آنتوریوم


5- گل یشم

گل یشم یا کراسولا نقره ای یک گیاه آپارتمانی بسیار مقاوم است که شرایط نگهداری آسان، آن را به یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی در میان علاقمندان به نگهداری از گل و گیاه تبدیل کرده است. این گیاه از خانواده یوکا می باشد، برگ های بزرگی به رنگ سبز تیره و دایره ای شکل دارد و تا ارتفاع یک متر می تواند رشد کند. نتایج تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی نیویورک نشان می‌دهد که گیاه یشم می‌تواند آلودگی‌هایی نظیر استون و تولوئن را از بین ببرد و از این طریق به بهبود خلق و خو و از بین بردن استرس و اضطراب کمک کند.

گل یشم


6- گل یاسمن

یاسمن نام گلی خوشبو به رنگ سفید، زرد، نارنجی و صورتی است که رایحه فوق العاده ای دارد. این گیاه برگ هایی بیضی شکل به رنگ سبز روشن دارد و گل های آن از اوایل زمستان تا اوایل بهار شکوفا می شوند. گل یاسمن  در شرایط مطلوب می تواند تا ارتفاع یک متر هم رشد کند. رایحه بسیار خوشبوی این گیاه اثر آرام بخشی دارد و نگهداری از آن توسط کسانی که با اضطراب، بی خوابی یا کم خوبی دست و پنجه نرم می کنند، توصیه می شود.

گل یاسمن


7- اسطوخودوس

اسطوخودوس یا گل‌ لاوندر گیاهی با گل های کوچک خوشه‌ای به رنگ آبی یا قرمز سیر تا بنفش است که علاوه بر مصارف درمانی، رایحه بسیار خوبی نیز دارد و نگهداری از آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی به کاهش استرس و اضطراب، کاهش فشار خون، تنظیم ضربان قلب و ایجاد حس آرامش کمک می کند.

اسطوخودوس


8- رزماری

رزماری یک گیاه معطر، چند ساله و همیشه سبز با برگ های شمشیری و سوزنی شکل است که در  اواخر بهار و اوایل تابستان گل‌هایی کوچک و به رنگ سفید متمایل به آبی بر روی آن ظاهر می شوند. این گیاه سرعت رشد متوسطی دارد و علاوه بر عطر خاص، به عنوان یک گیاه دارویی و چاشنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. رزماری یک گیاه قدرتمند در درمان اضطراب و افسردگی است و تأثیر مثبتی بر خلق و خو و سطح بهره وری شما دارد.

 رزماری

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها