«شامادورا» برای این که سرحال و شاداب باشه به این مراقبت‌ها نیاز داره!

اگر به گلفروشی مراجعه کرده باشید حتما شامادورا به عنوان یک گیاه آسان و بی دردسر به شما معرفی شده است. اما یکی از عیب‌های این نخل زیبا، سیاه شدن برگ‌هایش است!

شناسه خبر: ۳۹۴۴۰۸
«شامادورا» برای این که سرحال و شاداب باشه به این مراقبت‌ها نیاز داره!

راهنماتو- «خیلی قشنگه اما چرا برگاش سیاه می‌شه!؟»

گیاه شامادورا که به آن نخل شامادورا هم گفته می‌شود یکی از زیباترین گیاهانی است که می‌تواند به منزل شما زیبایی خاصی ببخشد.

به گزارش راهنماتو، شامادورا در بین طرفداران گل و گیاه جایگاه خیلی خوبی دارد و افراد زیادی برای این نخل خوش قد و قامت و سبز رنگ سر و دست می‌شکنند! اما نکات مهمی وجود دارد تا شما بتوانید برای رشد بیشتر و سلامت گیاهتان آنها را اجرا کرده و شاهد سبزینگی آن و زیبایی بی نظیرش باشید.

یک نکته مهم دیگر هم در وصف شامادورا این است که در تصفیه کردن هوای محیط خیلی مفید عمل می‌کند. پس داشتن آن در منزل غنیمت است!

اگر شما هم به گلفروشی مراجعه کرده باشید حتما شامادورا به عنوان یک گیاه آسان و بی دردسر به شما معرفی شده است. اما یکی از عیب‌های این نخل زیبا، سیاه شدن برگ‌هایش و از بین رفتن تدریجی آنهاست. مشکل دیگری که ممکن است با آن برخورد کرده باشید گرفتار شدن آن به کنه تارعنکبوتی است. سومین اشکالی هم که شامادورا می‌تواند با آن روبه رو شود سوختن نوک برگهاست. و در انتها چیزی که قطعا شما را خیلی ناراحت خواهد کرد توقف رشد این گیاه است، در این هنگام دیگر برگ جدیدی به وجود نمی‌آید و برگ‌های قبلی در یک حالت ثابت و ساکن باقی می‌مانند. برای اینکه این 4 مشکل را در گیاهتان مشاهده نکنید یا حلشان کنید این موارد را به دقت به خاطر بسپارید.

چطور به شامادورا آب بدهیم؟

گیاه شامادورا به آبیاری حساس است. وقتی گفته می‌شود گیاهی نسبت به آب حساسیت دارد به معنی این نیست که دیر به دیر آن را آبیاری کنید بلکه باید حواستان به رطوبت خاک باشد. ممکن است در اثر گرما و سرمای محیط، خاک زودتر یا دیرتر خشک شود، پس نمی‌شود زمان دقیقی مشخص کرد. شما با امتحان کردن سطح خاک گیاهتان به این نتیجه خواهید رسید که وقت آبیاری رسیده است یا خیر. خوب دقت کنید که وقتی 50 درصد خاک از نظر شما خشک شده بود بهترین زمان است که گیاهتان را از آب سیراب کنید. اگر قبل از اینکه خاک را چک کنید و درواقع گیاه نیاز به آبیاری داشته باشد این کار را انجام بدهید ریشه‌های آن دچار پوسیدگی خواهد شد و برگ‌هایش هم رو به سیاهی و نابودی می‌روند!

4

خاک مناسب شامادورا چیست؟

این گیاه نیاز به خاک سنگین ندارد و ریشه‌هایش در آن اذیت می‌شوند. ضمن اینکه باید تمام مواد مغذی و لازم برای سلامت گیاه در خاکش وجود داشته باشد. بهترین ترکیبی که می‌توانید برای آن بسازید کنار هم قرار دادن خاک سبک و ورمی کمپوست و ورمی کولیت است. اما اگر به دنبال یک معجون خاک جادویی هستید این ترکیب خیلی چاره ساز است که حتی اگر خودتان هم شناختی ندارید بهتر است از گلفروشی تهیه کنید. پرلیت، پیتماس، کوکوپیت، ورمی کمپوست و ورمی کولیت در کنار همدیگر باعث می‌شوند ساقه‌ی گیاه شما قطور و قوی بشود و برگ‌هایش هم با این تغذیه مناسب پهن و سرسبز بمانند.

آیا هر گلدانی مناسب شامادوراست؟

نقش گلدان در حفظ سلامت شامادورا خیلی اهمیت دارد. کف گلدان شما باید حتما زهکشی مناسب و سوراخ‌های زیادی داشته باشد. اگر گلدان شما مناسب نباشد و سوراخ‌های آن برای رد شدن آن کافی نباشد در خاک آن حالت باتلاقی ایجاد می‌شود که نتیجه‌اش از بین رفتن ریشه و دچار شدن به بیماری‌های قارچی و سیاه شدن برگ‌هاست. این نکته هم یادتان بماند که از گلدان‌های استوانه‌ای برای شامادورا استفاده نکنید!

شامادورا نسبت به رطوبت چه حسی دارد؟

شامادورا خیلی از رطوبت خوشش می‌آید! عاشق محیط‌های مرطوب است. اگر فضای منزل شما خشک باشد نوک برگ‌های شامادورا دچار سوختگی خواهد شد. برخلاف اینکه رطوبت را دوست دارد اما از غبارپاشی روگردان است و اصلا این کار را برایش انجام ندهید چون بیماری‌های قارچی به سراغش می‌آیند. بهترین کار برای ایجاد رطوبت در محیط، ساختن جزیره و استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز است. در فاصله دو متری از گلدان شامادورا، رطوبت‌ساز را قرار بدهید تا گیاهتان نفس بکشد و حالش خوب باشد!

3

خال‌های سفید روی برگ‌های شامادورا به چه معنی است؟!

اگر روی برگ‌های گیاه شامادورا خال‌های سفیدی را دیدید که اطراف آنها حالت تار عنکبوت داشت بدانید و آگاه باشید که گیاه شما دچار آفت کنه تارعنکبوتی شده است! علت اینکه به این بیماری مبتلا می‌شود عدم تهویه مناسب در فضاست. پس حتما گردش هوای مناسب را در محیط مدنظر قرار بدهید.

شامادورا به نور زیاد نیاز دارد یا کم؟

شامادورا نیاز به نور مستقیم ندارد اما فضایی که آن را قرار می‌دهید باید پرنور باشد. نور مستقیم باعث سوختگی برگ‌هایش خواهد شد و قطعا شما این مورد را نمی‌خواهید! اگر هم گیاه شما در فضایی کم نور و سایه مانند قرار بگیرد رشد آن متوقف می‌شود و رنگ برگ‌هایش می‌پرد! بهتر است آن را در فاصله 2 متری از پنجره یا نزدیک درهای بیرونی قرار بدهید تا هم تهویه به خوبی صورت بگیرد و هم از نور تغذیه کند.

چگونه به شامادورا کود بدهیم؟

مهم‌ترین بخش در رسیدگی به شامادورا همین است! مساله کوددهی خیلی برایش حیاتی است! آن را حتما جدی بگیرید!

آهن: اصلی‌ترین نیازی که شامادورا دارد به آهن است. هر 3 تا 4 ماه یک بار حتما آن را با آهن تغذیه کنید تا سبزینگی گیاهتان به خوبی حفظ شود.

20-20-20: ضروری‌ترین کودی که بعد از آهن لازم است به شامادورا بدهید کود سه 20 است. برای اینکه سرعت برگدهی آن زیاد شود حتما این کود را به روش درست و مناسب آن آماده کنید و هر 20 روز یک بار گیاه را از آن لبریز کرده و منتظر تاثیر مثبتش باشید!

هیومیک اسید: برای اینکه جذب مواد غذایی موردنیاز از ریشه گیاه به خوبی صورت بگیرد حتما از این کود استفاده کنید.

کودهای 36-12-12 و 10-52-10 در کنار جلبک دریایی فراموش نشود. این کودها هم از عناصر مهم تغذیه و رشد شامادورا هستند که باید درنظر بگیرید و برای داشتن یک گیاه سلامت و سبز از آنها استفاده کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها