نگاهی به حاشیه‌سازترین لیک‌هایی که توی دنیای گیم اتفاق افتاده

با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به فاجعه‌بارترین و حاشیه‌سازترین لیک هایی که توی دنیای گیم اتفاق افتادن بندازیم.

شناسه خبر: ۳۹۴۱۱۴
نگاهی به حاشیه‌سازترین لیک‌هایی که توی دنیای گیم اتفاق افتاده

راهنماتو- هیچ‌چیز به اندازه لیک‌ها و درز‌هایی که توی دنیا گیم اتفاق میفتن نمیتونه دردناک و ناامیدکننده باشه چون که معمولا این اتفاقات نه تنها برای توسعه‌دهنده‌های پرتلاشی که روی اون بازی لیک‌شده کار میکردن بلکه برای طرفدارایی هم که با کلی ذوق و شوق منتظر عرضه بازی موردانتظارشون بودن، بدترین اتفاقی که میتونه بیوفته. ناسلامتی کلی هیجان معرفی یه بازی جدید به غافل‌گیری و سورپرایزی هستش که توسعه‌دهنده‌ها انتظارشو دارن ولی خب یهویی همه چیز لو میره و برنامشون به کل خراب میشه. اتفاقی که اخیرا توی صنعت بازیها زیاد شده.

به گزارش راهنماتو، از زمان کرونا و دورکاری افراد سیستم ارتباط بین قسمت‌های مختلف استودیوها به طور آنلاین شده و همین مقدمه خیلی از هک و لیک‌هایی شده که معرفی بازی‌های جدید و یا محتوای آینده یه بازی رو خراب کردن. با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به فاجعه‌بارترین و حاشیه‌سازترین لیک هایی که توی دنیای گیم اتفاق افتادن بندازیم و ببینیم چطور باعث خراب شدن برنامه چندساله یه استودیوی بازیسازی شدن.

6. Fallout 4

worst-game-leaks-in-gaming-history

در عصر دیجیتال امروز، برای بازی‌ها و استودیوهای سازندشون خیلی سخته که بخوان رازهایی که دارن رو حفظ کنن و همه چیز رو تقریبا از چشم عموم مخفی نگه دارن. طوری که حتی استودیوی بزرگ و محبوب Bethesda سابقه هک و درز اطلاعاتی رو داره، تجربه‌ای که باعث شد عرضه این بازی پرطرفدار و دنباله یکی از بهترین سری بازیهای آخرالزمانی با مشکلات زیادی روبرو بشه.

Fallout 4 که میشه گفت تا اون زمان بزرگترین بازی‌ای بودش که Bethesda داشت میساخت، از بد قضا یه سری اطلاعات مربوط به محل بازی (که Boston بود) و اطلاعات بازیگراش توسط Kotaku منتشر شدن. این اقدام که باعث عصبانیت جدی Bethesda شد، کاری کرد که منجر به قطع همکاری اونا با Kotaku در پوشش هر بازی‌ای که در آینده منتشر میکنن شد از آنها شد. به نظر میاد که هر خبری ارزش انتشار رو نداره اونم وقتی که در مورد یکی از موردانتظار ترین بازیهای تاریخه!

5. Half-Life 2

worst-game-leaks-in-gaming-history

تنها چند روز قبل از انتشار Half-Life 2 از سوی Valve، این شرکت توسط یه هکر آلمانی به اسم Axel Gembe هک شدش. Axel سورس کد بازی رو منتشر کرد و در کنارش گفت که Half-Life 2 هنوز آماده انتشار نیستش اونم فقط چند روز قبل از اینکه این بازی قرار بود به طور رسمی منتشر بشه.

البته این هکر یکم بعد از کرده خودش پشیمون شدش و با ارسال یه ایمیل به Gabe Newell، رئیس Valve، به جرم خودش اعتراف کرد. او همچنین از Gabe خواست که بهش یه شغل توی اون شرکت بده، اما قبل از اون تحت تعقیب پلیس قرار گرفته برای همین هم به محظ اومدن به آمریکا بازداشت شد. درسته که اونا تونستن این هکر رو بازداشت کنن ولی این یه رسوایی بزرگ برای Valve بودش و هزینه زیادی هم برای اونا به همراه داشت. تازه خیلی حتی معتقدن که همین ممکنه دلیلی برای عدم انتشار Half-Life 3 باشه.

4. درز اطلاعاتی دادگاه Xbox و FTC

worst-game-leaks-in-gaming-history

یکی از لیک‌هایی که هیچکس انتظارشو نداشت، برنامه کل بازی‌های فرست‌پارتی Xbox برای سال 2023 و بعد از اون بود. در دادگاه FTC برای سنجش قدرت مایکروسافت برای خرید Activision، این شرکت به طور تصادفی اسناد محرمانه‌ای رو که شامل پروژه‌های آیندش از جمله یک کنسول Xbox Series X قوی‌تر، یه دسته جدید، و همچنین بازیهایی که هنوز معرفی نشده بودن رو آپلود کرد.

بیشتر از دوازده‌تا بازی فرست‌پارتی در حال توسعه در استودیوهای مختلف مثل Bethesda، Arkane و id Software لو رفت. اتفاقی که میشه گفت تموم سورپرایزهای Xbox رو برای چندین سال از بین برد، اونم تازه وقتی که این شرکت داره با مشکلات زیادی در حوزه پروژه‌های AAA و گرون خودش دست و پنجه نرم میکنه. با اینکه میشه گفت همه اتفاقات دادگاه FTC رو آروم‌آروم دارن از یاد میبرن ولی این تونست نه‌تنها لکه ننگی برای مایکروسافت بلکه برای اعتبار این دادگاه و سیستم قضایی مربوطه به شمار بیاد.

3. The Last of Us Part 2

worst-game-leaks-in-gaming-history

از لحظه‌ای که The Last of Us Part 2 معرفی شدش میشه گفت کسی نبود که پلی‌استیشن داشته باشه و برای این بازی هیجان‌زده نباشه، بازی‌ای که قرار بودش دنباله یکی از بهترین بازیهای سال 2013 باشه. ولی در ماه‌های ثبل از انتشارش در سال 2020، تموم داستان بازی The Last of Us Part 2 به همراه برخی از کلیپ‌های گیم‌پلی به بیرون درز کرد، اتفاقی که تا اون موقع جزو بزرگترین لیک‌ها توی تاریخ صنعت گیم بود

چیزی که باز وضعیت رو برای این بازی بدتر کرده بود این بود که اونایی که در جریان لیک‌ها بودن و در جریان داستان این بازی قرار گرفته بودن همگی از پایان تلخ بازی متنفر بودن و اعتراضشون رو هم قبل از عرضه رسمی بازی به گوش استودیو رسوندن. همه این موارد منجر به یه بازخورد منفی نسبت به The Last of Us Part 2 شد که حسابی اعتبار Naughty Dog رو زیر سؤال برد.

2. Grand Theft Auto 6

worst-game-leaks-in-gaming-history

سال 2022 یکی از بدترین لیک‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی رو شاهد بود. بعد از اینکه سرورهای Rockstar توسط یه نوجوون 17 ساله از خدا بی‌خبر هک شدن، بیشتر از 90تا کلیپ مختلف از بازی Grand Theft Auto 6، که بی‌شک یکی از موردانتظارترین بازی‌های تاریخه، در سراسر جهان و در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شدن.

اگرچه این ویدیوها و لیک‌ها همگی نسخه اولیه GTA 6 رو نشون میدادن، ولی هنوز هم تونست یه آسیب جدی رو به Rockstar Games وارد کنه. اینکه راکستار تونسته بود برای بیشتر از 10 سال ساخت این بازی رو مخفی نگه داره و حالا که همه حداقل کلیپ‌هایی رو از GTA 6 توی اینترنت دیده بودن، Rockstar رو مجبور کرد که اقدامات قانونی‌ای در این مورد انجام بده. با اینکه این هک ابعاد گسترده‌ای رو داشتش و همه ازش با خبر شدن، ولی خودمونیما تونست حتی هایپ برای این بازی رو بیشتر کنه، مخصوصا وقتی که تریلر رسمی اون الان بیشتر از 170 میلیون بازدید داره.

1. Insomniac Games

worst-game-leaks-in-gaming-history

چند ماه بعد از انتشار موفق Spider-Man 2 از Insomniac، این استودیو در دسامبر 2023 با یکی از بزرگترین هک در تاریخ خودش روبرو شدش. هکی که میشه گفت برنامه 10‌ساله این استودیو رو در کنار نسخه قابل اجرای بازی Marvel's Wolverine که یک انحصاری برای PS5 از Insomniac بود.

و کاش کل داستان به همین دوبخش خلاصه میشد ولی خب متاسفانه داستان پیشتر هم رفت و بیخ‌دار هم شد. نه‌تنها نزدیک یه 1 ترابایت اطلاعات منتشر شد که شامل برنامه‌ریزی انتشار Insomniac برای ده سال آیندش که شامل بازی‌هایی مثل Marvel's Spider-Man 3 و Marvel's X-Men میشد؛ اطلاعات شخصی کارکنای این استودیو هم منتشر شدش که منجر به تهدید امنیت اونا شدش و بی‌چاره‌ها بعد از این قضیه مجبور به حتی بیشتر کارکردن هم شدن تا بتونن این قضیه رو فیصله بدن.

با این حال، این استودیوی پرکار Insomniac خیلی سریع تلاش کرد که از این قضیه عبور کنه و اجازه ندن که همچین هکی کارشون رو برای ساختن بازی‌های فوق‌العاده کند کنه. Insomniac تضمین کردش که هنوز هم در حال کار روی Marvel's Wolverine هستش و قوی‌تر از همیشه هم قراره برگردن.

نظرات
پربازدیدترین خبرها