خورش متنجن اینجوری درست می‌شه! برای مهمونیا خیلی کاربردیه!

آیا شما قبول ندارید که فسنجان یکی از لذیذترین خورش‌های ایرانی است؟! آیا با خوردن آن درهایی از بهشت به روی شما باز نمی‌شود؟

شناسه خبر: ۳۹۴۰۰۹
خورش متنجن اینجوری درست می‌شه! برای مهمونیا خیلی کاربردیه!

راهنماتو- «فسنجون گیلانی مگه چه فرقی داره؟ ترش‌تره؟!»

آیا شما قبول ندارید که فسنجان یکی از لذیذترین خورش‌های ایرانی است؟! آیا با خوردن آن درهایی از بهشت به روی شما باز نمی‌شود؟ آیا از دیدن آن شوری در دلتان برپا نمی‌شود؟ آیا با خوردن آن سیر می‌شوید یا دوست دارید ظرف ظرف پلو و فسنجان بخورید؟! می‌دانم که برای شما هم فسنجان محبوبیت زیادی دارد، اصلا نمی‌شود از این زیبای بی نظیر چشم‌پوشی کرد!

به گزارش راهنماتو، این دستور که برای شما داریم خورش فسنجان است اما با تفاوت‌های اندکی، که طعم آن را شاید به یادماندنی‌تر هم می‌کند. متنجن یا فسنجان گیلانی در گذشته‌ها پای ثابت مهمانی‌ها بوده است و الان کمتر کسی وجود عزیز آن را گرامی می‌دارد. پس شما دست به کار بشوید و در پاسداشت بزرگی این خورش فوق‌العاده قدم بردارید!

مواد لازم:

ماده غذایی مقدار
مرغ

5 تکه

گردو

200 گرم

رب انار ترش

یک قاشق غذاخوری

کشمش پلویی

50 گرم

قیسی

15 عدد

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه

به مقدار لازم

گلپر

یک قاشق چایخوری

0

طرز تهیه:

اگر مواد اولیه را مطالعه کرده باشید چند تفاوت با فسنجان معمولی دارد. حضور کشمش پلویی و قیسی به همراه گلپر برگ برنده‌ای در متفاوت بودن این فسنجان اصیل است! درنگ جایز نیست، آستین‌ها را بالا بزنید!

گردو را به وسیله آسیاب یا هاون حسابی له کنید. اینکه گردوی شما کاملا به حالت چرخ شده دربیاید خیلی مهم است و در روغن افتادن خورش نقش اساسی بازی می‌کند. گردو را به همراه رب انار داخل قابلمه بریزید و کمی تفت بدهید. بوی خامی گردو که از بین رفت وقت اضافه کردن یک لیوان آب یخ است! راز و رمز هر فسنجانی در همین نکته نهفته و آن هم اضافه کردن یخ یا آب یخ است! باعث روغن افتادن و لذیذتر شدن آن می‌شود. وقتی آب یخ کمی داغ شد یک لیوان آب یخ دیگر هم اضافه کنید و باز هم منتظر داغ شدن آن بمانید و سومین لیوان آب یخ را هم داخل قابلمه بریزید. در اینجا دیگر نیم ساعت صبر کنید تا حسابی خورش شما به جوش و خروش بیفتد. وقتی شاهد این اتفاق بودید 3 لیوان آب یخ دیگر هم اضافه کنید و در قابلمه را گذاشته و حرارت را کم کنید و 3 ساعت اجازه بدهید بپزد. فقط هر از گاهی هم بزنید تا گردوها ته نشین نشوند.

در این فاصله کار شما با مرغ شروع می‌شود. مرغ‌ها را با نمک، فلفل و زردچوبه به خوبی آغشته کنید و اجازه بدهید یک ساعت بمانند تا مزه دار شوند! بعد از این یک ساعت مرغ را در یک تابه سرخ کنید. بهتر است از سینه مرغ استفاده کنید که بافت آن به خوبی حفظ شود البته اگر دوست دارید ران داخل فسنجان باشد هیچ مشکلی نیست، آن را هم تفت بدهید و وقتی خوب سرخ شد در 1 ساعت پایانی خورش به آن اضافه کنید.

کشمش پلویی و قیسی را چه کار کنیم؟ آنها را کمی در روغن تفت بدهید و در نیم ساعت پایانی طبخ متنجن اصیل گیلانی به همراه نمک، فلفل سیاه و گلپر که نقش اساسی در طعم متفاوت این خورش دارد داخل قابلمه بریزید و خوب هم بزنید. نیم ساعت بعد فسنجان گیلانی شما حاضر است. یک کته زعفرانی ناب ایرانی هم دم کنید و در کنار این خورشی که خوب به روغن افتاده است نوش جان بفرمایید! در کنار فسنجان ماست، ترشی، سبزی خوردن خیلی لذت بخش است. شما چه کنار غذایی را با فسنجان دوست دارید؟ همان را آماده کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها