فیلم اولدبوی Oldboy؛ یک فراموشی نسبتا عمیق کُره ای

اگر فیلمی حیرت‌انگیز از سینمای کره جنوبی می‌خواهید به سراغ فیلم اولدبوی بروید، اما پیش از دیدن آن حتما این نوشتار را بخوانید.

شناسه خبر: ۳۹۳۹۸۶
فیلم اولدبوی Oldboy؛ یک فراموشی نسبتا عمیق کُره ای

راهنماتو- چه چیزی به سینما عمق می‌بخشد؟ قطعا مسائل سطحی نمی‌تواند قدرت سینما را به رخ مخاطبانش بکشد. اما کافی است که فیلم‌ها سر از مسائلی عمیق و پیچیده در بیاورند. کافی است که شخصیت اصلی، سرگردان و با یک بغل پر از چرایی، سفر خود را آغاز کند. گاهی در برخی فیلم‌های ابرقهرمانی همین اتفاق می‌افتد، اما به راحتی می‌توانیم نتیجه را حدس بزنیم. فیلم اولدبوی Oldboy فیلمی خودخواه است که قدرت پیشگویی را از انسان‌های فیلم‌باز می‌گیرد. اگر می‌خواهید دلیل این مساله را بدانید با راهنماتو همراه شوید.

درباره فیلم «اولدبوی» Oldboy

1

به گزارش راهنماتو، فیلم «اولدبوی» Oldboy در سال 2003 توسط پارک چان ووک ساخته شده است. این فیلم، دومین فیلمی است که از سه‌گانه انتقام بر روی پرده سینما رفته است. اما، خود فیلم Oldboy به‌تنهایی، قدرت تسخیر کردن داستان فیلم و عرضه کردن مفاهیمی که دست‌اندرکاران در نظر داشته‌اند تا به ما ارائه دهند را دارد. با این وجود، ممکن است پس از دیدن این فیلم به دنبال چیزی بیشتر از اوده سو بگردید. شاید دلتان بخواهد بیشتر با او رنج بکشید و زندگی کنید.

1

به همین خاطر به سراغ دو فیلم دیگر از سه گانه انتقام، یعنی فیلم «همدردی با آقای انتقام» و «بانوی انتقام» خواهید رفت. در فیلم «اولدبوی» بازیگرانی همچون چوی مین-شیک (اوده سو)، کانگ هه جونگ (می دو) و یو جی-ته (لی وو جین) نقش آفرینی کرده‌اند. جالب این است که قدرت داستان فیلم «اولدبوی» Oldboy به قدری بود که اسپایک لی، کارگردان مطرح آمریکایی، در سال 2013 تصمیم به بازسازی فیلم «اولدبوی» گرفته و مجددا آن را راهی پرده سینما می‌کند.

داستان فیلم «اولدبوی» Oldboy

1

فیلم «اولدبوی» Oldboy با تصویری از اوده سو در کلانتری آغاز می‌شود. ما با او در موقعیتی آشنا می‌شویم که از او شخصیت مردی لوده، دائم‌الخمر و احتمالا زنباره را نشان می‌دهد. با این وجود او برای دخترش هدیه تولد گرفته و در صحنه بعد پشت باجه تلفن به او می‌گوید که به زودی برای جشن تولدش به خانه بازمی‌گردد. اما، این بازگشت 15 سال به طول می‌انجامد. در این 15 سال او توسط فردی ناآشنا، زندانی می‌شود و در این 15 سال تنها یک سوال از خود می‌پرسد، چه کسی با من دشمنی داشته.

1

اوده سو تصمیم می‌گیرد که تمام بدی‌ها و خوبی‌هایی که در این جهان انجام داده، بنویسد. لابه‌لای این نام‌ها چه کسی توانسته این چنین به دلیل یک شوخی مسخره یا کاری مضحک اوده سو را 15 سال مجازات کند؟ بالاخره اوده سو از این زندان بیرون می‌آید و هنوز همان پرسش ذهنش را مشغول کرده است. چه کسی مرا 15 سال زندانی کرده؟ دلیل او چیست؟ در این میان او با دختری به نام می دو آشنا می‌شود و در اکثر سکانس‌ها همراه با او سفر خود را پیش می‌برد.

فیلم «اولدبوی» Oldboy؛ اوده سوی فراموشکار

1

اوده سو در فیلم «اولدبوی» Oldboy و در پانزده سالی که زندانی است اکثر روابطی که با آدم‌ها داشته است را مرور می‌کند. 15 سال، مدت زمان کمی نیست برای اینکه متوجه جرمت شده و بدانی برای چه چیزی مجازات می‌شوی. اما اوده سو فراموش کرده است. او نمی‌داند چه کاری کرده که حقش 15 سال حبس است. شاید او حدس نمی‌زده که اعمالش چه تاثیری بر زندگی افراد گذاشته است. بنابراین، وقتی از این زندان بیرون می‌آید (یا بهتر است بگوییم آزادش می‌کنند) همچنان سرگردان است و نمی‌داند باید از کجا شروع کند. در این لحظه است که لی وو جین وارد بازی می‌شود. اما، ما او را نمی‌شناسیم. اوده سو هم او را نمی‌شناسد. اوده سو، چهره لی وو جین را فراموش کرده است؛ اما لی وو جین نه!

فیلم «اولدبوی» Oldboy؛ چیدن سیب از درخت ممنوعه

1

وقتی به ساختار اولین صحنه‌های فیلم فکر می‌کنیم، انگار انسان‌ها و جهانی مرموز را می‌بینیم که هیچ نشانه‌ای برای جست‌وجوی حقیقت باقی نگذاشته است. درواقع، چرخه زندگی اوده سو، تا لحظه‌ای که از زندان آزاد می‌شود، به دنبال حقیقت می‌رود و با حقیقتی خوفناک (همچون روز جزا) روبه‌رو می‌شود، دقیقا شبیه به چرخه زندگی انسان‌ها است.

1

اوده سو سیبی از درخت ممنوعه می‌چیند (لی وو جین و خواهرش را دید می‌زند)، مجازات او رفتن به زمین و زندگی کردن در آن است (اوده سو زندانی می‌شود) او فراموش کرده و نمی‌داند چه گناهی مرتکب شده، پس به دنبال حقیقت می‌گردد (اوده سو به دنبال علت زندانی شدنش می‌گردد) و در نهایت کسی پیدا می‌شود که جرم اوده سو را به او گوشزد کند. وقتی اوده سو با حقیقت یا بهتر است بگوییم علیت این مجازات روبه‌رو می‌شود، نه اینکه برای ارتکاب آن عمل نگران باشد، او برای حفظ کردن چیزی ارزشمندتر از جان خودش، دست به هر کاری می‌زند. حالا که او همه چیز را فهمیده، این بار به خواست خود، دوباره به فراموشی تن می‌دهد و گویی این چرخه از نو به حرکت درمی‌آید.

ژانر فیلم «اولدبوی» Oldboy

1

ژانر فیلم «اولدبوی» Oldboy، جنایی، رازآلود و اکشن است. این فیلم معمایی و به شدت مهیج توانست در سال 2004 جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را از آن خود کند و تحسین کارگردانی که خود خدای ساختن فیلم‌های عجیب و شوکه‌کننده است، کوئنتین تارانتینو، را به دست آورد. بعلاوه، فیلم «اولدبوی» باعث شد که فیلم‌های آسیایی باری دیگر در سطح بین‌المللی دیده شده و سینمای آسیا، به‌خصوص کره جنوبی، جانی تازه بگیرد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها