داستان این قابلیت به‌دردنخور گرافیکی که همه بازی‌ها دارن چیه

آیا واقعا تنظیمات گرافیکی Ultra چیزی هستش که بخواین دلتون رو سرش بد کنین؟ با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به این قضیه داشته باشیم.

شناسه خبر: ۳۹۵۷۹۷
داستان این قابلیت به‌دردنخور گرافیکی که همه بازی‌ها دارن چیه

راهنماتو- تابحال نشده که بعد از ارتقا سیستممون یه سری بازی‌هارو تلاش کنیم با تنظیمات گرافیکی Ultra باز نکنیم. اونم چون اغلب اوقات وقتی فکر می‌کنیم که سیستممون قادره بازی رو با تنظیمات گرافیکی Ultra اجرا کنه، از اینکه میتونیم اون ارتقا رو توی عمل و به صورت یه سری اعداد که همگی بالای 60 هستن ببینیم و همین میتونه توی ما یه حس خوشحالی و افتخار رو ایجاد کنه. اما، بعضی وقتها اینکه بتونیم بازی رو با بالاترین تنظیمات ممکن اجرا کنیم میتونه کار بیهوده و عبثی باشه. به همین دلیل باید در نظر داشته باشیم که به جای اینها از تنظیمات گرافیکی پایین‌تری استفاده کنیم تا بتونیم به اون نتیجه مطلوب برسیم.

به گزارش راهنماتو، این قضیه در واقع میشه گفت یکی از مواردی هستش که هر گیمری بعد از ارتقای سیستمش بهش توجه میکنه چرا که ساده‌ترین راه برای اینکه بهتون قبولونده بشه که پول ارتقای سیستمتون رو خوب خرج کردین اینه که به چشم ببینین که یه سری اعداد توی بازی و بنچمارک مربوط از قبل بیشتر شدن و در نتیجه یه تجربه یهتری در انتظارشونه. حالا آیا واقعا تنظیمات گرافیکی Ultra چیزی هستش که بخواین دلتون رو سرش بد کنین؟ با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به این قضیه داشته باشیم.

تنظیمات گرافیکی Ultra تو بازی‌ها اصلا یعنی چی؟

does-ultra-graphics-settings-actually-worth-it

تنظیمات گرافیکی "اولترا" اصطلاحیه که بخیلی از گیمرهای مدرن برای اشاره به ماکسیمم تنظیمات گرافیکی یه بازی استفاده می‌کنن. این ممکنه به انتخاب پیش‌فرض تنظیمات خیلی بالا توسط بازی با توجه به سخت‌افزار موجود باشه، یا به صورت دستی تنظیمات گرافیکی رو به گونه‌ای تنظیم کنین که همه چیز بهترین شکل ممکن رو داشته باشه.

تنظیمات گرافیکی ماکسیمم معمولاً سیستمتون رو نسبت به دیگر تنظیمات بیشتر مشغول میکنن و می‌تونن منجر به دمای بالا (و مصرف بیشتر انرژی) در هر دو قطعه پردازنده و کارت گرافیک شما بشن. این تنظیمات معمولاً به این معنیه که تجربه بازیتون لذت‌بخش‌تر باشه، اما ممکنه که در کنارش باعث کندی بازیتون بشه چرا که شاید سیستمتون نتونه اون فریم‌ریتی که باید رو با تنظیماتی که ازش خواستین حفظ کنه.

اگر متوجه شدین که یکم بیش از حد سیستمتون مشغول پردازش بازی هستش بهتره که به عنوان یکی از راه‌های بهینه‌کردن عملکرد سیستمتون ویندوز 10 رو نصب کنین.

چرا تنظیمات گرافیکی Ultra وجود دارن؟

does-ultra-graphics-settings-actually-worth-it

تنظیمات گرافیکی اولترا همیشه برای ارائه تجربه‌ای هست که سازنده‌های بازی بدون هیچ محدودیتی توی ذهنشون قصد ساختش رو داشتن. تکسچرها، گیاهان، سایه‌ها و جزئیات دیگه دقیقا به همون صورتی هستن که طراحای بازی انتظار داشتن اونارو ببینن.

بنچمارک‌ها در تنظیمات گرافیکی اولترا

در حال حاضر، تنظیمات گرافیکی روی حالت ماکسیمم ملاک اصلی سنجش سخت‌افزار و باعث دلخوشی خیلی از گیمرهاست. اونم اینطوری که اگر همچنان سیستم کسی بتونه یه بازی به‌خصوص رو اجرا کنه میتونه صاحب خودش رو حسابی خوشحال کنه و تازه اگر بتونه فریم‌ریتی بالاتر از 60 بگیره که دیگه نور علی نور شده!

اگر شما هر ترکیبی از پردازنده و کارت گرافیک رو کنار کلمه "بنچمارک" توی یوتیوب سرچ کنین، می‌بینین که تعداد زیادی ویدیوی بنچمارک این قطعات با تنظیمات ماکسیمم وجود دارن. برای قطعات کامپیوتر متوسط یا پایین، اغلب نرخ فریم‌های پایینی دیده میشه و خریدارای علاقه‌مند هم در بخش نظرات احساسات خودشون رو نسبت به نتایج بیان می‌کنن.

البته بنچمارک‌ها تنها راه سنجیدن یه بازی و یه نوع خاص از سخت‌افزار نیست چرا که اگر با تنظیمات گرافیکی پایین‌تر بازی کنین قرار نیست چیزی از تجربه کلی بازی کم بشه. اما، بنچمارک‌ها فقط برای آزمایش عملکرد یک سیستم هستن. واقعاً نیازی نیست که دقیقا ببینین بنچمارک یه سیستم چه نتایجی داره تا بتونین از بازیتون لذت ببرین!

آیا تنظیمات گرافیکی اولترا ارزش افت نرخ فریم رو دارن؟

does-ultra-graphics-settings-actually-worth-it

اینکه آیا افت نرخ فریم ارزشش رو داره یا نه، چیزیه که ما نمی‌تونیم بهش یه جواب مستقیم بدیم، اما می‌تونیم بهتون کمک کنیم که خودتون با توجه به یه سری موارد به این سوال جواب بدین.

نرخ فریم‌ریت قابل بازی برای شما چقدره؟

نرخ فریم‌ریت قابل بازی کاملاً یه چیز سلیقه‌ایه. گیمرهای کنسول و دستگاه‌های دستی اغلب با 30-60 فریم در ثانیه بازی می‌کنن و کاملاً هم باهاش راضی هستن، در حالی که خیلی از گیمرهای کامپیوتر به دنبال 100 فریم با بالا هستن تا بیشترین استفاده رو از مانیتورهای با ریفرش‌ریت بالاشون ببرن.

اگر گیمری هستین که زیاد سراغ بازیهای رقابتی نمیرین، احتمالاً با 60 فریم در ثانیه هم راضی بشین. بهتره که تنظیمات گرافیکیتون رو پایین بیارین و به دنبال یه فریم‌ریت پایدار برای بازیتون و با توجه به سخت افزارتون بگردین. بیشتر اوقات، شما حتی تفاوتی رو حتی حس نمیکنین و حالا در ادامه چندتا نمونه هم برای ماقیسه براتون میاریم. با این حال، اگر هنوز برای گرفتن فریم بیشتر دچار مشکل میشین باید دنبال راه‌چاره‌ای بسته به ویندوز مورد استفاده خودتون بگردین.

ممکنه اصلا بخواید نرخ ریفرش‌ریت مانیتور خودتون رو هدف قرار بدین اونم اگر علاقه‌مند به بازی‌های رقابتی مثل Counter-Strike 2، Valorant، Apex Legends، یا Overwatch 2 باشین. بیشتر بازیکنا معمولاً از تنظیمات بسیار پایین برای به دست آوردن حداکثر تعداد فریم در ثانیه استفاده می‌کنن چون ریفلکس و واکنش‌پذیری مهمتر از درخت یا چمن خوشگلتره! (تازه میتونه دیدتون رو هم مختل کنه).

آیا می‌تونید تفاوت بین تنظیمات گرافیکی Medium و Ultra رو تشخیص بدین؟

does-ultra-graphics-settings-actually-worth-it

در خیلی از بازی‌های AAA مدرن که طراحی خوبی دارن، تنظیمات پایین تقریباً قابل تشخیص‌تر نسبت به تنظیمات بالاتر هستن. آره، مثلا سایه‌ها به خوبی قبلش نیستن، یا ممکنه اصلا چمن کمتری رو توی بازی داشته باشین. با این حال، وقتی مشغول تیراندازی و گذر سریع از موارد مختلف هستین همچین جزییاتی اصلا شاید به چشمتون نیاد.

زمانی که به صحنه‌های کندتری از بازی میرسین، خیلی از بازی‌های AAA (حتی بازی‌های کوچک‌تر) از فناوری‌های رندرینگ پویا استفاده می‌کنن. این فناوری‌ها یا وضوح رندر رو کاهش میدن یا کیفیت تکسچر رو. اونم چرا؟ چون زمانی که شما در حال حرکت هستین و به تدریج جزئیات میاد پایین تا توی اون میلی‌ثانیه‌ای ک شما حواستون به اطرافتون نیست اون عملکرد مطلوب رو بازی بتونه حفظ کنه. با همین ترتیب، وقتی که می‌خواید زیبایی بازی رو تجربه کنین، بازی کیفیت تکسچر رو بیشتر میکنه و به شما اجازه می‌دهد تا تصویری زیباتری از بازی رو تماشا کنین در حالی که همچنان نرخ فریم‌‌ریت بالایی رو تجربه میکنین.

نمونه‌های تنظیمات گرافیکی Medium در مقابل تنظیمات Ultra

does-ultra-graphics-settings-actually-worth-it

does-ultra-graphics-settings-actually-worth-it

برای اکثر مردم، تجربه‌ای آرامش بخش و واکنش‌پذیری بهتر با فریم‌ریت بالا از یه تجربه کند ولی زیبا خیلی بهتره. ولی اگر این وسط میخواستین هردوتاشون رو داشته باشین تکلیف چیه؟

ما توی این بخش 2بازی رو آوردیم و به صورت مقایسه‌ای تنظیمات گرافیکیشون رو کنار هم گذاشتیم. بالاترین تنظیمات گرافیکی در سمت چپه، در حالی که تنظیمات متوسط در سمت راسته. در اکثر این بازی‌ها، حتی نمیتونین متوجه بشین که اصلا کجا مرز بین این دوتا حالت گرافیکیه. تازه این قضیه برای بازی‌های قدیمی هم که از فناوری‌ها و تکنیک‌های رندرینگ کمتر پیشرفته‌ای استفاده میکردن صدق میکنه.

حالا از خودتون بپرسین - واقعاً گرافیک بیشتر ارزشش رو داره؟

انتخاب تنظیمات گرافیکی کاملا به عهده خودتونه. ما اینجا نیستیم تا براتون تصمیم بگیریم که چه تنظیمات گرافیکی رو باید برای بازیتون استفاده کنید. با این حال، ممکنه این قضیه که به جای تنظیمات Ultra بخواین از یه سری تنظیمات بهینه‌تر استفاده کنین میتونه روی عمبکرد بازیتون تاثیر بالایی داشته باشه.

شما اغلب تاثیر بیشتر از این تنظیمات رو حتی متوجه هم نمشین و همین به شما یه تجربه آرامش‌بخشتری رو میده. تجربه بازی روون مطمئن باشین چیزی هستش که در آخر هر گیمری با هر سیستمی بهش میرسه.

نظرات
پربازدیدترین خبرها