خلاقانه‌ترین روش‌هایی که بازی‌ها موقع دزدکی بازی کردن مچتون رو گرفتن

یکی از راه‌های مبارزه با کسایی که بازیهارو به صورت دزدی بازی میکردن اینه که سازنده‌های بازی روش‌های جالبی رو برای مقابله باهاشون استفاده کنه.

شناسه خبر: ۳۹۵۸۷۹
خلاقانه‌ترین روش‌هایی که بازی‌ها موقع دزدکی بازی کردن مچتون رو گرفتن

راهنماتو- یکی از خوبی‌هایی که ما تو بحث بازیهای کامپیوتری اونم تو ایران داریم اینه که چون قانون کپی‌رایت اینجا به اون صورت رعایت نمیشه میتونیم توی هر سی‌دی فروشی‌ای که میبینیم بازیهایی رو پیدا کنیم که از راه‌های غیرقانونی روی دی‌وی‌دی رایت شدن و اونجا برای فروش قرار گرفتن. قاچاق نرم‌افزار یه مشکل قدیمیه که خیلی از صنایع سرگرمی رو تحت تأثیر قرار داده، و صنعت بازی‌سازی هم از این قاعده مستثنی نبوده. توسعه‌دهنده‌های بازیها هم همیشه در جستجوی بهترین راه برای جلوگیری از دزدی بازیشون بودن.

به گزارش راهنماتو، بعضی از توسعه‌دهنده‌ها ولی به جای مقابله مستقیم با این دزدی‌ها به روش‌های خلاقانه‌تری روی آوردن، اونم با ایجاد بعضی از برنامه‌های مبارزه با قاچاق که به جای اینکه بازی رو غیرقابل اجرا کنن کاری میکردن که طرف مقابل متوجه این قضیه بشه که اونقدرا هم زرنگ نیست و بقیه از کارش خبر دارن. برخی از این برنامه‌های مبارزه با قاچاق نه تنها برای خنده و سرگرمی بودن، بلکه کاری میکرد کسایی که به دانلود غیرقانونی اون بازی فکر می‌کردن، یکم روی تصمیمشون بیشتر فکر کنن چون عواقب جدی‌تری در انتظارشون بود.

10- Earthbound: سختی 1000 برابری

best-anit-piracy-meassures-in-games

Earthbound برای میزان سختی بالایی که در طول بازی داشت معروف شده بود. اما برای هرکسی که یک نسخه غیرقانونی از بازی رو بازی می‌کرد، میزان سختی به مراتب بیشتر هم می‌شد. اگر یک نسخه غیرقانونی از Earthbound شناسایی می‌شد، بازی به طور فوری تعدادی دشمن بیشتر از حد معمول رو اسپاون میکرد. این دشمنا همچنین قوی‌تر از دشمنای نسخه اصلی بازی بودن. تازه اگر کسی این قضیه رو بیشتر به عنوان چالش میدید و همچنان میتونست اونارو شکست بده و به مرحله‌ی بعدی بره، صفحه بازی فریز میکرد و شما رو مجبور به ریست بازی میکرد بعد به محض اینکه شما بازی رو ریست میکردین خود بازی سیوهاتون رو پاک میکرد.

9- Spyro Year of the Dragon: تیکه‌هایی که هیچ‌وقت نمیتونستین پیداشون کنین

best-anit-piracy-meassures-in-games

Spyro: Year of the Dragon از تاکتیک مشابهی برای متوقف کردن افرادی که قصد بازی با نسخه‌های غیرقانونی از بازی رو داشتند، استفاده میکرد. در ابتدا Zoe به شما میگفت که نسخه بازی‌ای که بازی میکنین غیرقانونیه و احتمالاً به درستی قرار نیست کار کنه. اگر شما یه دنده بازی درمیاوردین و ادامه میدادین ولی بازی یه سری اشکالات نامعلوم و عجیب پیدا میکرد. شخصیت‌ها و آیتم‌های بازی ممکن بود اصلا ظاهر نشن، Sparx اصلا نمیتونست جون خودش رو دوباره پر کنه، و گاهی اوقات Spyro به طور تصادفی به نقطه شروع اون لول از بازی برمیگشت. بعد تازه اگر حالا به نحوی هم میتونستین به آخر بازی برسین و تمومش کنین خود بازی بلافاصله سیو‌هاتون رو پاک میکرد. جوری که انگار نه انگار بهتون گفته بود قرار نیست بازیتون حالت عادی داشته باشه!

8- Game Dev Tycoon: باگ‌های مخصوص نسخه‌ دزدی خودش رو داشت

best-anit-piracy-meassures-in-games

Game Dev Tycoon بیشترین روش مبارزه با نسخه‌های دزد رو توی این لیست داره. Game Dev Tycoon یک بازی شبیه‌سازیه که توی اون بازی می‌سازید. ممکنه موفق بشید و همه رویاهای بازی‌سازی‌تون رو به واقعیت تبدیل کنید، یا اصلا شکست بخورید. و نسخه‌های غیرقانونی از Game Dev Tycoon هم از همون اول قرار بودن که شکست بخورن. چطوری؟ اگر یه نسخه غیرقانونی از Game Dev Tycoon شناسایی می‌شد، بازی شما به طور کاملا سالم و هیچ باگی شروع به اجرا شدن میکرد. اما یهویی، شما شروع به از دست دادن پول می‌کردین و مردم دیگه بازی شما رو نمیخریدن. چرا؟ چون دزدای توی بازی اون بازی‌ای که شما منتشر کرده بودین رو کرک کردن و داشتن غیرقانونی در دسترس مردم قرار میدادن. جالب اینجاست که این سناریو هیچ‌وقت توی نسخه‌های قانونی بازی اتفاق نمیفتاد.

7- The Sims 4: سانسوررررر!!!!

best-anit-piracy-meassures-in-games

سازنده‌های The Sims 4 نسبت به نسخه‌های قاچاقی از بازیاشون دست به خلاقبت‌های زیادی میزدن. اگر تا به حال یکی از بازی‌های Sims رو بازی کرده‌ باشین ممکنه با اون بخش سانسوری که بازی موقع اجرای یه سری افعال رو شخصیتتون میزاشت تا همچنان حیا و عفت کارکترتون حفظ بشه آشنا باشین. حالا اگر یه نسخه قاچاقی شناسایی می‌شد، اون قسمت پیکسلی وقتی که Sim شما کارش رو تموم میکرد نمی‌رفت. به جای اینکه شخصیت شما بعد از انجام کارش بره سراغ ادامه زندگیش، Sim شما در یه لوپ بی‌پایان گرفتار میشد و پیکسل‌ها به تدریج گسترش پیدا می‌کردند تا تمام صفحه رو سانسور کنن.

6- The Legend of Zelda Spirit Tracks: قطاری که رَم کرده

best-anit-piracy-meassures-in-games

یکی از ویژگی‌های اصلی The Legend of Zelda: Spirit Tracks قطارش بود. دقیقاً همون قطاری که در مسیر ریلهای روحی حرکت میکرد. اگر کد توی بازی متوجه میشد که نسخه دزدی بازی در حال اجرائه، بازی کنترل‌های قطار رو دیگه به گیمر نشون نمیداد و کنترل‌های بازی به طور کامل از کار میفتاد. بازی به طور کامل بدون این کنترل‌های بسیار مهم قابل بازی نبود، بنابراین گیمرهایی که متاسفانه سرشون کلاه رفته بود و نسخه دزدی بازی رو خریده بودن باید اینجا میفتادن دنبال کسی که بازی رو ازشون خریده بودن و پولشون رو پس میگرفتن.

5- Crysis Warhead: توی این بازی شوتر Angry Birds بازی کنین

best-anit-piracy-meassures-in-games

از بین همه روش‌های مبارزه با قاچاق، واقعاً تاکتیک مضحکی که Crysis Warhead داشت، یکی از بهترینا بود! به جای شلیک کردن گلوله، نسخه‌های قاچاقی از بازی باعث می‌شدن که تفنگتون به جای گلوله از خودش مرغ شلیک کنه! مرغ‌ها مطمئناً جای خودشون رو تو زندگی دارن، ولی استفاده ازشون به عنوان گلوله جزو کاربردهایی نیستش که آدمی بهش فکر کرده باشه!

تازه این مرغ‌ها به دشمناتون هیچ آسیبی نمیزنن. البته، درسته که نمیتونن بهشون آسیبی بزنن ولی به‌جاش اونارو بهت‌زده میکنه که چطور این سرباز خارجی با لباس فضایی یه تفنگ داره که ازش مرغ شلیک میشه!!! اگر دنبال بازی‌ای هستین که حداقل پرتاب پرنده به سمت دشمناتون میتونه کارشون رو بسازه Angry Birds میتونه یه انتخاب فوق‌العاده باشه.

4- Alan Wake: نویسنده معروف برای خودش یه پا دزد دریایی میشه

best-anit-piracy-meassures-in-games

توسعه‌دهنده‌های Alan Wake اقدامات ضدقاچاقیشون رو با یه داستان طنزی ترکیب کردن. بسیاری از بازی‌های این لیست از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کردن که بازی رو اگر به عنوان غیرقانونی شناخته می‌کردن، بازی‌پذیر نبود. اما Alan Wake، از طرف دیگه، به سادگی به قاچاقچی‌ها اطلاع داد که اونها میدونن دارن نسخه دزدی بازیشون رو بازی میکنن. حالا اینکه این موضوع باعث میشد احساس گناه کنن یا نه، مشخص نیست و به خودشون برمیگرده.

حالا اگر شما نسخه غیرقانونی Alan Wake رو بازی می‌کردین، بازی یه چشم‌بند مخصوص دزدای دریایی رو روی یکی از چشم های Alan می‌ذاشت. این تفاوتی زیادی توی گیم‌پلی نداشت، به غیر از اینکه Alan رو به نظر خشن‌تر و یکمی غیرقانونی‌تر نشون میداد.

3- Serious Sam 3: عقرب بزرگ رو دریابین

best-anit-piracy-meassures-in-games

Serious Sam 3 برعکس بقیه بازیها که روش‌هاشون خلاقانه بودن بیشتر سمت وحشتناکی و ترسناک‌بودن رفتش. کسایی که نسخه‌های غیرقانونی رو بازی میکردن باید حواسشون به یه موجود غول‌پیکر قرمز رنگ که شبیه‌به‌ یه عقرب بود میبودن چون که اون همیشه دنبالشون بود. این هیولا به طور غیرقابل باوری سریع بود و تا زمانی که شمارو نمیکشت ول کنتون نبود. اگر این به اندازه کافی ترسناک نبود باید بگم که جونشم بی نهایت بود.

درسته که شاید نسخه دزدی این بازی میتونست برای کسی که دنبال به چالش کشیدن خودشون میبودن میتونست جالب باشه ولی دیگه تا چه حد؟! هوشیار بودنم دیگه تا یه حدی نه کل زمانی که دارین بازی میکنین!!!

2- The Secret of Monkey Island: به یه دزد دریایی زنگ بزنین!

best-anit-piracy-meassures-in-games

The Secret of Monkey Island در ابتدای بازی یک سری سوال می‌پرسید که اگر چرخ Dial-A-Pirate رو نداشتید، اجازه‌ی ادامه بازی رو به شما نمی‌داد. این تدابیر ضدقاچاقی کاغذی از طرف توسعه‌دهندگان فراهم شده بود و یکی از عجیبترین و ابتدایی ترین راه‌های ضددزدی برای بازی‌های ویدیویی بود.

1- The Witcher 2: اشتباه گرفتین

best-anit-piracy-meassures-in-games

با اینکه خیلی از ماها دیگه فکر میکنیم دوره زمونه بازیهای دزدی تموم شدن، اما متأسفانه اینطور نیست. در سال 2022، به جاش آمار بازیهای آنلاین دزدی در حال افزایش بودن. پس این تنها بازی‌های کلاسیک دهه 90 که روش‌های ضدقاچاقی رو داشتن، نبودند.

اگر بخوایم روش‌های ضدقاچاقی رو امتیاز بدیم، قطعاً The Witcher 2 در رتبه اول قرار می‌گرفت. The Witcher 2 دارای یه سری مکانیک‌های عشق و علاقه‌ایه که به شما اجازه می‌ده در نقش گرالت به یه سری از شخصیت‌هایی توی بازی نزدیکتر بشین. اگر یک نسخه غیرقانونی از بازی رو بازی می‌کردین، NPC انتخابی شما جا شرو با یه زن پیر و فوق‌العاده زشت به اسم Marietta Loredo عوض میکرد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها