صفر تا 100 نگهداری گیاهان داخل آب رو یاد بگیر! مراقبشون باش!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.4 دقیقه

راهنماتو- «تو آب قشنگ‌تره! بهتر می‌تونم بهش برسم!»

آیا شما هم علاقمند به نگهداری گیاهان در آب هستید؟ آیا از دیدن ریشه‌های در هم گره خورده و برگ‌های سر از شیشه بیرون آورده لذت می‌برید؟ آیا گیاهان رونده مثل پتوس را بیشتر دوست دارید و به قلمه زدن آنها در آب عادت کرده‌اید؟ آیا از اصول نگهداری گیاه در آب باخبر هستید؟ آیا گیاه را در آب قلمه می‌زنید و به امان خدا رها کرده و به پر کردن شیشه از آب بسنده می‌کنید؟ خب اشتباه می‌کنید! درست است که گیاهان در آب هم سلامت می‌مانند اما رعایت یکسری اصول برای اینکه زنده بمانند و به بقایشان ادامه بدهند لازم است. آیا آنها را می‌دانید؟ اگر نمی‌دانید پس یاد بگیرید اگر هم می‎‌دانید باز هم بخوانید تا بهتر یاد بگیرید!

به گزارش راهنماتو، از گیاه خودتان یا نزدیکانتان چند شاخه قلمه می‌زنید و توی یک شیشه آب یا گلدان گذاشته و برای زیبایی منزل از آن استفاده می‌کنید، این گیاه ریشه کرده و با زبان بی زبانی هر از گاهی با نشانه‌هایش با شما حرف می‌زند آیا می‌شنوید و اهمیت می‌دهید؟ گیاهان همیشه و در هر شکلی نیازمند توجه هستند. باید به آنها مهر و عشق بدهید در غیر اینصورت یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و با گیاهی که دیگر زنده نیست روبه رو خواهید شد! صحنه دلخراشی است!

این موارد را ببینید شاید برخی از آنها به دردتان خورد!

  • اگر گیاه را در آب قلمه زدید و ریشه‌ی آن بیشتر از 5-6 سانت شد و هنوز آن را در خاک نکاشته‌اید دیگر این کار را انجام ندهید! گیاه نازنین به آب عادت می‌کند و زندگی در خاک برایش سخت خواهد شد برای همین اگر به خاک منتقل کنید از بین می‌رود. پس اگر قصد دارید گیاه را بعد از ریشه‌دار شدن در خاک قرار بدهید حتما قبل از اینکه ریشه‌هایش بلند شود این کار را بکنید تا برای همیشه آبزی نشود!
  • حتما از ظرف شیشه‌ای مناسب برای گیاه استفاده کنید. سعی کنید حتما نور را فیلتر کند، بهتر است که شیشه شما رنگی باشد تا نور از آن کامل رد نشود. هرچه نور بیشتری به ریشه‌ی گیاه برسد امکان اینکه ریشه آلوده بشود و از بین برود بیشتر است.

00

  • اگر گیاهی که قلمه می‌زنید از نوع گیاهان رونده مانند پتوس است حتما از نقطه مناسبی این کار را صورت بدهید. مطمئن باشید که ساقه‌ای که قطع کرده‌اید روی آن گیره یا ریشه کوچک داشته باشد که با گذاشتن در آب رشد کند و ریشه کند! حتما برگ‌های اضافه را ببرید تا رشد گیاه با موفقیت صورت بگیرد.
  • درست است که گیاه در آب زندگی می‌کند اما این به معنی رها کردنش نیست. باید هر ماه یک بار آب گلدان شیشه‌ای را عوض کنید چون آب آلوده موجب پوسیدگی ریشه خواهد شد.
  • هر 15 یا 20 روز یک بار گیاه را کامل از آب دربیاورید و ریشه‌هایی که سیاه شده‌اند و مشخص است که دیگر زنده نیستند جدا کنید. مقداری آب را با کمی قارچ کش مخلوط کرده و ریشه‌ها را با آن بشویید. 5 قطره سرکه هم داخل آب تازه بریزید. این مساله را هم درنظر داشته باشید آبی که داخل ظرف می‌ریزید حتما بدون کلر باشد و برای این کار 24 ساعت قبل آب را در محیط قرار بدهید تا کلر آن از بین برود.
  • استفاده از چند عدد زغال اکتیو داخل ظرف گیاه باعث می‌شود رشد گیاه شما بهتر بشود. البته حواستان باشد که زغال‌های بازاری را برای این کار استفاده نکنید چون مواد نفتی دارند و گیاه شما را از بین می‌برند.
  • ممکن است داخل آب ریشه‌های نازک و علف مانند که در هم گره خورده‌اند ببینید آنها اصلا فایده‌ای ندارند و بهتر است از قسمتی که پرپشت‌تر هستند جدا کرده و دور بریزید.
  • معمولا گیاهانی که در آب نگهداری می‌شوند با مشکل برگ‌های کوچک که تازه درمی‌آیند مواجه هستند، برای اینکه برگ‌های جدید پهن باشند باید آن را تغذیه کنید. آب به تنهایی هیچ مواد مغذی برای گیاه ندارد پس استفاده از کود را فراموش نکنید. بهترین کودهایی که می‌توانید برای گیاهان داخل آب استفاده کنید ترکیبی از آمینو اسید و جلبک دریایی است لطفا از این معجون که مانند معجزه عمل می‌کند هر 20 روز یک بار به برگ‌های گیاه اسپری کنید.

00

کود 10-52-10 نیز برای آنها مفید است. موجب تقویت ریشه و رشد زیادتر آن خواهد شد. هر ماه یک بار مقدار کمی از این کود را در آب حل کنید و به آب داخل ظرف اضافه کنید.

  • حتما یک لکه‌های سیاه رنگی وسط برگ‌های گیاهتان مشاهده کرده‌اید. این اتفاق به معنی قارچی شدن گیاه شماست. باید استفاده از قارچ کش را در برنامه قرار بدهید. به این صورت که 3 بار به فاصله 10 روز از اسپری قارچ کش به برگ‌ها و ساقه‌های گیاهتان بپاشید تا به مرور قارچ‌های آن از بین برود و شاهد برگ‌های سبز، سلامت و شاداب آن باشید.

این موارد را به خوبی درنظر بگیرید و اجرا کنید حتما گیاه سلامت و زیبایی در آب خواهید داشت.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها